haveplante
Fra : Jorgen

Dato : 25-03-05 09:35

Hej igen

Efter en lille tur i min haven fandt jeg denne
http://www.sitecenter/bodholdt/have/
hvad er det for en fætter ?, kan man formere
den, og kan man evt. plante den i en potte
og have den i stuen.

Jeg har i nu ikke nogen bøger, kan man evt.
bruge nettet som opslags søgning ?

Jørgen
http://www.sitecenter.dk/bodholdt/
http://home20.inet.tele.dk/bodholdt/

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 25-03-05 10:26

Jorgen skrev:

> Efter en lille tur i min haven fandt jeg denne
> http://www.sitecenter/bodholdt/have/

Dit link virker ikke helt korrekt hos mig, men det er nok denne,
du mener: http://kortlink.dk/sitecenter/pxd

Jeg kan ikke sådan umiddelbart se, hvad det er for en plante. Det
er der sikkert andre der kan.

> Jeg har i nu ikke nogen bøger, kan man evt.
> bruge nettet som opslags søgning ?

Du kan få nogle links her:
http://www.din-have.dk/
http://www.havenyt.dk/
http://www.husetoghaven.dk/

Og så ikke at forglemme Mads' side:
http://www.gartneriet.dk/

Nu har du lidt at få påsken til at gå med

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Ukendt

Dato : 25-03-05 10:42

"Jorgen" <oz3jbp@privat.dkx> skrev i en meddelelse
> Hej igen
> Efter en lille tur i min haven fandt jeg denne
> http://www.sitecenter/bodholdt/have/
> hvad er det for en fætter ?

> Jørgen

Eounymus - Emerald Gaity

/Jens

Fra : Jorgen

Dato : 25-03-05 11:01

ja der var en fejl den rigtige er
http://www.sitecenter.dk/bodholdt/have/

Jørgen

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 25-03-05 11:33

"Jorgen" <oz3jbp@privat.dkx> writes:

> ja der var en fejl den rigtige er
> http://www.sitecenter.dk/bodholdt/have/

Nu er jeg ikke sej til sådan noget, men umiddelbart ville jeg sige en
kristtjørn. Men jeg kan ikke se om bladene er takkede.

http://www.sprainbrook.com/sm/cimimages/ilex-aquifolium-argenteo-marginata.jpg
http://users.skynet.be/jardinage/ilex-madame.gif

Mvh Trine

--
Fra 1. april tilbyder vi overnatning i seperat lejlighed med plads til
4 mennesker. Tæt på Blokhus, Aalborg, Fårup Sommerland og mange andre

Fra : Jorgen

Dato : 25-03-05 11:59

Tak,

nej den har ikke takkede
ps. og den har være grøn hele vinteren

Jørgen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 25-03-05 20:07

On Fri, 25 Mar 2005 11:58:31 +0100, "Jorgen" <oz3jbp@privat.dkx> wrote:

>nej den har ikke takkede
>ps. og den har være grøn hele vinteren

Son andre allerede har nævnt, så er det en krybende benved (Euonymus
fortunei 'Emerald Gaiety', sandsynligvis endda den som benævnes 'Dafo'
(Dafo står for Dansk Forskning og tilknyttes udvalgte sorter af planter)
Dafo-udgaven har større blade end den normale 'Emerald Gaiety'.

Den er ganske rigtigt stedsegrøn, man kan dog komme ud for at bladene
farves rødlige om vinteren.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 25-03-05 20:26

> Tak,
>
> nej den har ikke takkede
> ps. og den har være grøn hele vinteren
>
> Jørgen

Du kan prøve at Google under Vintergrøn (Storbladet). Det kunne være den.
Lyseblå stjerneblomster?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jorgen

Dato : 26-03-05 06:05

tak for hjælpe alle
i må ha en god påske

Jørgen

Fra : Jorgen

Dato : 26-03-05 13:10

hej igen,

jeg har lige en plante mere hvad heder den,
jeg tro selv det er en Pandanus utilis "Skruepalme"
http://www.sitecenter.dk/bodholdt/stue/
har i et bud på den.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-03-05 23:03

Jorgen wrote:

> jeg har lige en plante mere hvad heder den,
> jeg tro selv det er en Pandanus utilis "Skruepalme"
> http://www.sitecenter.dk/bodholdt/stue/

Det ligner den Yucca, der kaldes Drageblodstræ.

Erik Ginnerskov
http://frip.dk/ginnerskov

Fra : Jorgen

Dato : 27-03-05 06:14

Jeg tro du har ret, Tak for hjælpen

fortsat god påske, ps det der er til bage

Jørgen

Fra : Jorgen

Dato : 27-03-05 09:44

jeg fundet den det er en dracaena deremensis

Fra : Mads

Dato : 25-03-05 10:57

On Fri, 25 Mar 2005 09:34:37 +0100, "Jorgen" <oz3jbp@privat.dkx>
wrote:

> [...]
>http://www.sitecenter/bodholdt/have/
>hvad er det for en fætter ?, kan man formere
>den, og kan man evt. plante den i en potte

Billedet er noget uklart, men jeg synes det ligner en Benved
med de tofarvede blade. Der er sikkert mange underarter af
denne plante. Jeg har selv 2 typer, nemlig en grøn-hvid og
en grøn-gul art. De er nemme at formere. Bare klip en kvist
af og stik den i en potte med fugtig muld.
Om den kan vokse indendørs ved jeg desværre ikke.

>Jeg har i nu ikke nogen bøger, kan man evt.
>bruge nettet som opslags søgning ?

Prøv Google til at søge efter billeder af Benved og se om
ikke det ligner.

mvh Mads