FireWire og DVDbrænder
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 24-02-05 21:06

Har netop fået den nye brænder, som vi snakkede om i "Et råd om indkøb".

Men jeg har et spørgsmål, som jeg godt vil have hjælp til.

Har en ekstern HD med nogle filer på, som jeg gerne vil have brændt. Jeg
kan jo bare hente dem over på puterens hd og så brænde derfra. Det er en
PB G4 550 med kun én firewire port.

Men både brænder og den eksterne hd har to firewireporte. Tænkte så på
om jeg kan gøre følgende: sætte dem i kæde sådan her:

Ekstern HD til brænder, og brænder til PB'en ? Vil den ekstrne HD så
dukke op på skrivebordet og dermed være tilgængelig for brænding?

Jeg kunne jo bare prøve, men er ikke helt tryg ved det, jeg vil nødig
brænde noget af (en FW port for eksempel).

--
v.h.
Mich.

Fra : Villy Erichsen

Dato : 24-02-05 21:27

In article <1gsiaa8.19hjka17isqdcN%Mich@noget.invalid>, Mich. Ottosen
<Mich@noget.invalid> wrote:

> [...]
>
> Jeg kunne jo bare prøve, men er ikke helt tryg ved det, jeg vil nødig
> brænde noget af (en FW port for eksempel).

Tøsedreng

Det skulle der ikke kunne ske noget ved - hvis enhederne har egen
strømforsyning - og ikke får strømmen via Firewireporten.

Og jo HD´en dukker op på skrivebordet.

Jeg har lavet forskellige kæder med Firewirediske uden problemer.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 25-02-05 00:05

Villy Erichsen <spam@hammel-by.dk> wrote:

> Tøsedreng

Nu skal du ikke være fræk, så får du bare et par flade. Nå, nej, dem har
du fået. Var de gode? Maskinen kører stadigvæk, men er nok på vej på
pension

> Det skulle der ikke kunne ske noget ved - hvis enhederne har egen
> strømforsyning - og ikke får strømmen via Firewireporten.

De har begge selvstændige strømforsyninger, men brænderen er kun
"aktiv", når den er plugget ind i PB'en. Det gjorde mig lidt mistænksom.

> Og jo HD´en dukker op på skrivebordet.
>
> Jeg har lavet forskellige kæder med Firewirediske uden problemer.

Herligt. Men det er jo i princippet osse hotswap, så man kan vel bare
forbinde og afbryde, som man lyster?

Tak for hjælpen til dig og Zaphod.

--
v.h.
Mich.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-02-05 16:19

> [...]

> De har begge selvstændige strømforsyninger, men brænderen er kun
> "aktiv", når den er plugget ind i PB'en. Det gjorde mig lidt mistænksom.

hmm du er sikker på den ikke /kan/ strømforsynes over FW porten osse?

> Herligt. Men det er jo i princippet osse hotswap, så man kan vel bare
> forbinde og afbryde, som man lyster?

jeps, men hvis de strømforsynes af fw porten og stikkene er slidt eller
man fumler lidt med dem, kan porten overstyres og sikringskredsløbet i
bla. din PB er ikke særligt heldigt konstrueret - resultatet kan være en
for evig afbrændt FW PHY. I nyere mac'er er det ikke et problem da
sikringskredsløbet foran PHY'en er veldimensioneret.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 01-03-05 00:33

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> hmm du er sikker på den ikke /kan/ strømforsynes over FW porten osse?

Om den alene kan køre på FWporten? Det har jeg ikke testet. Og nu tør
jeg slet ikke, husk at Villy kalder mig en tøsedreng. Det image, må jeg
jo leve op til

> [...]
> for evig afbrændt FW PHY. I nyere mac'er er det ikke et problem da
> sikringskredsløbet foran PHY'en er veldimensioneret.

Øh, kan man så ikke skifte FWporten til noget nyere og sikrere? Uden at
fumle, forståes
Og FY, Morten, du må altså ikke bruge sådan nogle forkortelser. Aner
ikke, hvad "PHY" er, andet altså, end en gammeldags måde at skrive FY
på. Du skulle aldrig have phyret din stavekontrol. Spis nu dine phlade
og nyd dem

--
v.h.
Mich.

Fra : Zaphod B

Dato : 24-02-05 21:26

> [...]

> Jeg kunne jo bare prøve, men er ikke helt tryg ved det, jeg vil nødig
> brænde noget af (en FW port for eksempel).

Ja, du kan.
--
/Z

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-02-05 16:19

> [...]

> Ekstern HD til brænder, og brænder til PB'en ? Vil den ekstrne HD så
> dukke op på skrivebordet og dermed være tilgængelig for brænding?

Jeps, Firewire er en seriel forbindelse - husk at du skal strømforsyne
din brænder - porten kan ikke strømforsyne to enheder, i besdte fald vil
det ikke virke i værste fald vil de futte af. Du kan tilslutte op til 63
enheder på én FW bus.

> Jeg kunne jo bare prøve, men er ikke helt tryg ved det, jeg vil nødig
> brænde noget af (en FW port for eksempel).

sluk PB'en før du forbinder dem og brug kun gode kabler, med stik der
ikke er slidt. Din PB er én af de modeller der let futter af.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 01-03-05 00:24

> [...]

> din brænder - porten kan ikke strømforsyne to enheder, i besdte fald vil
> det ikke virke i værste fald vil de futte af. Du kan tilslutte op til 63

Tak, det lyder da fint. Begge mine eksterne dimmere (brænder og HD) har
en ekstern størmforsyning, så dem bruger jeg da naturligvis. Men
brænderen må åbenbart bruge noget styre(?)strøm fra PB, for den er føst
aktiv, når FW kablet kommer i PB'en.

Sådan en kæde minder os da lidt om gamle (gode?) SCSIIkæder?

> sluk PB'en før du forbinder dem og brug kun gode kabler, med stik der
> ikke er slidt.

Slukke maskinen med Panther? Systemet, som aldrig bryder ned, maskinen,
som ellers kun bliver genstartet, når en eller anden kommando forlanger
det? Godt, stabilt system, og så skal man lukke ned på grund af nogle
forbindelser ud af puteren? For pokker da, jeg troede, at FW var
Hotswap. Den eksterne HD har jeg haft i mere end halvandet år, dens
FWkabel bliver sat ind i PB'en et par gange om ugen (backup, you
remember?), og _så_ tænder jeg den eksterne HD. Det er da gået meget
godt. Det eneste, der lugter (lidt) brændt, er cerutten.

>Din PB er én af de modeller der let futter af.

OK, tak for advarslen. Se, det dér vidste jeg ikke. Nu sover jeg sikkert
ikke i nat Jeg er godt træt af Apple og deres lortecomputere

--
v.h.
Mich.