energiruder og hvilken bundliste?
Fra : Annette Kristensen

Dato : 07-03-05 20:45

Hvilken bundliste er bedst til energiruder ? jeg har læst at alu-bundliste
giver kondensproblemer ? og dårligt energimæssigt er det rigtig eller taler
vi om marginaler? er fyretræ-lister bedre ?

PÅ forhånd tak .....

Annette

Fra : Uni Bull

Dato : 07-03-05 21:33

"Annette Kristensen" <dum@dum.dk> wrote in message
> Hvilken bundliste er bedst til energiruder ? jeg har læst at alu-bundliste
> giver kondensproblemer ? og dårligt energimæssigt er det rigtig eller
> taler vi om marginaler? er fyretræ-lister bedre ?

Det lyder i mine ører som om du blander rundt på bundlister og afstands-
stykker ("spacere") mellem ruderne. Der er nemlig udviklet nogle "spacere"
som skaber mindre kuldebro derfor mindre kondens på indersiden.

....om der skulle være forskel på selve glaslister (uanset om de sidder på
siderne eller i bunden) lyder i mine ører lidt mærkeligt - men igen: Jeg
har før været helt galt i byen
--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-03-05 23:25

Annette Kristensen wrote:

> jeg har læst at
> alu-bundliste giver kondensproblemer ? og dårligt energimæssigt er
> det rigtig eller taler vi om marginaler? er fyretræ-lister bedre ?

Det har jeg ikke hørt om. Men alu bruges ofte til nederste glasliste, da
denne er mest udsat for stående fugt (regn / sne) og derfor mest udsat for
råd.

Erik Ginnerskov
http://frip.dk/ginnerskov

Fra : Frits Mikaelsen

Dato : 08-03-05 00:52

Hej
ikke for at reklamerer for det firma, jeg er ansat i, hvor vi fremstiller de
afstandsprofiler som bruges i termovinduer, men jeg kan da lige fortælle
lidt omkring dette emne.
De profiler der bruges mellem glas indeholdene et tørstof som suger evt.
fugt til sig kan være fremstillet af enten galvaniseret stål, aluminium
eller bedst (dyrest) rustfri stål
bundglasprofilerne som vi også delvis fremstiller i aluminium, beskytter
vinduesrammen effektivt mod råd og svamp og forlænger derved levetiden på
vinduet, samtidig nedsættes risikoen for "punkterede" termoruder
se evt mere på firmaes hjemmeside

http://www.rolltech.dk/?id=12

Venlig Hlsen Frits Mikaelsen