Forvokset vinstok
Fra : T.K

Dato : 15-03-05 07:32

Hejsa. Min vin (schüler - elller noget i den stil) er "løbet" fra mig. De
første år klippede jeg godt nok et ordentlig stykke af året tilvækst. Men
efterhånden fik den flere og flere sidegrene og enkelte af dem fik også lige
lov at bære lidt - nu er det endt med at være et vildnis. Et vildnis som
godt nok giver en overdådig frugt både i mængde og kvalitet. Men jeg vil
gerne have lidt styr på den igen, så den ikke har så mange forgreninger og
mangler gode råd hertil. Hvordan og hvornår skal jeg gribe fat om opgaven?

Fra : Aksel

Dato : 15-03-05 15:59

"T.K" <t@fritid.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gerne have lidt styr på den igen, så den ikke har så mange forgreninger og
> mangler gode råd hertil. Hvordan og hvornår skal jeg gribe fat om

Du skal beskære før jul, hvis du gør det nu bløder den så stærkt at den kan
tage skade af det.

Hilsen Aksel

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 15-03-05 16:17

"Aksel" <akselj.DELETE.THIS@pcwelt-premium.de> skrev i en meddelelse

> Du skal beskære før jul, hvis du gør det nu bløder den så stærkt at den
> kan tage skade af det.
>
> Hilsen Aksel

Vin gror som ukrudt! Så du kan roligt beskære den nu, den tager ikke skade,
selvom de fleste synes at bedste tidspunkt for vinterbeskærring er i løbet
af december/januar. En Schuyler er i øvrigt en svagt voksende vinstok, den
jeg har i mit drivhus, plejer jeg kun at beskære en gang om måneden i
sommerhalvåret og ellers en vinterbeskærring i løbet af februar/marts. Mine
vinstokke beskærer jeg så de har en hovedstamme, hvorfra der gror kviste ud.
Kvistene bliver beskåret så der er ca. 2 klaser vindruer pr. kvist.

Håber det var svar,
med venlig hilsen
Klaus Eriksen

Fra : Aksel.pe

Dato : 15-03-05 17:22

Klaus Eriksen

> [...]
> vinstokke beskærer jeg så de har en hovedstamme, hvorfra der gror kviste ud.
> Kvistene bliver beskåret så der er ca. 2 klaser vindruer pr. kvist.

Jo, det kan måske være rigtigt nok, men det komme nu lidt an på, hvor
vinstokken står. Inde i en udestue er det ikke så rart, når de lidt
større afskårne grene lækker en masse saft - hvad der er stor risiko for
- ned på gulvtæppet

En anden Aksel (Petersen)

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-03-05 23:40

> Vin gror som ukrudt! Så du kan roligt beskære den nu, den tager ikke
> skade, selvom de fleste synes at bedste tidspunkt for
> vinterbeskærring er i løbet af december/januar.

Ikke helt enig. Sommerbeskæring, dvs. bortskæring af overflødige grene i den
periode, hvor der er stort løv, udløser ikke blødninger. Men
vinterbeskæring, dvs. beskæring før løvspring, skal ligge så tidligt på
vinteren som muligt, så såret når at tørre inden saftstigningen i foråret.
En beskæring nu lige inden saftstigning og løvspring er fatalt.

Erik Ginnerskov
http://frip.dk/ginnerskov