Problemer med popcorn
Fra : Michael Birkholm

Dato : 03-04-05 12:08

Hejsa

Min kone er den "lykkelige" ejer af en CPI Popcorn som hun bruger til at
komme til/fra arbejde, men her den anden dag satte den helt ud, den startede
med at køre langt ned i hastighed for derefter at dø helt ud, og siden da
har det ikke været muligt at starte den.

Jeg syntes efterhånden jeg har prøvet alt uden der kommer så meget som en
enkelt eksplosion så hvis der er nogen der har nogle gode forslag så kom
endelig med dem.

Følgende er prøvet :
- Jeg har skilt karburatoren ad og renset fuldstændig.
- Cylinder + stempel har været taget ud, det viste sig der var en lille
ridse ca 0,5 mm i cylinder+stempel, men der er stadigvæk en del kompression.
- Tændrør er skiftet, og der er testet at den slår gnist når starter kører.
- Jeg har prøvet både at sprøjte lidt benzin og også lidt wd40 ind igennem
tændrørshullet og sat tændrør på, men der kommer ingen eksplosion
overhovedet.
- Jeg har prøvet at sprøjte lidt benzin ind i indsugningen ved karburator
uden der skete noget.

Jeg håber der er nogen der har nogle brugbare ideér så konen kan blive glad
igen

Mvh.
Michael

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 03-04-05 12:51

Michael Birkholm wrote:

> - Cylinder + stempel har været taget ud, det viste sig der var en lille
> ridse ca 0,5 mm i cylinder+stempel, men der er stadigvæk en del kompression

Er du sikker på der er nok kompression? Jeg stod nemlig med en Popcorn
som tilsyneladende havde nok kompression men ikke nok alligevel.

Skiftede stempel på den og den sprang villigt i gang.

Den var gået død nøjagtigt som du beskriver og kunden og jeg havde
efterhånden været hele møllen igennem for at få liv i den.

MVH

Fra : Michael Birkholm

Dato : 03-04-05 14:19

"Martin Johansen [6000]" <nonevalid@check_tuxxdk.invalid> wrote in message

> [...]
>
> Den var gået død nøjagtigt som du beskriver og kunden og jeg havde
> efterhånden været hele møllen igennem for at få liv i den.

Hej

Ja som jeg skrev i den anden besvarelse, så prøver jeg at købe et nyt
cylinder-kit og sætte det på, under alle omstændigheder så skal det nok
skiftes på et tidspunkt alligevel, når der nu er kommet sådan en ridse i.

Tak for hjælpen.

Mvh.
Michael

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 03-04-05 14:36

Michael Birkholm wrote:

> Ja som jeg skrev i den anden besvarelse, så prøver jeg at købe et nyt
> cylinder-kit og sætte det på, under alle omstændigheder så skal det nok
> skiftes på et tidspunkt alligevel, når der nu er kommet sådan en ridse i.

Vil du købe tun cylinder eller alm.? Tun kan måske være billigere/bedre
og så får du mere liv i den :)

> Tak for hjælpen.

Velbekomme.

MVH

Fra : Michael Birkholm

Dato : 03-04-05 14:44

> Vil du købe tun cylinder eller alm.? Tun kan måske være billigere/bedre
> og så får du mere liv i den :)

> Velbekomme.
>
> MVH

Det skal være en tun cylinder der skal på, dog skal det ikke være det
allermest hidsige da det er konen der bruger den mest, og det er ikke til
ræs hun bruger den, men det må gerne være noget hvor der kommer rigtig godt
træk i den.

Hvilket sæt kan anbefales? og hvad skal jeg skifte udover
cylinder/stempel/topstykke?

Mvh.
Michael

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 03-04-05 15:43

Michael Birkholm wrote:

> [...]
> ræs hun bruger den, men det må gerne være noget hvor der kommer rigtig godt

Lyder helt fornuftigt.

> Hvilket sæt kan anbefales? og hvad skal jeg skifte udover
> cylinder/stempel/topstykke?

Jeg ville kigge efter noget Hebo cylinderkit i alu samt en tunpotte i
anonymt design.

MVH

Fra : Henning Lund

Dato : 03-04-05 13:36

Michael Birkholm skrev:

> - Cylinder + stempel har været taget ud, det viste sig der var en
> lille ridse ca 0,5 mm i cylinder+stempel, men der er stadigvæk en del
> kompression.

Hvor sad ridsen?
Hvis den sidder ned over stempelringen, er muligheden for at ringen
sidder fast på stemplet stor, derved kan der ikke opnåes tilstrækkelig
høj kompression.
Henning Lund
icq 18805021 - mail: hl@lite.dk
http://sitecenter.dk/freespace hvor vi bla. har lidt til salg

Fra : Michael Birkholm

Dato : 03-04-05 14:17

Hej

Ja ridsen går ned over stempelringene, og rigtig nok som du skriver så
dengang jeg skulle have stemplet i igen, så syntes jeg ikke at den gik helt
let i.

Jeg tror også det er der problemet ligger så jeg køber et nyt cylinder-kit
her en af dagene, hvilket sæt kan anbefales? der må gerne være lidt træk i
det, og frem for alt skal det være driftsikker.

Tusind tak for hjælpen.

Mvh.
Michael

Fra : Henning Lund

Dato : 03-04-05 14:59

Michael Birkholm skrev:

> Hej
>
> Ja ridsen går ned over stempelringene, og rigtig nok som du skriver så
> dengang jeg skulle have stemplet i igen, så syntes jeg ikke at den
> gik helt let i.

Det der sker er at ringen ikke kan tilpasse sig cylinderens væge når den
sidder fast, derved mister du kompressionen, du kan godt få den til at
køre igen ved at pille stempelringen af, file eller slibe
stempelringgangen op, så ringen let kan sidde i gangen uden at sætte sig
fast, der skal en ny ring til, du vil miste en smule af cylinderens
effekt, hvis ridsen sidder øverst i cylinderen, ved at kompressionen
presses forbi stemplet i ridsen der er kommet, det er ikke det store,
men så er du kørende uden de store udgifter.

> Jeg tror også det er der problemet ligger så jeg køber et nyt
> cylinder-kit her en af dagene, hvilket sæt kan anbefales? der må
> gerne være lidt træk i det, og frem for alt skal det være driftsikker.

Jeg bruger selv stylepro 47 sættet fra http://www.kgi.dk/, det er et
fornuftigt køb og uden at skifte andre dele på scooteren, kan det holde
mange km og giver noget mere træk/fart.

Fra : Peder\(2791\)

Dato : 03-04-05 18:12

"Michael Birkholm" <mibhSLETDETTE@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> enkelt eksplosion så hvis der er nogen der har nogle gode forslag så kom

Havde samme problem med min kones CPI - jeg skilte alle kabler og stik
totalt ad og sprøjtede med kontaktrens og silikone - især det multistik der
sidder foran hvor tænding og el går igennem og under sædet var ledningerne
iret idet der ikke var forbindelse - det skiftede jeg ud og samlede det igen
med muffer og fik det isoleret fra indtrængende vand - den startede derefter
med det samme - fugt og CPI er IKKE gode venner!
Ph

Fra : Michael Birkholm

Dato : 03-04-05 20:05

"Peder(2791)" <peder.hansenFJERN@DETTEtdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
derefter
> med det samme - fugt og CPI er IKKE gode venner!

Nej, I det stykke tid hvor vejret har været rigtig fugtig har den heller
ikke kørt som en drøm Men hvis problemet skulle være pga. noget med
tænding/el ville tændrøret vel ikke kunne gnistre?

Mvh
Michael

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-04-05 13:47

Peder(2791) wrote:

> [...]
> med muffer og fik det isoleret fra indtrængende vand - den startede derefter
> med det samme - fugt og CPI er IKKE gode venner!

Det lyder som en af de gamle/første CPI modeller - med de nye 2004
udgaver samt efter der er blevet ryddet op i de eksterne forhandlere er
dette en saga blot.

De første modeller havde nogle designfejl og med manglende/forkert
klargøring så skal det jo gå galt.

Men som sagt det er en saga blot så pas på med at generalisere for meget

MVH
Martin

Fra : Peder\(2791\)

Dato : 05-04-05 06:10

"Martin Johansen [6000]" <nonevalid@check_tuxxdk.invalid> skrev i en
meddelelse news:42513729$0$162$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
) wrote:
> [...]
> klargøring så skal det jo gå galt.
>
> Men som sagt det er en saga blot så pas på med at generalisere for meget

Det er åbenbart en generel fejl på de ældre modeller - så jo , man kan godt
her generalisere!
PH

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 05-04-05 14:35

Peder(2791) wrote:

> Det er åbenbart en generel fejl på de ældre modeller - så jo , man kan godt
> her generalisere!

Ja det er i allerhøj grad en generel fejl hvilket jeg også skriver.. Det
er jo en designfejl

Og som jeg igen skriver.. det er ikke gældende for de nye modeller.. så
_derfor_ kan du ikke generelisere om alle Popcorn's.

MVH