Plænetraktor - hvilken?
Fra : John Smith

Dato : 22-03-05 22:42

Hej

Vi har fået temmelig meget græsplæne her i vores nye hus og tænker lidt
på at købe en plænetraktor - men hvilken?

Plænen er på ca. 1500 kvm. og skal bare holdes nede uden at det ser alt
for galt ud, men den behøver heller ikke at ligne en golfplæne...

Budgettet siger noget i omegnen af 12 - 13 kKr til maskinen.
Kan i anbefale nogen og hvad skal man holde sig langt fra?

Kan det evt. svare sig at kikke efter en lidt bedre, men brugt maskine.
Og hvad skal man i så fald kikke efter?

John Smith

Fra : Bjarne K

Dato : 23-03-05 09:31

"John Smith" <zigge@NOGOODprivat.dk> wrote in message
> [...]
> Kan i anbefale nogen og hvad skal man holde sig langt fra?
>
> Kan det evt. svare sig at kikke efter en lidt bedre, men brugt

Har lige købt en MTD 20hk til omkring 16000, men hvis jeg havde prøvet
den først ville jeg helt sikker gå efter en billigere model, idet jeg må
konstatere at en havetraktor kun kan bruges til at slå græs, og rive
indkørslen, og det kan en med 12hk altså også..
Jeg ved ikke om der er nogle mærker der er meget bedre end andre. ?

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : Leonard

Dato : 23-03-05 10:40

John Smith <zigge@NOGOODprivat.dk> wrote:

>Vi har fået temmelig meget græsplæne her i vores nye hus

Må jeg anbefale en skraberist ved indgangsdørene så det meste af jord
osv. kan skrabes af fodtøjet inden I går ind og så en kraftig
støvsuger. Så burde I kunne holde græsset ude af huset

Mht. til det græs I har udenom jeres nye hus, så er de fleste
traktorer velegnede, jeg ville først overveje hvilken type der er
interessant, men frontmonteret klipper eller med klipperen mellem
hjulene. En frontmonteret er meget nemmere at komme ind under buske og
træer med og kan i mange tilfælde også slå skærebordet helt op i
næsten lodret, så det er nemmere at rengøre og servicere, den er til
gengæld ofte noget dyrere end den almindelige med skæret mellem
hjulene. Med skæret mellem hjulene vil jeg klart anbefale en hvor
skæret er bredere end hjulene. Kig på forhjulsophængene, er de lavet
af plade, så bukker de når du rammer et træ eller hushjørne (ikke
hvis, men når), støbt eller smedet i noget solidt gods, det holder.

Og så skal den have bioklip, med mulighed for sideudkast, det synes
jeg er det nemmeste.

Jeg har selv en Toro 13HK, som desværre har et skær på samme bredde
som hjulene, men ellers kører den fint og kostede ca. 12.000 for et
par år siden.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 23-03-05 13:31

> Plænen er på ca. 1500 kvm. og skal bare holdes nede uden at det ser alt
> for galt ud, men den behøver heller ikke at ligne en golfplæne...

Græsplænen er for lille til en traktor. Du vil bruge måske ½ time på
traktoren, og så kan du i øvrigt rende rundt med en almindelig plæneklipper
til alle kanterne, rundt om terrasse og bede i yderligere en time. Det
bliver aldrig rigtigt pænt fordi de slår forskelligt. Køb en god klipper,
spar tid, få en pænere plæne og få lidt motion samtidig.

Vi har 3000 kvm græsplæne, og forskellen er under ½ time på en motorklipper
og en havetraktor.

Mvh Maria

Fra : Calle.

Dato : 23-03-05 13:36

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> lidt motion samtidig.
> Vi har 3000 kvm græsplæne, og forskellen er under ½ time på en

Ja en god plæneklipper som ikke er af de smalle kolonihave-modeller er lige
så hurtig
--
Calle.

Fra : Erik Rudbeck

Dato : 23-03-05 15:18

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message

> [...]
> time. Det bliver aldrig rigtigt pænt fordi de slår forskelligt. Køb en god
> klipper, spar tid, få en pænere plæne og få lidt motion samtidig.

Ikke helt enig. Vi har 1700 kvm, lidt kringlet plæne. Det tog tidligere godt
2 timer med motorklipperen (60cm bredde).
Nu tar det 30-40 minutter at kante + under ½ time på havetraktoren (120cm
bredde). Altså ca. halv tid af før.

Det bedste af det hele er dog, at det kun føles som 25% af tiden, for det er
dræbene at sjoske afsted bag en motorklipper, mens det er sjovt på
traktoren - fornemmelsen af at det bli'r til noget. Den kører noget
hurtigere, og klipper dobbelt så brede baner. Det kan mærkes mentalt (- og
så har den indbygget kopholder!).

Men ellers er jeg enig i, at traktoren faktisk kun kan bruges til
græsslåning + evt. kørsel med haveaffald (med vogn). Så antallet af HK kan
ikke være så vigtigt. Vores har 17 HK, men vi kører aldrig med fulde
omdrejninger alligevel. Vi har dog et område med tyk saftig græs (især efter
en god uges tid uden slåning) - og her kan man mærke at traktoren bruger
flere kræfter på at holde omdrejningstallet.

Faktisk var jeg først lidt skuffet over traktorens effekt, men det viste sig
at en eller anden (Svend Auken tror jeg) havde blokeret gasreguleringen på
min spritnye maskine, så den kun kunne bevæges ca. 25% op fra 'skildpadden'.
Den skrue er væk nu, så nu bestemmer vi selv - det har jeg det bedst med. -
og vi har 500 meter til nærmeste nabo...

/Erik