Matematisk beregning
Fra : Henrik Madsen

Dato : 26-02-05 10:35

Hej

Er ved at lave en stjernehimmel i loftet i soveværlset men står og
mangler en formel ..

Hvordan beregner jeg længden på den sidste side i en trekant hvor de 2
sider er f.eks 1 meter og vinkel mellem de 2 er 72 grader ?

Henrik

Fra : Christian

Dato : 26-02-05 11:26

"Henrik Madsen" <hmadsen@fjernfoerst.vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvordan beregner jeg længden på den sidste side i en trekant hvor de 2
> sider er f.eks 1 meter og vinkel mellem de 2 er 72 grader ?

(Sin A/2*L)2

L= 1 m og A= 72°
Resultat = 1,1756 m

Christian

Fra : Armand

Dato : 26-02-05 11:55

Henrik Madsen wrote:
> [...]
>
> Hvordan beregner jeg længden på den sidste side i en trekant hvor de 2
> sider er f.eks 1 meter og vinkel mellem de 2 er 72 grader ?

Gode gamle Pythagoras' læresætning er universel; men i denne situation
kræver det dog at du lige først tegner en retvinklet trekant ind i den
på 72° og efterfølgende bruger de derved opståede sidelængder til at
beregne den 3. side (á hypotenusen).

--
Armand.

Fra : John Smith

Dato : 26-02-05 16:51

Armand wrote:

> Gode gamle Pythagoras' læresætning er universel; men i denne situation
> kræver det dog at du lige først tegner en retvinklet trekant ind i den
> på 72°

En retvinklet trekant på 72° ???

John Smith

Fra : Armand

Dato : 27-02-05 02:40

John Smith wrote:

> En retvinklet trekant på 72° ???

"Inde i"!

Der er en vinkel på 72° med lige ben, og hvis vi for overskuelighedens
skyld lader det ene ben være vandret så nedfælder man den vinkelrette
fra det "skrå" bens endepunkt - Nu har man så en retvinklet trekant hvis
"kateter" ender samme sted som den oprindelige trekants ben, hvorfor man
v.h.a. Pythagoras kan beregne hypotenusens længde - Som vil være samme
længde som der spørges til!

Dette er den geometriske metode, som til forskel for den andet steds
opgivne formel, er til at huske til næste gang (á Pythagoras læresætning).

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 26-02-05 21:05

Henrik Madsen <hmadsen@fjernfoerst.vip.cybercity.dk> skrev:
> [...]

Jeg har lidt svært ved at forstå, hvordan du skal bruge denne
trekant, men jeg ville umiddelbart foreslå dig følgende:

Tegn en trekant på et stykke papir med 2 sider på 10 cm, og en
vinkel på 72 gr. Mål så den tredie side.

Mon ikke nøjagtigheden er tilstrækkelig til dit stjerneloft?

Vh. JIB

Fra : Jens

Dato : 26-02-05 22:50

"Jørn Ibsen (slet NLAQV)" <j-ibsen@NLAQVget2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vinkel på 72 gr. Mål så den tredie side.
>
> Mon ikke nøjagtigheden er tilstrækkelig til dit stjerneloft?

Brug dog Christians formel og resultat, det er både korrekt og giver det
rigtige resultat. Stjernehimler er da ikke noget man bare sjusser sig til -
det skal gøres ordentlig

Mvh

Jens

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 27-02-05 00:36

Jens <mugarbeNOSPAM@privat.dk> skrev:

>Brug dog Christians formel og
>resultat, det er både korrekt og giver det
>rigtige resultat. Stjernehimler er da
>ikke noget man bare sjusser sig til -
>det skal gøres ordentlig

Fnis. Rigtige stjerner flytter sig da...??

Vh. JIB

Fra : Preben Andersen

Dato : 27-02-05 09:20

"Jørn Ibsen (slet NRHMV)" <j-ibsen@NRHMVget2net.dk> wrote in message

> Fnis. Rigtige stjerner flytter sig da...??

Nej, de flytter sig ikke. Du flytter dig, men det er ikke det samme.

mvh
Preben

Fra : Mads

Dato : 27-02-05 11:01

On Sun, 27 Feb 2005 09:19:53 +0100, "Preben Andersen"
<pranSLETDETTE@privat.dk> wrote:

>Nej, de flytter sig ikke. Du flytter dig, men det er ikke det samme.

Selvfølgelig flytter de sig. Universet udvider sig da med en fart af
adskillige tusind kilometer i timen. Tyngdekraften gør dog at farten
langsomt aftager. Teoretisk set bliver der måske et kort øjeblik,
engang om nogen milliarder år, hvor det hele står stille, lige inden
alting begynder det lange fald tilbage til udgangspunktet og i det
ene øjeblik kan vi da godt sige at stjernerne ikke flytter sig.

mvh Mads