Imprægnering af træpæle ?
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-03-05 10:37

Hej NG.

Når nu frosten forhåbentligt snart forsvinder skal vi have lavet hestefold,
og så har jeg et par spørgsmål:

- Er det ikke noget med at man kan forbedre imprægneringen af hegnspælene
ved at lade dem trække i en opløsning af blåsten ?
- Hvad med dette fra GORI:

http://www.gori.dk/servlet/ContentServer?cid=1032357227839&pagename=National%2FPage%2FGenericPage-1&p=1057831272214&c=DP_Product&locale=da_DK&cset=12

eller

http://makeashorterlink.com/?W37B61AAA

--
mvh / regards Christian - Denne ugen lille gættekonkurrence,
(alt for nem med google) vinderen får tilsendt mp3 med sangen

Fra : kvaerulant

Dato : 15-03-05 09:35

Christian B. Andresen wrote:

> [...]
>
>- Er det ikke noget med at man kan forbedre imprægneringen af hegnspælene
>ved at lade dem trække i en opløsning af blåsten ?

I oldtiden forkullede man jordende af stolperne

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-03-05 09:38

"kvaerulant" <haabet2003@yahoo.dk> wrote in message
Christian B. Andresen wrote:

> [...]
>
>eller
>
>http://makeashorterlink.com/?W37B61AAA

I oldtiden forkullede man jordende af stolperne

Det ved jeg godt, men jeg tror at nutidens kemi er bedre, dog var datiden
træ bedre, da de sikkert brugte egetræ men det har jeg ikke råd til, når der
er tale om 100 pæle på 50-70 mm tykkelse og 160-170 cm længde.

Fra : Niels

Dato : 15-03-05 10:34

> Hej NG.
>
> Når nu frosten forhåbentligt snart forsvinder skal vi have lavet
> hestefold,
> og så har jeg et par spørgsmål:

Hej

Jeg har ca 100 trykimprægnerede hegnspæle stående. Nogle er fra 1976 og
resten fra 1987. De var allesammen oppe sidste år, da hegnet skulle rettes
lidt.

Allesammen var faktisk stadig som nye, også i jordoverfladen. Jeg ved ikke
hvor meget eller hvornår man har lavet om på imprægneringen siden da, men
jeg har ingen problemer.

Ellers lyder rådet med grøn Gori godt, men husk at det er ret giftigt, så
husk kun at give pælene til lige over jordoverfladen. Man kan jo være
uheldig med en hest, som gnaver i stolper. ;o(

Mvh Niels

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-03-05 10:41

"Niels" <niels.kj@FJERNemail.dk> wrote in message

> [...]
> hvor meget eller hvornår man har lavet om på imprægneringen siden da, men

De ældste er sikkert imprægneret med noget giftigt stads med tungmetaller i.

> Ellers lyder rådet med grøn Gori godt, men husk at det er ret giftigt, så
> husk kun at give pælene til lige over jordoverfladen. Man kan jo være
> uheldig med en hest, som gnaver i stolper. ;o(

Så kan de vist smøres med noget der smager grimt (og som er ugiftigt)

Jeg har besluttet mig for at købe klasse A pæle selv om de er en del dyrere,
folden er jo en permanent fold.

--
mvh / regards Christian - Denne ugen lille gættekonkurrence,
(alt for nem med google) vinderen får tilsendt mp3 med sangen
Hvilken sang og kunstner er denne strofe fra:
"We'll raise up our glasses against evil forces"

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-03-05 23:57

Christian B. Andresen wrote:
> Hej NG.
>
> Når nu frosten forhåbentligt snart forsvinder skal vi have lavet
> hestefold, og så har jeg et par spørgsmål:
>
> - Er det ikke noget med at man kan forbedre imprægneringen

Jeg gravede en stribe pæle ned sidste år - det var godt nok ikke en
hestefold - men jeg gav dem en omgang koldflydende asfalt i den del, der
skulle i jorden.

Jeg tror ikke, heste står og gnaver asfalt i sig, det smager og lugter vist
for grimt.

Erik Ginnerskov
http://frip.dk/ginnerskov

Fra : CC

Dato : 16-03-05 01:24

Skift olie på bilen og giv den del af stolpen, der skal ned i jorden, en
ordentlig lag olie.
Stolpeenden skal være mættet, men ikke så den drypper.

Dette kan vidst ikke være mere miljøgiftigt end Gori kobber.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-03-05 10:20

"CC" <CC@mail.dk> wrote in message
> [...]
> Stolpeenden skal være mættet, men ikke så den drypper.
>
> Dette kan vidst ikke være mere miljøgiftigt end Gori kobber.

Det er nok rigtigt, men næppe godkendet (men hvem opdager det ?)

Fra : Roberto Saldo

Dato : 16-03-05 11:02

CC wrote:
> [...]
> Stolpeenden skal være mættet, men ikke så den drypper.
>
> Dette kan vidst ikke være mere miljøgiftigt end Gori kobber.

Der er dioxin i brugt motorolie.
Det er ikke sundt, det akkumuleres i kropsfedt og kan aldrig fjernes igen.

Mvh
Roberto

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-03-05 11:21

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> wrote in message

> Der er dioxin i brugt motorolie.
> Det er ikke sundt, det akkumuleres i kropsfedt og kan aldrig fjernes igen.

Ret problematisk hvis jeg en gang vil have nogle lam eller en tyrekalv
gående.

Fra : Erik Nichum

Dato : 17-03-05 10:53

Hej Christian.

Jeg er for nyligt blevet ansat i et firma der har produkter til
træimprægnering. De har gennem mange år imprægneret el-master med
bor-patroner (Impel) kombineret med imprægneringsvæsken Boracol.
Patronerne lægges i forborede huller i bunden af masten/stolpen.
Metoden sikrer en beskyttelse i flere år da der er tale om en
dybdeimprægnering. Jeg mener at det må være løsningen på din
opgave. Se mere om produkterne på www.lavtox.dk.

Du er meget velkommen til at ringe til os og få en snak om
muligheder til dit "projekt".

Hilsen Erik Nichum

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-03-05 11:07

"Erik Nichum" <nichum@stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> Metoden sikrer en beskyttelse i flere år da der er tale om en
> dybdeimprægnering. Jeg mener at det må være løsningen på din

OK, så borer man bare et hul i pælen og propper sådan en patron ind inden
man banker den i jorden ?

> Du er meget velkommen til at ringe til os og få en snak om
> muligheder til dit "projekt".

Er den form for inpregnering kompatibel med den alm. trykinp. ?

Fra : Erik Nichum

Dato : 17-03-05 11:30

Hvis det er trykimprægnerede stolper du bruger, behøver du
teoretisk set ikke gøre mere. Problemet at bare ofte at
trykimprægneringen ikke er lavet ret godt og den trænger IKKE ind
i kernetræet. Det gør imprægneringsmidlet i bor-patronerne.
Patronerne placeres som depot i stolpen. De opløses langsomt og
tænger ud i træet, når træfugtigheden stiger. Derved imprægneres
selv kernetræet og det giver lang holdbarhed.

Hvis dine stolper er trykimprægnerede kan du bruge borpatronerne
som en "ekstra sikkerhed" for at de holder længe.

Hilsen
Erik