Skal jorden væk?
Fra : Leonard

Dato : 20-02-05 18:56

Jeg er ved at grave ud til at støbe nyt gulv.
Der skal varme i og isoleringen bliver et lag på 80 cm
muslingeskaller.
Men bør jeg grave al jorden væk eller er det ligemeget med et lag på
30-40 cm jord ovenpå ler/sand-laget?

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : John Smith

Dato : 20-02-05 19:07

Leonard wrote:
> [...]
> muslingeskaller.
> Men bør jeg grave al jorden væk eller er det ligemeget med et lag på

Hvis ikke du fjerner mulden vil den synke lidt med tiden - den skal væk.

Hvad er lamda-værdien for muslingeskaller?
Hvordan isolere du op imod sokkelen med de der muslinger?
Hvad koster det sådan cirka?... Det lyder jo spændende.

John Smith

Fra : Leonard

Dato : 20-02-05 19:24

John Smith <zigge@NOGOODprivat.dk> wrote:

>Hvis ikke du fjerner mulden vil den synke lidt med tiden - den skal væk.

Den har jo ligget der under flere lag staldgulv ca. 1 meter nede i
mere end 100 år, så hvormeget kan den synke?
Jeg kan jo køre en tur henover det hele med den store pladevibrator
inden jeg fylder skallerne ind.

Hvad er egentlig forskellen på jord og grus i den forbindelse?
Kan jord ikke stampes til samme fasthed som grus?

Med 110m2 bliver det jo til 40-50m3 jord der skal køres ud og derefter
erstattes af ligesåmeget grus, det tager både ekstra tid og koster jo
nemt en pæn slat penge.

>Hvad er lamda-værdien for muslingeskaller?
Det ved jeg ikke, men 75 cm isolerer ligeså godt som 200mm flamingo.

>Hvordan isolere du op imod sokkelen med de der muslinger?
Mener du i kanten mellem betongulv og sokkel?
- det er jeg ikke nået til, det lader jeg dem der skal støbe gulvet om
at bestemme, men det bliver nok traditionelt med flamingo.

>Hvad koster det sådan cirka?... Det lyder jo spændende.
2 læs (ca 90m3) muslingeskaller leveret på Fyn kostede lige under
8.000 kr.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : John Smith

Dato : 21-02-05 01:31

Leonard wrote:

> Den har jo ligget der under flere lag staldgulv ca. 1 meter nede i
> mere end 100 år, så hvormeget kan den synke?
> Jeg kan jo køre en tur henover det hele med den store pladevibrator
> inden jeg fylder skallerne ind.

Så er det noget lidt andet. Og når du alligevel skal have et løst
materiale ind oven på er det jo ligemeget at det ikke er så nemt at
rette af.
Forskellen på grus og jord er nok mest at gruset er nemt at få helt
plant og at jord der stadig indeholder biomasse vil synke...

> 2 læs (ca 90m3) muslingeskaller leveret på Fyn kostede lige under
> 8.000 kr.

Så ville jeg da sige at det er billigere at isolere det hele med
flamingo... Men jeg bor jo også i jylland

John Smith

Fra : Leonard

Dato : 21-02-05 08:51

>Så ville jeg da sige at det er billigere at isolere det hele med
>flamingo... Men jeg bor jo også i jylland

Da jeg kiggede på priser kunne jeg ikke finde flamingo til 110m2 til
mindre end 12.000 kr, dertil kommer så at der skal et drænende gruslag
under.
Havde prisen været den samme havde jeg valgt skallerne alligevel, for
at prøve det og for det økologiske islæt.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/