/ Forside / Interesser / Dyr / Fisk / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fisk
#NavnPoint
dova 6715
molokyle 2545
Cirkeline.. 2256
dabj 1816
granner01 954
redtop 942
Troldepige 930
PARKENSS 926
pallebhan.. 741
10  Gennie 710
Akvarie filter
Fra : H.S.


Dato : 21-03-05 10:49

Mit Juwel 110 L akvarie - blev 'født' med et filter 'indbygget i akvariet
(monteret i en sort kasse i akvariet, som ikke kan flyttes).

Selve filteret består af en grøn og en blå svamp, samt filtervat øverst.
Efter 2-3 uger med det samme filtervat, er dette så snavset at pumpen har
svært ved at 'trække luft' - når jeg skifter filtervattet kører den fint
igen - men filtervattet er en stor tot 'slam'.

Er det normalt at filtervattet bliver så beskidt ? - og hvor hulen kommer
alt det skidt fra ?

--
--
Henrik
Kunne du tænke dig at blive forhandler af Aloe Vera Produkter,
og mange andre produkter til personlig pleje ? :
http://www.hstrading.dk/forhandler.html




 
 
Mikkel Munk (21-03-2005)
Kommentar
Fra : Mikkel Munk


Dato : 21-03-05 12:08

Ja, filtervat bliver ret hurtigt beskidt - det er meget normalt! Filtervat
er, efter min mening, ikke en nødvendighed i et akvarium. Hvis jeg var dig,
ville jeg tage det ud af fileret og bare køre med de to svampe istedet.

Vh
Mikkel

PS: skidtet kommer så men fra dine fisk
"H.S." <henrik@NOSPAMhstrading.dk> skrev i en meddelelse
news:BLw%d.1051$X04.505@fe77.usenetserver.com...
> Mit Juwel 110 L akvarie - blev 'født' med et filter 'indbygget i akvariet
> (monteret i en sort kasse i akvariet, som ikke kan flyttes).
>
> Selve filteret består af en grøn og en blå svamp, samt filtervat øverst.
> Efter 2-3 uger med det samme filtervat, er dette så snavset at pumpen har
> svært ved at 'trække luft' - når jeg skifter filtervattet kører den fint
> igen - men filtervattet er en stor tot 'slam'.
>
> Er det normalt at filtervattet bliver så beskidt ? - og hvor hulen kommer
> alt det skidt fra ?
>
> --
> --
> Henrik
> Kunne du tænke dig at blive forhandler af Aloe Vera Produkter,
> og mange andre produkter til personlig pleje ? :
> http://www.hstrading.dk/forhandler.html
>
>
>



H.S. (21-03-2005)
Kommentar
Fra : H.S.


Dato : 21-03-05 13:08

"Mikkel Munk" <nobody@nowhere.com> skrev i en meddelelse
news:423eab09$0$333$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> Ja, filtervat bliver ret hurtigt beskidt - det er meget normalt! Filtervat
> er, efter min mening, ikke en nødvendighed i et akvarium. Hvis jeg var
dig,
> ville jeg tage det ud af fileret og bare køre med de to svampe istedet.
>
Så render skidtet vel bare ud i akvariet igen ?
Det er vel bedst at få skidtet væk fra akvariet ?



Mikkel Munk (21-03-2005)
Kommentar
Fra : Mikkel Munk


Dato : 21-03-05 13:32


"H.S." <Henrik@hstradingNOSPAM.dk> skrev i en meddelelse
news:423eb8c0$0$239$14726298@news.sunsite.dk...
> "Mikkel Munk" <nobody@nowhere.com> skrev i en meddelelse
> news:423eab09$0$333$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> > Ja, filtervat bliver ret hurtigt beskidt - det er meget normalt!
Filtervat
> > er, efter min mening, ikke en nødvendighed i et akvarium. Hvis jeg var
> dig,
> > ville jeg tage det ud af fileret og bare køre med de to svampe istedet.
> >
> Så render skidtet vel bare ud i akvariet igen ?
> Det er vel bedst at få skidtet væk fra akvariet ?
>
>

Ja, det er bedst, at få skidtet ud af akvariet - gøres mest effektivt med
vandskift samt bundsugning.

Vh
Mikkel



J. Jørgensen (21-03-2005)
Kommentar
Fra : J. Jørgensen


Dato : 21-03-05 22:42


"H.S." <henrik@NOSPAMhstrading.dk> skrev i en meddelelse
news:BLw%d.1051$X04.505@fe77.usenetserver.com...
> Mit Juwel 110 L akvarie - blev 'født' med et filter 'indbygget i akvariet
> (monteret i en sort kasse i akvariet, som ikke kan flyttes).
>
> Selve filteret består af en grøn og en blå svamp, samt filtervat øverst.
> Efter 2-3 uger med det samme filtervat, er dette så snavset at pumpen har
> svært ved at 'trække luft' - når jeg skifter filtervattet kører den fint
> igen - men filtervattet er en stor tot 'slam'.
>
> Er det normalt at filtervattet bliver så beskidt ? - og hvor hulen kommer
> alt det skidt fra ?
>
> --
> --
> Henrik
> Kunne du tænke dig at blive forhandler af Aloe Vera Produkter,
> og mange andre produkter til personlig pleje ? :
> http://www.hstrading.dk/forhandler.html
>
>
>
Hej Henrik

Filtervat skal være det sidste led i filtreringen. Hvis det stopper hurtigt
så har du klemt det for meget sammen.
Det skal være meget løst. Nu siger du, at du skifter vattet - du skal jo
bare skylle det under koldt vand.
Det er hurtigere at skylle vattet rent, end det er at skylle svampene. Pas
på ikke at bruge varmt vand - det ødelægger både vat og svampe.
Når vattet er skyllet, klem da vandet ud hvorefter du trækker det fra
hinanden - det skal være meget løst.
Jeg ville ikke drømme om at undlade vattet, som er meget nemt at have med at
gøre ved den rigtige anvendelse.

Hilsen
Jørgen



Jasper Norman (21-03-2005)
Kommentar
Fra : Jasper Norman


Dato : 21-03-05 23:28

Koldt vand? Jeg har altid hørt / læst at det helst skal renses i noget af
akv. eget vand i forbindelse med et vandskifte for ikke at ødelægge
bakteriekulturen. Jeg kender dog intet til filtetvat, men om det er til en
spandpumpe eller indv. pumpe er vel ligegyldigt?

Mvh

Jasper

--
Husk at fjerne "FJERNES" i min e-mail adr.
"J. Jørgensen" <jjdan@galnet.dk> skrev i en meddelelse
news:ScH%d.793$FB2.525@news.get2net.dk...
>
> "H.S." <henrik@NOSPAMhstrading.dk> skrev i en meddelelse
> news:BLw%d.1051$X04.505@fe77.usenetserver.com...
>> Mit Juwel 110 L akvarie - blev 'født' med et filter 'indbygget i akvariet
>> (monteret i en sort kasse i akvariet, som ikke kan flyttes).
>>
>> Selve filteret består af en grøn og en blå svamp, samt filtervat øverst.
>> Efter 2-3 uger med det samme filtervat, er dette så snavset at pumpen har
>> svært ved at 'trække luft' - når jeg skifter filtervattet kører den fint
>> igen - men filtervattet er en stor tot 'slam'.
>>
>> Er det normalt at filtervattet bliver så beskidt ? - og hvor hulen kommer
>> alt det skidt fra ?
>>
>> --
>> --
>> Henrik
>> Kunne du tænke dig at blive forhandler af Aloe Vera Produkter,
>> og mange andre produkter til personlig pleje ? :
>> http://www.hstrading.dk/forhandler.html
>>
>>
>>
> Hej Henrik
>
> Filtervat skal være det sidste led i filtreringen. Hvis det stopper
> hurtigt så har du klemt det for meget sammen.
> Det skal være meget løst. Nu siger du, at du skifter vattet - du skal jo
> bare skylle det under koldt vand.
> Det er hurtigere at skylle vattet rent, end det er at skylle svampene. Pas
> på ikke at bruge varmt vand - det ødelægger både vat og svampe.
> Når vattet er skyllet, klem da vandet ud hvorefter du trækker det fra
> hinanden - det skal være meget løst.
> Jeg ville ikke drømme om at undlade vattet, som er meget nemt at have med
> at gøre ved den rigtige anvendelse.
>
> Hilsen
> Jørgen
>



J. Jørgensen (22-03-2005)
Kommentar
Fra : J. Jørgensen


Dato : 22-03-05 08:53


"Jasper Norman" <Ahrensbach@FJERNEStele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
news:eUH%d.1077$VG3.417@news.get2net.dk...
> Koldt vand? Jeg har altid hørt / læst at det helst skal renses i noget af
> akv. eget vand i forbindelse med et vandskifte for ikke at ødelægge
> bakteriekulturen. Jeg kender dog intet til filtetvat, men om det er til en
> spandpumpe eller indv. pumpe er vel ligegyldigt?
>
> Mvh
>
> Jasper
>
Hej Jasper

Enig - hvis man har akvarievand nok - og har på fornemmelsen, at det halter
med bakteriekulturen.
Eet er teori og et andet praksis. Det er noget lettere at rense under
rindende vand.
Nu renser jeg aldrig hele filtermassen på een gang, og skifter kun ca. 10%
af vandet.
Det vil således ikke have nogen væsentlig påvirkning af min bakteriekultur.
Hilsen
Jørgen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177580
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409079
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste