Forslag til beplantning?
Fra : Allan Vebel

Dato : 22-03-05 04:20

Vi har en have på omkring 3000m2. Sydsiden af haven ligger
så lavt at der altid er meget fugtigt. Den består af en stor græsplæne
med en masse mos, og midt i plænen står et stort gammelt birketræ.
Havde birketræet ikke været der, ville der sikkert stå vand det meste
af vinteren.

Det eneste vi bruger området til, er faktisk bare at slå græs omkring
birketræet, og det ser da også nydeligt ud når det er nyklippet, men
det bliver vanskeligere og vanskeligere at slå det, på grund af al det
mos.

Nu har vi tænkt og at tilplante området (et par hundrede m2) med
noget der kan tåle den fugtige jord - og det skulle gerne være til
glæde for fugle, harer, fasaner, pindsvin og rådyr - de kommer i haven
i forvejen - og gerne en blanding af stedsegrønt, løvfældende og brejner
- ja, det må gerne være lidt vildt - og nemt at passe i stedet for at slå
græs på området.

Det må ikke blive for højt, da vi gerne skulle bevare udsigten over
de tilstødende marker fra ejendommen der ligger lidt højere. Jorden
er den sydfynske muld, der er ret leret.

På sigt skulle det gerne blive et krat til glæde for dyr og mennesker,
måske med et par siddepladser i læ og skygge. Mod vest, hvor
vinden er fremherskende, er der i forvejen et syrenkrat, så det ligger
i forvejen i rimeligt læ for markerne overfor. Det er meningen at der
bare skal være en klippet græssti rundt op krattet.

Forslag til plantenavne ønskes med kyshånd.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Ole Jensen

Dato : 22-03-05 17:22

Allan Vebel <spam@do.not> wrote:

> Forslag til plantenavne ønskes med kyshånd.

Den beskrivelse du kommer med svarer helt præcist til min have, bortset
fra at mit birketræ med mosplæne under ligger mod nord.

Heldigvis har jeg nogle selvsåede birketræer bl.a. som jeg påtænker at
flytte til den del af plænen.

Så alle forslag der kommer, er også brugbare for mig.

Ole-J
Jeg er ikke ekspert - selvom jeg ofte udtaler mig som sådan

Fra : Allan Vebel

Dato : 26-03-05 23:54

Ole Jensen <newsplus@oleswebsite.dk> skrev:

> Heldigvis har jeg nogle selvsåede birketræer bl.a. som jeg
> påtænker at flytte til den del af plænen.

Vil du så lave en hel birkelund som den Søren Ryge har?

> Så alle forslag der kommer, er også brugbare for mig.

Der er åbenbart ingen der vil give et bud.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Ole Jensen

Dato : 27-03-05 01:03

Allan Vebel <spam@do.not> wrote:

> Vil du så lave en hel birkelund som den Søren Ryge har?

> Der er åbenbart ingen der vil give et bud.

Nej, en birkelund er måske lige i overkanten, men en 5-700 kvm med
blandet beplantning er målet. Det skal være noget specielt fuglene kan
trives i. Hvis der så er plads til et par pindsvin i bunden, er det også
fint. Og tudserne skal nok også finde plads.
Der er dog ikke helt så fugtigt som du åbenbart har det, da mit stykke
jord er ned ad bakke.

Fra : Omnolog HMH

Dato : 29-03-05 11:36

vilde roser?

rødel - skal klippes/skæres ned.... fx med motorsav

bambus