Underlag til Pergo-gulv
Fra : Peter

Dato : 10-03-05 23:55

Hej!

Vi står for at skulle til at lægge et Pergo Natural touch gulv og er i
Silvan blevet rådet til at lægge et tyndt "skum" underlag under.

Problemet er, at det får gulvet til at lyde hult, så det får denne her hule
kunstige lyd når man går på det med hårde sko.

Er det overhovedet nødvendigt med dette underlag - eller kan det undværes
med alle de lag som ovenstående gulv består af.

Jeg har gået på et gulv af samme type, hvor der ikke var underlag under og
gulvet kommer til at virke meget mere "ægte"rent lydmæssigt.

Gulvet skal lægges på et eksisterende plant trægulv.

Mvh.

Peter

Fra : CC

Dato : 11-03-05 00:04

Klip fra www.pergo.com :

Hvordan kan jeg redusere lydnivået?
Alle harde gulv har et høyere lydnivå enn f.eks. vegg til vegg tepper, men
Pergo har løst dette problemet. Om du velger et Pergo Original gulv med
lyddempende bakside, så kommer trommelyden (den lyden som oppstår i rommet
når du går på gulvet) til og reduseres med over 8 dB. Du kan også velge et
løst underlag som f.eks. Pergo Komfortplater for ytterligere å minske
lydnivået.

Fra : John Smith

Dato : 11-03-05 00:14

Peter wrote:
> Hej!
>
> Vi står for at skulle til at lægge et Pergo Natural touch gulv og er i
> Silvan blevet rådet til at lægge et tyndt "skum" underlag under.

Hej Peter.

Jeg er selv meget i tvivl om hvorvidt vi skal bruge underlag under det
gulv vi har købt.
Tæppeland anbefalede også skumunderlag til et lamelparket gulv.
Men på http://vot.teknologisk.dk/ er der en artikel der beskriver
hvordan skumunderlag kan give store problemer med knirkende gulve.
Og min svigerfar der ikke laver andet end at montere gulve og vægge i
hovedsageligt offentlige byggerier siger at de aldrig bruger underlag,
men derimod fuldlimer alle gulve.
Jeg hælder meget til limning selv.

Mvh
John Smith

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-05 09:31

On Thu, 10 Mar 2005 23:54:57 +0100, "Peter" <pe@fjern.stubnet.dk>
skrev:

> [...]
>gulvet kommer til at virke meget mere "ægte"rent lydmæssigt.
>
>Gulvet skal lægges på et eksisterende plant trægulv.

du kan også lægge det på gulvpap. Det er tyndere, og tager også de
lyde der kan forkomme når to gulve ranner hinanden.

Jeg ville nok aldrig fuldlime det.

--
Vh Per

icq 8212837

Fra : Peter

Dato : 11-03-05 10:04

> du kan også lægge det på gulvpap. Det er tyndere, og tager også de
> lyde der kan forkomme når to gulve ranner hinanden.

Men hvorfor er det lige der skal noget imellem - det er det jeg er usikker
på. Pergo gulvet har jo en filt-bagside (er det det de kalder soundblock) -
det er vel for at støjdæmpe mellem de to gulve - hvorfor er det så lige at
alle disse byggemarkeder tilråder skumunderlag.

Mvh.

Peter

Fra : John Smith

Dato : 11-03-05 11:18

Peter wrote:

> [...]
> det er vel for at støjdæmpe mellem de to gulve - hvorfor er det så lige at
> alle disse byggemarkeder tilråder skumunderlag.

Dels er det for at støjdæmpe, men også fordi underlaget skal være helt
og aldeles plant før man lægger gulvet. Er der bare den mindste knold
vil gulvet komme til at ride på den, hvilket kan skade belægningen, give
knirkeri osv.

John Smith

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-05 14:11

On Fri, 11 Mar 2005 10:04:00 +0100, "Peter" <pe@fjern.stubnet.dk>
skrev:

> [...]
>det er vel for at støjdæmpe mellem de to gulve - hvorfor er det så lige at
>alle disse byggemarkeder tilråder skumunderlag.

hvis der i forvejen er filt, eller skum på dit nye gulv, så skal du
jo ikke igen komme noget på.

der skal alså kune være 1 lag, stødabsoberende.

forøvrigt syndtes jeg ikke så godt om filten, da der hurtigt kan
komme noget hår i klemme, når man lægger pladerne sammen.

--
Vh Per

icq 8212837