Reparation+pudsning af kældermur.
Fra : Jørn Ibsen

Dato : 11-03-05 23:54

Dav.

Jeg har et hus fra 1923, hvor kældermuren har alvorlige fugtskader
indvendigt pga. noget tåbeligt beklædning, som må tilskrives de
forrige beboere. Da beklædningen blev fjernet, kunne pudset brækkes af
med fingrene, så jeg besluttede at fjerne det hele og pudse op
forfra.

Men men men - kældermuren har dermed fået lidt skader rundt omkring,
hvilket vil sige huller i 10 cm's dybde, samt ødelagte vinduespartier.
Og det skal jo så repareres...

Kældermuren (soklen) er ikke "hård", hvilket betyder at man kan bore i
den uden brug af slagboremaskine. Altså ikke beton. Silvan anbefaler,
at jeg reparerer med Maxit Tør Opmuringsmørtel, og pudser med Maxit
Tør Pudsemørtel. Før reparationerne kan jeg svumme med Optiroc
Betonklæber rørt op med opmuringsmørtel.

Lyder det fornuftigt? Jeg ville selv have brugt Optiroc Grovbeton, men
det er (ifølge Silvan) for tungt til en mørtelsokkel. Men pudsemørtel
er - ifølge vejledningen - beregnet til oppudsning af mursten, og IKKE
en sokkel.

Og en anden ting: når reparationsstederne er svummet, skal de tørre en
dags tid. Skal de så fugtes igen, inden der repareres?

Vh. JIB

Fra : CC

Dato : 12-03-05 01:37

Er du helt sikker på at muren er gennemtør ?
Hvis den ikke er det så skaller et nyt pudslag af efter et 1/2 års tid.

Men prøv at tage et kik på www.vandex.dk der kan du måske få nogle hints.