Gipsplader - hvilken type?
Fra : BearNice

Dato : 03-03-05 12:43

Hej NG

Skal bygge nyt hus, og har hørt at man kan få nogle gipsplader som
bruges i bl.a. lavenergihuse og økologiske huse. Man skal kunne sætte
skruer direkte i dem, som f.eks. i spånplader.
Har også hørt at de er meget dyre i DK.

Er der nogle som ved, hvad disse gipsplader hedder, hvor man kan købe
dem, priser, - og evt. er der nogle problemer ved dem (ud over
prisen).

Mvh. Bjørnar

Fra : Chriz

Dato : 03-03-05 21:14

Det hedder fibergips. Rigidur er billigere end Fermacell.
Køb store mængder, og få tilbud i den lokale tømmerhandel.
Jeg fik 200 m2 til 28 kr/ m2 i Frederiksborg tømmerhandel. Det var en 10
mm plade. Skønt materiale.

mvh

Chriz

Fra : jones_net

Dato : 04-03-05 10:16

"Chriz" <Write_chriz@excite.com> wrote in message
> [...]
> Køb store mængder, og få tilbud i den lokale tømmerhandel.
> Jeg fik 200 m2 til 28 kr/ m2 i Frederiksborg tømmerhandel. Det var en 10

Kan man så bare skrue skruer i, som var det en spånplade? Det lyder jo fedt!
Hvad så når man laver skillevægge, og man vil lave 2 lag - kan man så lægge
en alm. inderst og en fiberplade yderst?

/J

Fra : Chriz

Dato : 04-03-05 18:00

yes. (til begge dele)

Fra : Michael Thomsen

Dato : 05-03-05 00:21

> yes. (til begge dele)

Enig fibergips er meget fint at bruge, specielt til vådrum, hvor man kan
nøjes med et lag hvis man anvender 15mm ...

Ulempen er at de vejer af h.til, jeg brugte nogle 120x250 i 15mm, og de
vejer ~50kg/stk så det er bedst at være 2 om at sætte dem op

Mvh
Michael Thomsen

Fra : jones_net

Dato : 07-03-05 11:41

> yes. (til begge dele)

Genialt!

/J

Fra : BearNice

Dato : 08-03-05 23:00

Tak for svar og hjælp Chriz og Michael og til jones_net for uddybende
spørgsmål.

Mvh. Bjørnar.