Renovering af hæk
Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 02-03-05 22:59

Nu ved jeg godt at det måske ikke er den allermest presserende opgave
lige nu, men jeg har det "problem" med min hæk ud til vejen, at den kun
vokser til den ene side. Da dette gør at den vokser en del ind over
fortorvet for at få en passende bredde og samtidigt gør at den ikke er
specielt pæn at kigge på, ville jeg høre om der skulle være nogen der
ved hvad jeg kan gøre for at få den til at vokse til begge sider og
hvornår på året jeg børe gøre det?

Angående hvilken type hæk det er, så tror jeg det er en liguster.

--
MVH
osv...

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 02-03-05 23:54

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> lige nu, men jeg har det "problem" med min hæk ud til vejen, at den kun
> vokser til den ene side. Da dette gør at den vokser en del ind over

Uden at være sikker, mener jeg at det er din mening om 'passende bredde' der
er problemet. Du kan jo lave en prøve på et par meter, og så se om ikke en
smallere udgave vokser normalt i begge sider. Hvis det er skævhed der er
problemet, må du jo skære den ned, den kommer meget hurtigt igen.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 03-03-05 00:01

On Wed, 02 Mar 2005 23:54:14 +0100, Preben Riis Sørensen wrote:

> Uden at være sikker, mener jeg at det er din mening om 'passende bredde' der
> er problemet.

Det er nu ikke fordi den er så forfærdeligt bred - den har nogenlunde
samme bredde som de andre hække rundt om huset. Denne hæk er bare helt
nøgen på den ene side

> Du kan jo lave en prøve på et par meter, og så se om ikke en
> smallere udgave vokser normalt i begge sider.

Det kommer bare til at se så uskønt ud, da jeg så også kommer til at
klippe den ned i højden, da hækken ellers bliver for smal til den højde.

> Hvis det er skævhed der er
> problemet, må du jo skære den ned, den kommer meget hurtigt igen.

Mjoe, det er det jeg gerne ville undgå, da jeg så bliver nødt til at
sætte noget hegn op mens hækken vokser ud igen - ellers render køteren
rundt i hele nabolaget.

Tak for svaret forresten.
--
MVH
osv...

Fra : Armand

Dato : 03-03-05 19:22

Frank E. N. Stein wrote:

> Det er nu ikke fordi den er så forfærdeligt bred - den har nogenlunde
> samme bredde som de andre hække rundt om huset. Denne hæk er bare helt
> nøgen på den ene side

Hvorfor er den helt nøgen?
Er det naboen der klipper ind til benet på hans side, eller er det fordi
den står op af en carport ell.lign.??

> Det kommer bare til at se så uskønt ud, da jeg så også kommer til at
> klippe den ned i højden, da hækken ellers bliver for smal til den højde.

En vinter da ligusteren langs min indkørsel, lå i nær 45° p.g.a. den var
fyldt med fygesne fik jeg øje for hvor bred den var til min side.
Følgelig blev der gået til makronerne da den skulle klippes den
efterfølgende sommer, og jeg fandt da også både et cykel og et tørre
-stativ inde i den (kun sidstnævnte kendte jeg egnetlig eksistensen af)
Umiddelbart virkede den efter så grundig en klipning meget tynd, men den
kom sig hurtigt og var helt tæt længe inden sommeren var ovre.
Oplevelsen har mindet mig om at den er så frodig at man skál klippe dybt
for at bredden ikke pludselig sniger sig ind på en, og at det var dét
min nabo var klar over hvorved at fygesneen fik frit spil i min
sidetunge liguster!

Jeg er ikke i tvivl om at den bare skal "ha' en gang med grovhøvlen" til
sommer, således at der kommer balance omkring stokken.
Hvis den er lidt modlysten på den anden side, vil en kræftig
tilbageklipning også give den saft og kraft.
Tilbage er så blot at man måske bør betænke fuglelivet og vente til
efter skt. Hans med det grove arbejde således at fugleungerne, er
fløjet af de reder du med sikkerhed støder på under arbejdet!

> Mjoe, det er det jeg gerne ville undgå, da jeg så bliver nødt til at
> sætte noget hegn op mens hækken vokser ud igen - ellers render køteren
> rundt i hele nabolaget.

Er det ikke noget der snarere hører under dk.fritid.husdyr.opdragelse?

--
Armand.
(til hvis husholdning der hører en dværg-gravhund, som klarer sig fint i

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 03-03-05 22:55

On Thu, 03 Mar 2005 19:21:55 +0100, Armand wrote:

> Hvorfor er den helt nøgen?

Ja, det er jo det jeg gerne ville vide.

> Er det naboen der klipper ind til benet på hans side, eller er det fordi
> den står op af en carport ell.lign.??

Der er fortorv til den side hvor hækken vokser, til den anden side er
der egentlig også ganske luftigt, men der står lidt blandet bevoksning.
Begge sider af hækken er mine.

> En vinter da ligusteren langs min indkørsel, lå i nær 45° p.g.a. den
> var fyldt med fygesne fik jeg øje for hvor bred den var til min side.

Tjoe, men min hæk er nu ikke bredere end at jeg næsten kan klippe toppen
af en omgang med min lille billige hækkeklipper, så den er vel ikke
meget mere end 60-70cm bred.

> [...]
> fuglelivet og vente til efter skt. Hans med det grove arbejde således
> at fugleungerne, er fløjet af de reder du med sikkerhed støder på

Kan jeg klippe den ned før der kommer liv i eventuelle reder?

> Er det ikke noget der snarere hører under dk.fritid.husdyr.opdragelse?

Det ligger i køterens gener at smutte igennem hække - det kunne hans far
også.

--
MVH
osv...

Fra : John Bennetzen

Dato : 05-03-05 16:17

Hej i gruppen!

Måske der er tale om en nordside, der hvor din hæk er bar? Faktisk er det
nr.1, at klippe en ligusterhæk i "pyramidestup", således, at den er 50-60cm.
i bunden og 10-15 cm. smallere pr. stigende meter. En kraftig tilbageskæring
er nærmest "sundt" for ligustre med nogle års mellemrum! Den kan sådan set
skæres tilbage hele året, men du får det bedste resultat nu, eller for en
måned siden... Da den så har en god chance for, at blive nogenlunde pæn i
løbet af sommeren...!

John...

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 05-03-05 19:20

On Sat, 05 Mar 2005 16:17:08 +0100, John Bennetzen wrote:

> Måske der er tale om en nordside, der hvor din hæk er bar?

Nordvestlig, i hvert fald. Hvilken betydning har det?

> [...]
> måned siden... Da den så har en god chance for, at blive nogenlunde pæn i

Jaok, for en måned siden er vist for sent og hvis jeg begynder at klippe
hæk nu, har området fået en ny landsbytosse - desuden er det lidt
svært at komme til for al sneen. Hvis jeg nu skærer den ned til en 1,5m
(den er over 1,9m nu), og så godt ind i bredden, er der så en chance for
at den kan komme til at ligne noget fornuftigt?

--
MVH
osv...

Fra : John Bennetzen

Dato : 06-03-05 01:56

> Nordvestlig, i hvert fald. Hvilken betydning har det?
Det vel betyde, den sydlige side får mere sol = bedre bladvækst, på den måde
kan hækken tildels skygge sig selv nøgen på en nordlig side!

> [...]
> (den er over 1,9m nu), og så godt ind i bredden, er der så en chance for
> at den kan komme til at ligne noget fornuftigt?
Det lyder meget fornuftigt, personligt ville jeg skære hækken ned til
15-20cm., men jeg kunne forstå din hæk skulle holde hunden inde...

John...

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 06-03-05 11:43

On Sun, 06 Mar 2005 01:56:16 +0100, John Bennetzen wrote:

> Det vel betyde, den sydlige side får mere sol = bedre bladvækst, på den måde
> kan hækken tildels skygge sig selv nøgen på en nordlig side!

Det lyder ikke forkert. Det kunne være jeg så også skulle tynde lidt ud
i bevoksningen der står på den nøgne side af hækken.

> Det lyder meget fornuftigt, personligt ville jeg skære hækken ned til
> 15-20cm., men jeg kunne forstå din hæk skulle holde hunden inde...

Ja, jeg prøver det her i år og ser hvad der sker. Hvis det ikke hjælper
tilstrækkeligt, må jeg klippe den helt ned og sætte noget hegn op så
længe.

Tak for svaret.

--
MVH