Puch Monza tænding
Fra : Anders P

Dato : 20-03-05 20:58

Hej NG!

Jeg er løbet ind i et problem med min gamle puch. Det er en 3g monza
(grand prix hedder den vel)
Den tænder ikke som den skal. Den begyndte ret pludseligt at 4takte
meget, og gå dårligt. Så har jeg haft svinghjul af, og det viste sig
at platinerne ikke åbnede. Så justerede jeg dem til at åbne lidt mere,
men nu er der absoulut ingen gnist. Jeg aner ikke hvad jeg har gjordt
galt, men det ville være rart med lidt teori om hvordan det virker,
til en newbie som mig :)

Det skal siges at den er helt std, dog er der ingen plumb i den.

Fra : Tonny Poulsen

Dato : 21-03-05 06:01

"Anders P" <andersbp@gmail.com> skrev i en meddelelse
>Så har jeg haft svinghjul af, og det viste sig
> at platinerne ikke åbnede. Så justerede jeg dem til at åbne lidt mere,
> men nu er der absoulut ingen gnist.

Platinerne åbner ikke når du har svinghjulet af, det ved du godt ikke?
mvh tp

Fra : Anders P

Dato : 21-03-05 17:40

"Tonny Poulsen" <topo@adslhome.dk> wrote in message news:<423e550c$0$262$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...
> "Anders P" <andersbp@gmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Platinerne åbner ikke når du har svinghjulet af, det ved du godt ikke?
> mvh tp

Jo - så langt er jeg med ;) Jeg ved godt hvordan det fungere mekanisk,
aner bare ikke hva der foregår i den elektriske del...

/Anders

Fra : N

Dato : 21-03-05 23:48

> Jo - så langt er jeg med ;) Jeg ved godt hvordan det fungere mekanisk,
> aner bare ikke hva der foregår i den elektriske del...

Når platinen åbner, laves gnisten. Typisk skal du justere det sådan at når
stempel er ca. 3mm før top, så skal platinen åbne.
Brug et skydelære ned gennem tændrørshullet. Ellers mener jeg at huske at
puch brugte ca. 0,6 mm ved fuld åbning. (med søgeblad. Hedder det sådan???)
Du skal muligvis "dreje" tændingsplade ved at løsne denne og dreje den til
den før omtalte indstilling 3mm.
Platinen justere du ved at finde punktet hvor den er "mest" åben og så måle
med et søgeblad på 0,6 mm.

Alt dette fra hukommelsen fra een der kørte knallert tilbage i årene 1979-

AO

Fra : N

Dato : 22-03-05 19:38

> med et søgeblad på 0,6 mm.
>
> Alt dette fra hukommelsen fra een der kørte knallert tilbage i årene 1979-

Ups, det er tændrøret der er 0,6. Platin 0,4.

AO

Fra : Tonny Poulsen

Dato : 22-03-05 04:52

"Anders P" <andersbp@gmail.com> skrev i en meddelelse >>
> Jo - så langt er jeg med ;) Jeg ved godt hvordan det fungere mekanisk,
> aner bare ikke hva der foregår i den elektriske del...

He he, man ku jo aldrig vide

I instruktionsbogen står der at afstanden mellem platinerne skal være
0.35-0.45mm. og at fortændingen skal være 2,3 + 0,2mm. (dette er målt
udvendigt på svinghjulet) = den skal ca. begynde at åbne platinen 1mm før
top

I praksis bør den kunne starte hvis anker pladen er placeret sådan at de 3
skruer der holder den, er ca. midt i. og platin afstanden er ca. 0.4mm. Hvis
ikke er der noget galt, måske du allerede er noget her til ?

mvh tp

Fra : Anders P

Dato : 24-03-05 18:13

"Tonny Poulsen" <topo@adslhome.dk> wrote in message news:<423f9677$0$190$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...

> [...]
> skruer der holder den, er ca. midt i. og platin afstanden er ca. 0.4mm. Hvis
> ikke er der noget galt, måske du allerede er noget her til ?

Ja, nu er jeg nået så langt, og har fået den til at gniste igen. Men
nu er det tændtidspunktet det gælder. Jeg er klar over at jeg skal
have stemplet i top, og dreje det tilbage så der er 2mm. Men hvad skal
jeg derefter? Hvordan skal ankerpladen stå for at tænde? Er der to
punkter el. lign. der skal stå over for hinanden ?

/Anders

Fra : Anders P

Dato : 27-03-05 16:14

> Ja, nu er jeg n?et s? langt, og har f?et den til at gniste igen. Men
> nu er det t?ndtidspunktet det g?lder. Jeg er klar over at jeg skal
> have stemplet i top, og dreje det tilbage s? der er 2mm. Men hvad skal
> jeg derefter? Hvordan skal ankerpladen st? for at t?nde? Er der to
> punkter el. lign. der skal st? over for hinanden ?
>
> /Anders

Virkelig ingen af jer kloge hoveder der kan svare mig p? dette?

/Anders

Fra : Jante

Dato : 27-03-05 19:03

"Anders P" skrev:

> Virkelig ingen af jer kloge hoveder der kan svare mig på dette?

Du har da fået svaret af Tonny Poulsen
(se news:423f9677$0$190$edfadb0f@dread12.news.tele.dk )
Hvad er der at være i tvivl om?

/J

Fra : Allan Riise

Dato : 27-03-05 16:34

> [...]
> jeg derefter? Hvordan skal ankerpladen stå for at tænde? Er der to
> punkter el. lign. der skal stå over for hinanden ?

Anker pladen indstilles så dine platiner begynder at åbne, ca. 1mm ( er det
ikke .8mm ) før top, altså tag en pind, eller lign, sæt dit stempel i top,
tag pinden ud, mål 1 mm. af. lav en ny streg.
Før stemplet op til den nye streg du har lavet, og drej ankerpladen så dine
platiner lige begynder at åbne, stram derefter din ankerplade.
Platin afstanden kan du så stille på indstillingsskruen til platinerne, den
skal stå på .35 til .40 mm.

Allan Riise

Fra : Anders P

Dato : 27-03-05 21:10

"Allan Riise" <familien_riise@adslhome.dk> wrote in message news:<4246d234$0$157$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...
> [...]
> platiner lige begynder at åbne, stram derefter din ankerplade.
> Platin afstanden kan du så stille på indstillingsskruen til platinerne, den

Mange tak for svarene!

Så er min puch kørende igen :)

/Anders