Parketgulv med sprækker
Fra : Jeppe Dige Jespersen

Dato : 19-02-05 12:17

Vi har parketgulv i det meste af vores rækkehus anno 1975.

Vi vil gerne have gulvet frisket op ved at slibe det, men hvordan får vi
bedst muligt "fjernet" de revner, der optræder mellem parketstavene? Gulvet
knager også nogle steder, så jeg er betænkelig ved at fylde revnerne med
træ-filler - vil fyldet ikke smuldre, hvis der er en smule bevægelse i
gulvet?

Hvis nogen har gode råd eller erfaringer, vil jeg meget gerne høre nærmere.

Jeppe

Fra : C.H

Dato : 20-02-05 22:18

Er det et strøgulv eller et flydende gulv - altså gulv monteret ovenpå
betonlag???

Et strøgulv monteres med det man kalder et 10-brætsmål - 10 brædder udgør en
speciel længde. Alt efter fugtindholdet i træet som typisk vil variere efter
årstid vil der automatisk blive dannet "revner" i vinterhalvåret hvor der
ofte er tørt. Om sommeren er der mere fugt i træet og brædderne vil udvide
sig og lukke revnerne.

Er det et gulv lagt flydende kan det være et Junckers gulv. Deres gulve
bliver lagt med bøjler som også laver denne afstand for at træet kan
arbejde. Også her vil træet svinde og udvide sig.

Håber det kan være svaret...

Fra : Jan Andreasen

Dato : 20-02-05 22:40

Hej
Vi har lige fået lavet vores gulv pga. vandskade. I første omgang havde
gulvmændende lagt gulvbræderne for tæt (ikke overholdt 10-målet, som CH lige
har beskrevet).
Resultatet blev, at gulvet buede opad og gyngede helt vildt. Der var dog
ingen problemer i at få folkene ud for at lægge det om, da det helt klart
var deres fejl.
Til alt held skete der ikke noget med murene - gulvet bevægede sig opad i
stedet for

Du må endelig ikke fylde trækit imellem "revnerne", da du resikerer, at det
buer opad eller rykker dine mure.
Som CH også skrev, så må du væbne dig med tålmodighed og vente til
foråret/sommer, hvor gulvbræderne ville lægge tæt sammen igen (og enig - det
ville være lækkert, hvis de var tæt sammen hele året!!)

Mvh Jan Andreasen.