brændeovn: for meget aske
Fra : lene

Dato : 03-03-05 19:35

hej.

Vi har købt en ny brændeovn i år.

Men hold da helt op hvor får vi meget aske.

Kan det være at vores brændeovn ikke brænder træet ordenligt,
eller er det som nogle siger at det er træet der ikke er tørt
nok.

Ovne brænder ca 18 timer i døgnet, så der skal da komme noget
aske, men vi tømmer askeskuffen hver dag, hvilket vi ikke gjorde
i den gamle ovn vi havde før.

Nogle der har en ide.

mvh
Lene

Posted with NewsLeecher v1.0 Final
* Binary Usenet Leeching Made Easy
* http://www.newsleecher.com/?usenet

Fra : Preben Andersen

Dato : 03-03-05 20:49

"lene" <lene@mail.dk> wrote in message

> Nogle der har en ide.

I brænder også papir og pap?

mvh
Preben

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 03-03-05 21:39

"lene" <lene@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Ovne brænder ca 18 timer i døgnet, så der skal da komme noget
> aske, men vi tømmer askeskuffen hver dag, hvilket vi ikke gjorde

Kan det tænkes, at den gamle ovn havde en større luftgennemgang, og dermed
tømte aske ud gennem skorstenen ?

En kollega påstår, at han stort set aldrig tømmer sin, fordi der er så meget
træk, så asken flyver med ud.

mvh
Bendt

Fra : Jan Achmann

Dato : 05-03-05 14:08

Det lyder meget plausibelt. Din kollega må have en råd til det......
Jan

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 05-03-05 14:16

"Jan Achmann" <achmann@city.dk> skrev i en meddelelse
> Det lyder meget plausibelt. Din kollega må have en råd til det......
> Jan

Det var vist i sommerhuset, så det betød ikke så meget.

Men du har ret, det må også betyde, at ovntemperaturen aldrig kommer op hvor
den hører hjemme, så røggasser også bliver afbrændt.

Vi har selv en ABC-ovn fra Hwam, som har automatik på luften - det virker
helt kanon, og jeg skal aldrig tænke på at skrue op og ned for luften.

mvh
Bendt

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 04-03-05 09:48

lene skrev:
> Nogle der har en ide.

Du er nødt til at fortælle hvad det er i fyrer med.....

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk