/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
Strøm i køkken
Fra : jones_net


Dato : 18-03-05 13:33

Jeg er ved at lave et nyt køkken, og indtil videre så alt godt ud, men...

Kloge.Åge hér har jo glemt en lille detalje, da han lavede stik til alle de
elektriske ting... Jeg har glemt stikket til opvaskemaskinen
En mulighed er at tage den på samme gruppe som køleskabet (praktisk med
ledningsføringen, men da opvaskeren tager 2300 W alene, og køleskabet ligger
på ca. 200 W, så er jeg lidt bange for, at jeg bruger for meget strøm på den
gruppe...
Jeg kan vel ikke trække mere end 2300 W på hver gruppe, hvis jeg bruger 10 A
sikringer. Men hvad så med 13 A sikringer - er det noget jeg må bruge, nu
hvor jeg trækker nye ledninger? Det er alm. ledninger (hedder de ikke 0,75
kvadrat?).
Sikringsgrupperne bliver og nye med automatsikringer...

/J



 
 
Ukendt (18-03-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-03-05 16:33


"jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:d1ehce$pnj$1@news.net.uni-c.dk...
> Jeg er ved at lave et nyt køkken, og indtil videre så alt godt ud, men...
>
> Kloge.Åge hér har jo glemt en lille detalje, da han lavede stik til alle
> de elektriske ting... Jeg har glemt stikket til opvaskemaskinen
> En mulighed er at tage den på samme gruppe som køleskabet (praktisk med
> ledningsføringen, men da opvaskeren tager 2300 W alene, og køleskabet
> ligger på ca. 200 W, så er jeg lidt bange for, at jeg bruger for meget
> strøm på den gruppe...
> Jeg kan vel ikke trække mere end 2300 W på hver gruppe, hvis jeg bruger 10
> A sikringer. Men hvad så med 13 A sikringer - er det noget jeg må bruge,
> nu hvor jeg trækker nye ledninger? Det er alm. ledninger (hedder de ikke
> 0,75 kvadrat?).
> Sikringsgrupperne bliver og nye med automatsikringer...
>
> /J

Jeg er bange for at du har glemt en vigtig detalje. Du må ikke selv trække
ledninger. Så få fat i din elektriker til det arbejde.

Med venlig hilsen

Lisbeth



Ukendt (18-03-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-03-05 16:40

> Jeg er bange for at du har glemt en vigtig detalje. Du må ikke selv trække
> ledninger. Så få fat i din elektriker til det arbejde.
>
> Med venlig hilsen
>
> Lisbeth
>

Hvis man ikke ved hvilket kvadrat man har anvendt bør man nok osse kontakte
nogen der har lidt mere styr på det )



jones_net (18-03-2005)
Kommentar
Fra : jones_net


Dato : 18-03-05 17:19

"Per A" <ingen> skrev i en meddelelse
news:423af66c$0$718$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > Jeg er bange for at du har glemt en vigtig detalje. Du må ikke selv
trække
> > ledninger. Så få fat i din elektriker til det arbejde.
> >
> > Med venlig hilsen
> >
> > Lisbeth
> >
>
> Hvis man ikke ved hvilket kvadrat man har anvendt bør man nok osse
kontakte
> nogen der har lidt mere styr på det )

Lovligheden og min forstand på strøm var ikke en del af spørgsmålet - hvis I
kender svaret kunne I jo skrive det... Der står heller ikke nogen steder, at
jeg har trukket ledningerne - kun at jeg har muret stikdåser ind, og det er
så vidt jeg ved tilladt at gøre selv.
Jeg må gerne forberede med flexrør til at føre kabler i, og nu prøver jeg så
at finde ud af, om jeg skal hive vinkelsliber frem, eller om jeg kan nøjes
med at ændre sikringsstørelse, eftersom der alligevel skal laves en del
arbejde dér.

/J



Mai-Brit (18-03-2005)
Kommentar
Fra : Mai-Brit


Dato : 18-03-05 19:22

>
> Lovligheden og min forstand på strøm var ikke en del af spørgsmålet -
> hvis I
> kender svaret kunne I jo skrive det... Der står heller ikke nogen
> steder, at
> jeg har trukket ledningerne - kun at jeg har muret stikdåser ind, og
> det er
> så vidt jeg ved tilladt at gøre selv.
Efter aftale med installatøren, må du selv skære rillerne hvor der skal
lægges rør. Andet må du ikke lave selv.

Mvh

Klaus H



Erik Ginnerskov (19-03-2005)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 19-03-05 01:20

jones_net wrote:

> eller om
> jeg kan nøjes med at ændre sikringsstørelse,

Det må du heller ikke selv.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk - http://html-faq.dk
http://frip.dk/ginnerskov



Morten Bjergstrøm (19-03-2005)
Kommentar
Fra : Morten Bjergstrøm


Dato : 19-03-05 10:21

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> skrev:

>> eller om
>> jeg kan nøjes med at ændre sikringsstørelse,
>
> Det må du heller ikke selv.

Hvis man har 1,5 kvadrat i installationen må 10A sikringer udskiftes
til 13A sikringer og det må man skam gerne gøre selv.

--
Morten http://miljokemi.dk
Chilidyrkning med debatforum http://miljokemi.dk/chili
Fotogalleri http://miljokemi.dk/coppermine

Erik Ginnerskov (19-03-2005)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 19-03-05 14:14

Morten Bjergstrøm wrote:
> Hvis man har 1,5 kvadrat i installationen må 10A sikringer udskiftes
> til 13A sikringer og det må man skam gerne gøre selv.

Hvor har du læst det? At det er lovligt at have 13A eller måske endda 16A
sikringer på en 1½# ledning er ikke det samme som at man som forbruger selv
må ændre på installationen.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk - http://html-faq.dk
http://frip.dk/ginnerskov



Morten Bjergstrøm (19-03-2005)
Kommentar
Fra : Morten Bjergstrøm


Dato : 19-03-05 15:34

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> skrev:

>> Hvis man har 1,5 kvadrat i installationen må 10A sikringer
>> udskiftes til 13A sikringer og det må man skam gerne gøre selv.
>
> Hvor har du læst det? At det er lovligt at have 13A eller måske
> endda 16A sikringer på en 1½# ledning er ikke det samme som at man
> som forbruger selv må ændre på installationen.

Der er ikke tale om en ændring af installationen. Medmindre du bruger
de gamle store keramiksikringer eller har automatsikringer kan en 10A
sikring umiddelbart udskiftes med en 13A sikring uden indgreb i
installationen.

--
Morten http://miljokemi.dk
Chilidyrkning med debatforum http://miljokemi.dk/chili
Fotogalleri http://miljokemi.dk/coppermine

Erik Ginnerskov (20-03-2005)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 20-03-05 00:30

Morten Bjergstrøm wrote:

> Der er ikke tale om en ændring af installationen. Medmindre du bruger
> de gamle store keramiksikringer eller har automatsikringer kan en 10A
> sikring umiddelbart udskiftes med en 13A sikring uden indgreb i
> installationen.

Nej, det kræver udskiftning af en bundskrue (porcelainsring) i bøsningen til
sikringen. Og den må man ikke skifte selv.

Det er lavet sådan, at sikringernes inderste ende er tykkere med højere
amperetal. og i bunden af bøsningen sidder en porcelainsring med et hul til
sikringen. En sikring kan ikke komme ind i en bøsning, der er tilpasset en
sikring med lavere amperetal.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk - http://html-faq.dk
http://frip.dk/ginnerskov



Frank E. N. Stein (20-03-2005)
Kommentar
Fra : Frank E. N. Stein


Dato : 20-03-05 00:38

On Sun, 20 Mar 2005 00:29:49 +0100, Erik Ginnerskov wrote:

>> Der er ikke tale om en ændring af installationen. Medmindre du bruger
>> de gamle store keramiksikringer eller har automatsikringer kan en 10A
>> sikring umiddelbart udskiftes med en 13A sikring uden indgreb i
>> installationen.
>
> Nej, det kræver udskiftning af en bundskrue (porcelainsring) i bøsningen til
> sikringen. Og den må man ikke skifte selv.

Det er de "gamle store keramiksikringer" du beskriver der. Med de noget
nyere små sikringer, skifter man sikringsskuffen.

--
MVH
osv...



Erik Ginnerskov (20-03-2005)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 20-03-05 00:50

Frank E. N. Stein wrote:

> Det er de "gamle store keramiksikringer" du beskriver der.

Nej, det er de nye små, ca. 10 mm. i diameter og ca.40 mm. lange. Hos mig -
i en installation, der blev lavet for 1½ år siden - isættes sikringerne med
en porcelainsmuffe, der skrues ind.

> Med de
> noget nyere små sikringer, skifter man sikringsskuffen.

Og den mener du at man må udskifte selv? Det skal vel stadig godkendes af en
fagmand, som skal sikre, at elnettet kan tåle den større belastning.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk - http://html-faq.dk
http://frip.dk/ginnerskov



Frank E. N. Stein (20-03-2005)
Kommentar
Fra : Frank E. N. Stein


Dato : 20-03-05 01:04

On Sun, 20 Mar 2005 00:49:35 +0100, Erik Ginnerskov wrote:

>> Det er de "gamle store keramiksikringer" du beskriver der.
>
> Nej, det er de nye små, ca. 10 mm. i diameter og ca.40 mm. lange. Hos mig -
> i en installation, der blev lavet for 1½ år siden - isættes sikringerne med
> en porcelainsmuffe, der skrues ind.

Dem har jeg godt nok aldrig set. Dem jeg omtaler ser således ud:
http://www.elvvs.dk/articlelist.1803

>> Med de
>> noget nyere små sikringer, skifter man sikringsskuffen.
>
> Og den mener du at man må udskifte selv? Det skal vel stadig godkendes af en
> fagmand, som skal sikre, at elnettet kan tåle den større belastning.

Det aner jeg ikke noget om og derfor udtalte jeg mig heller ikke om det.
Den slags får jeg altid en elekriker til at lave. Jeg er godt nok i stand
til at lave alle udregningerne selv, men det andet føles sikrere.

--
MVH
osv...



Erik Ginnerskov (20-03-2005)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 20-03-05 12:56

Frank E. N. Stein wrote:

> Dem har jeg godt nok aldrig set.

http://hjemmesideskolen.dk/temp/sikringer.jpg

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk - http://html-faq.dk
http://frip.dk/ginnerskov



Frank E. N. Stein (20-03-2005)
Kommentar
Fra : Frank E. N. Stein


Dato : 20-03-05 20:40

On Sun, 20 Mar 2005 12:55:59 +0100, Erik Ginnerskov wrote:

>> Dem har jeg godt nok aldrig set.
>
> http://hjemmesideskolen.dk/temp/sikringer.jpg

Tak. Så har jeg også set sådan nogen. Blev de valgt fordi de er
billigere end LK's, eller er der andre grunde til det?

--
MVH
osv...



Erik Ginnerskov (20-03-2005)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 20-03-05 23:28

Frank E. N. Stein wrote:

> Blev de valgt fordi de er
> billigere end LK's, eller er der andre grunde til det?

Valget af isenkram blev slet ikke diskuteret - bortset fra, at jeg ikke
ville betale ekstraudgiften til automatsikringer.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk - http://html-faq.dk
http://frip.dk/ginnerskov



Erik Olsen (20-03-2005)
Kommentar
Fra : Erik Olsen


Dato : 20-03-05 21:08

Erik Ginnerskov wrote:
>
> Nej, det er de nye små, ca. 10 mm. i diameter og ca.40 mm. lange. Hos
> mig - i en installation, der blev lavet for 1½ år siden - isættes
> sikringerne med en porcelainsmuffe, der skrues ind.

Bruger man den type sikringer (som vi gør), kan man uden andre ændringer
sætte 13A sikringer i hvor der før sad 10A. Installationen skal
naturligvis opfylde kravene; så vidt jeg ved er de opfyldt hvis der til
installationen er anvendt min. 1,5 mm2 plastisoleret installationskabel.
Om 1,5 mm2 plastisolerede ledninger trukket i rør er tilstrækkeligt, ved
jeg ikke.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/



Morten Bjergstrøm (20-03-2005)
Kommentar
Fra : Morten Bjergstrøm


Dato : 20-03-05 17:25

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> skrev:

>> Der er ikke tale om en ændring af installationen. Medmindre du
>> bruger de gamle store keramiksikringer eller har automatsikringer
>> kan en 10A sikring umiddelbart udskiftes med en 13A sikring uden
>> indgreb i installationen.
>
> Nej, det kræver udskiftning af en bundskrue (porcelainsring) i
> bøsningen til sikringen.

Nej som jeg skrev så passer en 13A sikring i en sikringsgruppe med 10A
bundskrue.
De gamle store keramiksikringer findes slet ikke i 13A.

> Og den må man ikke skifte selv.

Nej og det er også unødvendigt.


> Det er lavet sådan, at sikringernes inderste ende er tykkere med
> højere amperetal. og i bunden af bøsningen sidder en
> porcelainsring med et hul til sikringen. En sikring kan ikke komme
> ind i en bøsning, der er tilpasset en sikring med lavere
> amperetal.

10A og 13A har samme størrelse på "studsen".



--
Morten http://miljokemi.dk
Chilidyrkning med debatforum http://miljokemi.dk/chili
Fotogalleri http://miljokemi.dk/coppermine

Morten Bjergstrøm (20-03-2005)
Kommentar
Fra : Morten Bjergstrøm


Dato : 20-03-05 17:26

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> skrev:

>> Der er ikke tale om en ændring af installationen. Medmindre du
>> bruger de gamle store keramiksikringer eller har automatsikringer
>> kan en 10A sikring umiddelbart udskiftes med en 13A sikring uden
>> indgreb i installationen.
>
> Nej, det kræver udskiftning af en bundskrue (porcelainsring) i
> bøsningen til sikringen. Og den må man ikke skifte selv.

Og så er den diskussion iøvrigt slut:
http://www.sikkerhedsstyrelsen.dk/Professionelle/El-branchen/Spoergsmaal___svar/10A_og_13A_sikringer.html

--
Morten http://miljokemi.dk
Chilidyrkning med debatforum http://miljokemi.dk/chili
Fotogalleri http://miljokemi.dk/coppermine

Erik Ginnerskov (20-03-2005)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 20-03-05 23:33

Morten Bjergstrøm wrote:

> Og så er den diskussion iøvrigt slut:
>
http://www.sikkerhedsstyrelsen.dk/Professionelle/El-branchen/Spoergsmaal___svar/10A_og_13A_sikringer.html

Javel. Det skal så dertil siges, at jeg indtil for et par dage siden aldrig
har hørt om 13A sikringer. Valget stod mellem 10A eller 16A og en 16A
sikring kan ikke sættes i en 10A bøsning.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk - http://html-faq.dk
http://frip.dk/ginnerskov



René Hansen (18-03-2005)
Kommentar
Fra : René Hansen


Dato : 18-03-05 17:03

jones_net <jones_netng@yahoo.dk> skrev:
>Jeg er ved at lave et nyt køkken, og
>indtil videre så alt godt ud, men...
>
>Kloge.Åge hér har jo glemt en lille
>detalje, da han lavede stik til alle de
>elektriske ting...

Smut du hellere over i El-gruppen og faa alle de taev du nu kan
faa derfra...
Omend ikke andet, naar du ikke kender mere til det, saa faa en af
vennerne til at lave lidt Uganda....
Ren


jones_net (18-03-2005)
Kommentar
Fra : jones_net


Dato : 18-03-05 17:33

"René Hansen" <dduck@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:11111619530.95962246725103@dtext.news.tele.dk...
> jones_net <jones_netng@yahoo.dk> skrev:
> >Jeg er ved at lave et nyt køkken, og
> >indtil videre så alt godt ud, men...
> >
> >Kloge.Åge hér har jo glemt en lille
> >detalje, da han lavede stik til alle de
> >elektriske ting...
>
> Smut du hellere over i El-gruppen og faa alle de taev du nu kan
> faa derfra...

Se, dét var jo konstruktivt - vidste ikke der var sådan en gruppe -
takker

/J



EJ (18-03-2005)
Kommentar
Fra : EJ


Dato : 18-03-05 15:49


"jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:d1ehce$pnj$1@news.net.uni-c.dk...
> Jeg er ved at lave et nyt køkken, og indtil videre så alt godt ud, men...
>
> Kloge.Åge hér har jo glemt en lille detalje, da han lavede stik til alle
de
> elektriske ting... Jeg har glemt stikket til opvaskemaskinen
> En mulighed er at tage den på samme gruppe som køleskabet (praktisk med
> ledningsføringen, men da opvaskeren tager 2300 W alene, og køleskabet
ligger
> på ca. 200 W, så er jeg lidt bange for, at jeg bruger for meget strøm på
den
> gruppe...
> Jeg kan vel ikke trække mere end 2300 W på hver gruppe, hvis jeg bruger 10
A
> sikringer. Men hvad så med 13 A sikringer - er det noget jeg må bruge, nu
> hvor jeg trækker nye ledninger? Det er alm. ledninger (hedder de ikke 0,75
> kvadrat?).
> Sikringsgrupperne bliver og nye med automatsikringer...
>
> /J

Hej Kloge Åge

Noget siger mig, at du er i gang med at lave faste installationer og det
skal man mig bekendt
overlade til fagfolk (læs elektrikere)..... så jeg ville ringe til den
lokale og bede ham om
at fortsætte på dit projekt....

venlig hilsen

E.Jensen



Habit (19-03-2005)
Kommentar
Fra : Habit


Dato : 19-03-05 09:57

Dette er et eklatant eksempel på, hvorfor ting går galt, når man tror man
har styr på det. Jeg har selv el-installatør eksamen, (så jeg ved godt hvad
der indeholdes i eksamen), men det er jo altså ikke uden grund at elektriker
læretiden / uddannelsen til el-installatør er så lang som den er. Hvis det
var så simpelt at alle blot kunne lave arbejdet, så var der jo ingen grund
til at have dem.

Noget andet og som du formentlig heller ikke ved, er at du sagtens kan blive
draget til ansvar for dit "arbejde" , når andre evt. skal overtage/købe din
bopæl.

Som jeg læser dit indlæg her, vil jeg meget kraftigt anbefale at du finder
en kompetent person til at udføre arbejdet.

mvh

"EJ" <ecj@of-ir.dk> skrev i en meddelelse
news:423bce27$0$67263$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
> "jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> news:d1ehce$pnj$1@news.net.uni-c.dk...
>> Jeg er ved at lave et nyt køkken, og indtil videre så alt godt ud, men...
>>
>> Kloge.Åge hér har jo glemt en lille detalje, da han lavede stik til alle
> de
>> elektriske ting... Jeg har glemt stikket til opvaskemaskinen
>> En mulighed er at tage den på samme gruppe som køleskabet (praktisk med
>> ledningsføringen, men da opvaskeren tager 2300 W alene, og køleskabet
> ligger
>> på ca. 200 W, så er jeg lidt bange for, at jeg bruger for meget strøm på
> den
>> gruppe...
>> Jeg kan vel ikke trække mere end 2300 W på hver gruppe, hvis jeg bruger
>> 10
> A
>> sikringer. Men hvad så med 13 A sikringer - er det noget jeg må bruge, nu
>> hvor jeg trækker nye ledninger? Det er alm. ledninger (hedder de ikke
>> 0,75
>> kvadrat?).
>> Sikringsgrupperne bliver og nye med automatsikringer...
>>
>> /J
>
> Hej Kloge Åge
>
> Noget siger mig, at du er i gang med at lave faste installationer og det
> skal man mig bekendt
> overlade til fagfolk (læs elektrikere)..... så jeg ville ringe til den
> lokale og bede ham om
> at fortsætte på dit projekt....
>
> venlig hilsen
>
> E.Jensen
>
>



Morten Bjergstrøm (19-03-2005)
Kommentar
Fra : Morten Bjergstrøm


Dato : 19-03-05 10:27

"Habit" <altomkrybdyrFJERN@mail.dk> skrev:

> Dette er et eklatant eksempel på, hvorfor ting går galt, når man
> tror man har styr på det. Jeg har selv el-installatør eksamen, (så
> jeg ved godt hvad der indeholdes i eksamen), men det er jo altså
> ikke uden grund at elektriker læretiden / uddannelsen til
> el-installatør er så lang som den er. Hvis det var så simpelt at
> alle blot kunne lave arbejdet, så var der jo ingen grund til at
> have dem.

Øh? 20% af de installationer der er udført af en autoriseret er
umiddelbart farlige. Det er ikke noget at være stolt over.


> Som jeg læser dit indlæg her, vil jeg meget kraftigt anbefale at
> du finder en kompetent person til at udføre arbejdet.

Ja kompetent er nemlig ordet som også er nævnt i
Stærkstrømsbekendtgørelsen.

--
Morten http://miljokemi.dk
Chilidyrkning med debatforum http://miljokemi.dk/chili
Fotogalleri http://miljokemi.dk/coppermine

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408893
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste