"Død" Aprilia Habana
Fra : Kostas

Dato : 03-04-05 22:06

Jeg har en aprilia habana custom som pludselig giver mig lidt problemer. På
vej hjem fra job i fredags døde den ret pludseligt. Den vil ikke starte ved
tryk på starteren men vil godt kickstarte. Den går dog ret hurtigt ud igen.

Ind imellem står den fint i tomgang i en kort periode men når jeg så sætter
mig op på den - så går den ud.

Batteriet er helt nyt (fra t-hansen) men det virker som om den ikke lader
på den når jeg kører og nu er det allerede helt dødt. Jeg har dog ladet mig
fortælle at en scooter bør kunne køre uden batteri så jeg går ikke ud fra
det "bare" er det der er galt med den.

Nogen der har forslag. Jeg er som skrevet tidligere ret grøn på området og
er ikke meget for at sende den på værksted uden at vide lidt om hvad det
kan være inden den bliver sendt afsted. Man vil jo nødigt rippes.

mvh

Kostas

Fra : Daddy Tool

Dato : 04-04-05 09:51

Kostas <næppe@jeppe.com> wrote in

> [...]
> området og er ikke meget for at sende den på værksted uden at vide
> lidt om hvad det kan være inden den bliver sendt afsted. Man vil jo

Du kan teste om det er batteriet der er synderen blot ved at frakoble
plus-polen på batteriet og så starte den og køre.

Hvis den kører perfekt nu (blinklys vil sandsynligvis ikke virke pga mgl.
batteri), er det batteriet der er synderen.

Jeg har selv haft en scooter med et batteri fra thansen. Det blev defekt
efter kort tid, og af en eller anden årsag "sugede" det al strømmen fra
scooteren, så der ikke blev nok til en gnist til tændrøret.

Det blev byttet til et nyt, og så var problemet væk.

Har du evt tjekket at forbindelserne/sikringen ikke er irret eller har
dårlig forbindelse... det kan have meget at sige.

/DT

Fra : Kostas

Dato : 04-04-05 11:41

> [...]
>
> Har du evt tjekket at forbindelserne/sikringen ikke er irret eller har
> dårlig forbindelse... det kan have meget at sige.

Det har jeg lige prøvet - men det gav ikke rigtigt noget resultat. Den
stopper på samme måde som før.

mvh

Kostas

Fra : Mikkel Lund

Dato : 04-04-05 12:11

"Kostas" <næppe@jeppe.com> skrev i en meddelelse
> [...]

ved
> tryk på starteren men vil godt kickstarte. Den går dog ret hurtigt ud

Hvordan stoppede den første gang? Var det som om du slukkede for den (altså
du midster trækkraft, og motoren går ud lige før du holder stille)? Eller
sagde det bang/klonk/smæk, og så døde motoren med det samme?

> Ind imellem står den fint i tomgang i en kort periode men når jeg så
sætter
> mig op på den - så går den ud.

Hvad sker der hvis den stå i tomgang, og du giver rigeligt med gas (går den
> [...]

> er ikke meget for at sende den på værksted uden at vide lidt om hvad det
> kan være inden den bliver sendt afsted. Man vil jo nødigt rippes.

Kan også være dyssen der er stoppet, eller måske en stempelring der er
smuttet.

> mvh
>
> Kostas

Hilsen Mikkel

Fra : Kostas

Dato : 04-04-05 12:34

> [...]
> (altså du midster trækkraft, og motoren går ud lige før du holder
> stille)? Eller sagde det bang/klonk/smæk, og så døde motoren med det

Det første - den døde langsomt - mistede kraft og stoppede så helt. Altså
som hvis den løber tør for benzin (vil jeg tro).

> Ind imellem står den fint i tomgang i en kort periode men når jeg så
> sætter
>
> Hvad sker der hvis den stå i tomgang, og du giver rigeligt med gas
> (går den ud)?

Ja efter et øjeblik.

> Kan også være dyssen der er stoppet, eller måske en stempelring der er
> smuttet.

Altså ikke noget der koster en milliard-million ?

mvh

Kostas

Fra : Mikkel Lund

Dato : 04-04-05 13:23

"Kostas" <email@@kostas.dk> skrev i en meddelelse

> Det første - den døde langsomt - mistede kraft og stoppede så helt. Altså
> som hvis den løber tør for benzin (vil jeg tro).

Så lyder det godt nok som et el-problem.

Har prøvet noget ligende, der var det ledningerne med statoren der var
smeltet sammen, så når der kom mange ampære på systemet sprang der en gnist
og lortet gik ud.

Tror du skal have en anden til at kigge på den. Problemer som ikke stoppper
scootere helt kan være ret problematiske.

Hilsen Mikkel

Fra : Kostas

Dato : 04-04-05 13:42

"Mikkel Lund" <mmlu03FJERN@control.auc.dk> wrote in

> [...]
>
> Tror du skal have en anden til at kigge på den. Problemer som ikke
> stoppper scootere helt kan være ret problematiske.

Jeg har lige haft en fagmand på - fandt en der havde haft en magen til med
samme problem tidligere. Han sagde at lige den model skal bruge batteri for
at kunne køre og derfor mente han bestemt bare det var det. Dommen kommer i
morgen formiddag.

mvh

Kostas

Fra : Kostas

Dato : 05-04-05 14:07

> [...]
> med samme problem tidligere. Han sagde at lige den model skal bruge
> batteri for at kunne køre og derfor mente han bestemt bare det var

Nu siger de der er fejl på ledningsnettet så de venter på et diagram fra
importøren så de kan fejlsøge på den.

Imens må man bruge offentlige transportmidler - That sucks!

mvh

Kostas