CPI Popcorn og gas-fordelerboks
Fra : Peder\(2791\)

Dato : 02-03-05 19:35

Nogen der ved hvad den fordelerboks der sidder under frontskjold gør godt
for udover at den regulerer gassen er der et andet kabel der vidst nok
skulle styre oliepumpen , hvilken praktisk funktion har dettte - kan det
udelades.....spørger fordi jeg lige har konstateret på kones CPI at det
kabel går ind i motoren nede under og det kan ikke rokkes een disse (læs
tæret fast) hvad kan man gøre.....?
PS Gassen fungerer perfekt!

--
Med Venlig hilsen/With Best regards
Peder Hansen

Fra : Yaks

Dato : 02-03-05 20:05

"Peder(2791)" <peder.hansenFJERN@DETTEtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> udelades.....spørger fordi jeg lige har konstateret på kones CPI at det
> kabel går ind i motoren nede under og det kan ikke rokkes een disse (læs

Hej Peder

Kabler er til at åbne for flow i oliepumpen, samtidigt med at der åbnes for
gassen.
Kablet bør ubetinget virke, således at pumpen reguleres.
Ellers sker der det at motoren får for lidt olie og så er nålelejet øverst i
plejlstangen kaput.
Det vil typisk komme til at koste en ny krumtap og tilhørende stempel, så få
det lavet hurtigst muligt.

Popcorn er ikke til at spøge med, når det drejer sig om olie til motoren.
Der er anvendt billige lejer overalt, så den mindste fejl i systemet og
motoren står af.

Poul T

Fra : Peder\(2791\)

Dato : 02-03-05 20:15

OK - tak for svaret - jeg kan imidlertid ikke rigtigt finde ud af hvordan
man får det skilt ad nede hvor det sidder fast.......for at få monteret et
nyt!
Det er sådan nu at det er trukket helt frem om man så må sige ...dvs ligesom
når der er fuld gas på scooter - det må vel betyde at der ER åbnet for noget
olieflow - jeg kan ikke få kablet til at gå "tilbage" altså ligesom når der
er lukket ned for gas håndtaget.....

Fra : Brian A.

Dato : 02-03-05 21:48

> [...]
noget
> olieflow - jeg kan ikke få kablet til at gå "tilbage" altså ligesom når

Ryger den så ikke en smule mere end normalt - ved lav gas-stilling altså?

Fra : Yaks

Dato : 02-03-05 23:59

> [...]
noget
> olieflow - jeg kan ikke få kablet til at gå "tilbage" altså ligesom når

Så er problemet ikke så kritisk, da olien kommer frem.
MEN, jeg skriver igen, få det fixet, pludselig knækker kablet og så er der
ikke mere olie.

For at skifte kablet, så skal du bare ind under motoren, eventuelt, så kan
du afmontere plastdækslet over cylinder og dæksel over blæserhjulet, så er
det ret nemt at komme til.

Du kan iøvrigt godt købe oliekablet alene, men jeg vil nu alligevel anbefale
at skifte det hele.
Husk at kontrollere at oliepumpen kan dreje frit, når du nu alligevel er
derinde. Der sker typisk det at skidt og møg sætter sig på kabel og pumpe og
så sætter det hele sig fast. Men det er jo det der er sket nu. Jeg har lavet
en skærm der holder møget væk, og det er en meget god foranstaltning. Andre
mærker har det originalt, men så er prisen også højere fra start af.
Generelt er popcorn meget biligt lavet og lejer og alt gummi er lige til at
smide ud. Når det alt sammen er skiftet, så er den hel fin. Min personlige
konklusion er at havde jeg ikke købt brugt, meget, meget, MEGET billigt, så
ville jeg føle mig snydt.

Stram det nye kabel til oliepumpen godt op, så du er sikker på at straks der
gives gas, så øges olietilførslen.
Og brug en god olie, det betaler sig i længden. Fuldsyntetisk er klart at
anbefale.

Jeg har haft en motor der allerede efter 500 km begyndte at tikke fra
stempelpindslejet, og efter 4000 km, var motoren død. Ny krumtap og
cylinder.
Ret surt, men sådan er der så meget.

Poul T