Bibliografi på dansk
Fra : Jonas W

Dato : 27-02-05 17:52

Hej

Jeg laver min bibliografi med Bibtex og Chicago-stilen. Stilen er på
engelsk og det er jo godt når man skriver engelsk, men mindre godt når
man skriver dansk. Derfor vil jeg gerne ændre stilen så de få ord som
optræder i den (såsom Eds., and og in) erstattes af deres danske
modstykker. Hvordan gør jeg det? Eller nogen kan måske anbefale et sted
hvorfra jeg kan nedlaste en dansk bibliografistil?

Endelig ville jeg høre om nogen ved hvordan jeg får "French spacing" i
bibliografien?

Tak,
Jonas

Fra : Jonas Voss

Dato : 27-02-05 18:22

In dk.edb.mac, Jonas W <Jonas@in.no> wrote:

> [...]
> modstykker. Hvordan gør jeg det? Eller nogen kan måske anbefale et sted
> hvorfra jeg kan nedlaste en dansk bibliografistil?

Jeg vil tro du kan bruge den danske pakke for at få de danske modstykker:

\usepackage[danish]{babel}

> Endelig ville jeg høre om nogen ved hvordan jeg får "French spacing" i
> bibliografien?

Pas. Prøv at søg i comp.text.tex, der sidder de kloge hoveder.

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

Cum grano salis

Fra : Arne Jørgensen

Dato : 27-02-05 18:28

Jonas@in.no (Jonas W) writes:

> [...]
> modstykker. Hvordan gør jeg det? Eller nogen kan måske anbefale et sted
> hvorfra jeg kan nedlaste en dansk bibliografistil?

Der findes ikke en dansk oversættelse chicago-stilarten. Danske
oversættelser/tilpasninger af standard-stilarterne plain. unsrt, abbv
og alpha, samt af apalike findes på ctan:/biblio/bibtex/contrib/dk-bib
(i al beskedenhed).

Alternativt må du selv i gang med oversættelsesarbejdet.

> Endelig ville jeg høre om nogen ved hvordan jeg får "French spacing" i
> bibliografien?

Det bør følge dokumentet i øvrigt. Dvs. hvis du bruger french spacing
i resten af dokumentet får du det også i bibliografien.

Spørgsmål af denne type har du nok generelt større succes med i
dk.edb.tekst eller på DK-TUG's mailingliste www.tug.dk.

mvh
/arne
--
Arne Jørgensen <http://arnested.dk/>

Fra : Jonas W

Dato : 28-02-05 08:29

Jeg undskylder for at have sendt til den forkerte gruppe (det var min
intention at sende til dk.edb.tekst), men takker for svarene.

Jonas