Dell 24" på OS X
Fra : Henrik

Dato : 23-02-05 22:06

Hej i gruppen,

Jeg påtænker mig at erhverve mig denne skærm Dell 2405 FPW, dels pga. af
prisen, men også fordi den har flere muligheder end Apples egne skærme.

Jeg er lidt i tvivl om hvordan ADC til DVI vil virke, jeg mener at have læst
at når en skærm køre DVI så kan man ikke justere kontrast og Lys på selve
skærmen " måske kun på Dells?" Der vil ikke være meget ved den, hvis man
ikke kan justere disse niveauer når den køre over DVI, med mindre at man for
muligheden for at justere niveauerne i skærm indstilligerne?

Skærmen køre godt nok også VGA, men det jo ikke ikke optimalt.

Skal jeg evt. Købe et af de nyere grafik kort hvor der er DVI port på?

Håber på nogle gode svar.

Til orientering: så kommer skærmen til at ligge lige under kr.10.000 incl.
Moms. Og skulle kunne bestilles 1.Marts 2005

Henrik.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-02-05 23:25

Henrik <homeedit@jobber.dk> wrote:

> [...]
> ikke kan justere disse niveauer når den køre over DVI, med mindre at man for
> muligheden for at justere niveauerne i skærm indstilligerne?

Lys og kontrast bør kunne styres on-screen displayet via knapperne på
displayet. Visse skærme kan kun styres via SW og har ikke knapper på
skærmen. Jeg tvivler dog på at Dell'en er blandt dem. Under alle
omstændigheder er der ikke forskel på VGA, DVI og ADC mht om hvorvidt
lys og kontrast kan styres.

Ergonomi kan kun styres over VGA, idet det ingen mening giver med
DVI/ADC idet signalet er digitalt. Det der måske forvirrer dig er at en
del skærme kun tillader farvekalibrering over VGA.

> Skærmen køre godt nok også VGA, men det jo ikke ikke optimalt.
>
> Skal jeg evt. Købe et af de nyere grafik kort hvor der er DVI port på?

ADC _er_ helt almindelig DVI, blot med tilføjelsen af USB og strøm i
samme kabel.

> Til orientering: så kommer skærmen til at ligge lige under kr.10.000 incl.
> Moms. Og skulle kunne bestilles 1.Marts 2005

Jeg kigger osse lidt på den, men er i tvivl om udseendet -
extremetech.com har iøvrigt testet en pre-release udgave af den. 10K er
møgbilligt for skærm, der kan køre i en ægte 1080i HDTV opløsning.

Jeg vil dog gerne se flere billeder af selve skærmen, for at se om den
nu osse er pÆn og om finnishen er lækker. Den indbyggede cardreader er
iøvrigt smart, men jeg har ikke behov for den, og jeg tvivler på at det
kan gøres på en elegant måde (især når Dell har designet den)

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-02-05 13:44

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Jeg vil dog gerne se flere billeder af selve skærmen, for at
> se om den nu osse er pÆn og om finnishen er lækker.

Der ligger nogle billeder her:
<http://www.dellinfo.net/Default.asp?ID=907>.

Se evt. også:
<http://www1.us.dell.com/content/topics/topic.aspx/global/products/monitors/topics/en/monitor_feature?c=us&cs=RC956904&l=en&s=hied>

> Den indbyggede cardreader er iøvrigt smart,

Ja, det synes jeg også. Godt tænkt.

> men jeg har ikke behov for den, og jeg tvivler på at det kan
> gøres på en elegant måde (især når Dell har designet den)

Det her ser nu ikke så tosset ud i mine øjne:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/dell/2405fpw/cardreader.jpg>.

Jeg er ikke så vild med foden på Dell's fladskærme, men Dell's
løsning med at have 2 USB-stik i siden og 2 i bunden er efter
min mening væsentlig smartere end Viewsonic's åndssvage løsning
med at placere alle 4 i bunden, som de har valgt at gøre på min
nuværende VP201s. Det er ikke til at komme til de stik medmindre
man vipper skærmen bagover, eller drejer selve panelet rundt med
uret (pivot), hvilket i øvrigt heller ikke er let, medmindre man
rykker ledningerne ud fra holderne bagpå foden.

Viewsonic kunne finde på at placere kortlæserne i bunden også,
hvis jeg kender dem ret.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-02-05 13:44

Henrik skrev:

> Jeg er lidt i tvivl om hvordan ADC til DVI vil virke, jeg
> mener at have læst at når en skærm køre DVI så kan man ikke
> justere kontrast og Lys på selve skærmen " måske kun på
> Dells?"

Du kan ikke stille på lystyrken i skærmens onscreen-menu, når
den kører DVI ifølge Extremetech. Det er dog for mig vigtigere
at man kan stille på farverne, når den kører DVI og det kan
man temmelig sikkert, da det efter sigende er muligt på ældre
modeller af Dell's fladskærme. Hvis man har mulighed for at
justere på farverne, så har man jo dermed også mulighed for
at justere, hvor meget lys den sender ud.

> Skal jeg evt. Købe et af de nyere grafik kort hvor der er DVI
> port på?

Der er i hvert tilfælde ingen tvivl om, at du får meget svært
ved at finde et grafikkort, som kan levere et lige så skarpt
billede over VGA-stikket som over DVI og da specielt når det
handler om en opløsning på 1920 x 1200, men du har vel et ADC-
stik i dit grafikkort, eller? I så fald kan du blot købe et
ADC til DVI-konverterkabel, hvis dit nuværende grafikkort da
ellers kan trække en opløsning på 1920 x 1200 selvfølgelig.

> Til orientering: så kommer skærmen til at ligge lige under
> kr.10.000 incl. Moms. Og skulle kunne bestilles 1.Marts 2005

Den står også ret højt på min ønskeliste.
Jeg havde ellers planlagt at spare op til en af de store og
meget dyre Eizo-fladskærme, men kunne nu godt finde på at købe
en billigere udgave i mellemtiden, for priserne falder garanteret
enormt over de næste par år. Om to til tre år kan man sikkert få
en fladskærm med samme kvaliteter som Eizo ColorEdge CG220 til
under 10.000 kr. Det skulle ikke undre mig i hvert tilfælde.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-02-05 14:10

Thomas G. Madsen skrev:

> Du kan ikke stille på lystyrken i skærmens onscreen-menu, når
> den kører DVI ifølge Extremetech.

Vrøvl.
Man kan justere på kontrast og lysstyrke når den kører VGA, men
kun lysstyrken, når den kører DVI ifølge Extremetech.

<http://www.extremetech.com/article2/0,1558,1764459,00.asp>

--
Hilsen
Madsen

Fra : Henrik

Dato : 26-02-05 15:13

Hej Thomas,

Jeg har både ADC og VGA og vil også købe en ADC til DVI adapter. Jeg vil
formode at man stadig kan kalibrerer skærmen selv om man ikke kan juster
kontrast og farver, har lige kørt på en Sony FW 900 i 1920x1200 95Hz og den
stod altid på fuld kontrast og der er jo heller ikke Direkte farve justering
på. Jeg vil gå ud fra at Dell skærmen så har fuld kontrast når den køre DVI,
kan man så sætte farve temperaturen? Hvorfor mon Dell har valgt at udelukke
disse indstillinger under DVI, for mig giver det ingen mening? Colorsynch/
Kalibreringsværktøjet virker vel fuldt ud om man køre VGA eller DVI eller
hur?

Hvis Jeg nu vælger at forsætte med VGA, hvilket skærm kort kan du anbefale
til en G4 Quicksilver?.

Mvh. Henrik

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-02-05 16:07

Henrik skrev:

> Jeg har både ADC og VGA og vil også købe en ADC til DVI
> adapter.

Jeg bruger selv sådan en adapter til at sende billedet fra min
G5 til en Viewsonic VP201s (20,1" fladskærm med en opløsning på
1600 x 1200) digitalt. Billedet står knivskarpt via den adapter,
men det kan man ikke just sige at det gør, hvis jeg koblet den
til Mac'en via VGA (eller analogt, som nogle også kalder det).
Skærmkortet i G5'eren er et GeForce FX 5200 Ultra.

> Jeg vil formode at man stadig kan kalibrerer skærmen selv om
> man ikke kan juster kontrast og farver,

De fleste kalibreringspakker foretager den nødvendige justering
i grafikkortet, så det er ikke absolut nødvendigt, at man har
mulighed for at justere direkte i skærmen. Jeg hører så bare til
typen som vil have muligheden for at justere skærmen inden den
profileres, så jeg slipper for at lave den store justering i
grafikkortet.

Læs evt. følgende indlæg og svarene til det:
<news:ct0g5v.2co.1@tgm.dyndns.dk> eller på Google Groups, hvis
du ikke længere har adgang til indlægget på din newsserver:
<http://www.google.com/groups?&as_umsgid=ct0g5v.2co.1@tgm.dyndns.dk>.

> har lige kørt på en Sony FW 900 i 1920x1200 95Hz og den stod
> altid på fuld kontrast og der er jo heller ikke Direkte farve
> justering på.

Hvis man går ind i menuen og vælger Color, så er der både en
Easy og en Expert-funktion. I Easy-menuen har man kun mulighed
for at vælge forskellige farvetemperaturer, men i Expert-menuen
man man stille på både bias og gain for hver enkelt farve.
Jeg har selv en Sony GDM-FW900 stående her ved siden af mig :)

> Jeg vil gå ud fra at Dell skærmen så har fuld kontrast når den
> køre DVI, kan man så sætte farve temperaturen?

Jeg tør ikke sige hvor meget man kan justere på, når den kører
DVI. Hvis man ikke kan justere på hver enkelt farve, så er jeg
ikke interesseret i den. Har pt. planer om at ringe til Dell på
mandag.

> Hvorfor mon Dell har valgt at udelukke disse indstillinger
> under DVI, for mig giver det ingen mening?

En kontrast-indstilling på en fladskærm vil så vidt jeg ved altid
være et digitalt filter af en slags. I øvrigt er det de færreste
fladskærme, som har en kontrast-indstilling, men det har Dell
2405FPW jo så altså, og min Viewsonic VP201s har også. Jeg stiller
bare aldrig på den.

De fleste fladskærme har kun en lysstyrke-indstilling og den ændrer
blot på, hvor meget lys der slipper igennem panelet fra baglyset.
Det gør ikke mig det fjerneste, at kontrastindstillingen ikke virker
når Dell 2405FPW kører DVI og egentlig heller ikke hvis lysstyrken
ikke kunne justeres, for jeg har kun behov for at kunne justere på
hver enkelt farve.

> Colorsynch/ Kalibreringsværktøjet virker vel fuldt ud om man
> køre VGA eller DVI eller hur?

Ja, det virker fuldt ud på begge.

> Hvis Jeg nu vælger at forsætte med VGA, hvilket skærm kort kan
> du anbefale til en G4 Quicksilver?.

Det tør jeg ikke sige. Som nævnt tidligere så bliver der svært at
finde et grafikkort, som kan levere et skarpt nok billede i 1920 x
1200 via VGA. GeForce FX 5200 Ultra kan jo f.eks. ikke engang give
et skarpt billede i 1600 x 1200 via VGA, men ATI-kort skulle efter
sigende generelt have en bedre billedkvalitet i de høje opløsninger
end Nvidia-kort.

Den bedste billedkvalitet jeg til dato har set via VGA på en flad-
skærm er fra mit Matrox Parhelia-kort i PC'en. Det er så skarpt, at
jeg har meget svært ved at se forskel på VGA og DVI fra det kort,
så det er min plan at lade PC'en gå på Dell 2405FPW via VGA og lade
Mac'en gå på via DVI. Man kan vist bare desværre ikke få et Matrox
Parhelia-kort, som er Mac-kompatibel. Hvis man kunne det, ville jeg
anbefale dig at købe sådan et.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Henrik

Dato : 27-02-05 13:45

On 26/02/05 16:07, in article cvq6rf.2qc.1@tgm.dyndns.dk, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> Mac'en gå på via DVI. Man kan vist bare desværre ikke få et Matrox
> Parhelia-kort, som er Mac-kompatibel. Hvis man kunne det, ville jeg

Jeg har faktisk skrevet til dem i onsdags og har intet hørt fra dem endnu,
men mon ikke de giver en lyd fra sig på et tidspunkt.

Jeg overvejer at købe et ATI 9800 PRO 128mb, "256mb kan vist ikke bruges i
en G4".selvom Jeg venter på næste generation af G5, altså den genration der
kommer, efter et Tiger er kommet på gaden.

Hvorfor vil du gerne kunne juster på hver enkelt farve?

Er fosforen ikke ved at være brændt ud på din FW 900? Nu ved jeg jo ikke
hvor gl. den er, men de første kom i 2000.

Jeg overvejer lige nu, om jeg ikke bare skal bestille en og håbe på det det
bedste, sig mig har Dell ikke retur ret? tjekker lige, jeg kom til at tænke
på at min bror har en Samsung 243T og panelet i Dells 24" er fra Samsung,
jeg vil håbe at det er et nyere panel end det da sad i Samsungen, da det
ikke var særligt godt til Film" Ghosting" det er godt nok tre år siden.

Mvh. Henrik

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-02-05 03:44

> Man kan vist bare desværre ikke få et Matrox
> Parhelia-kort, som er Mac-kompatibel. Hvis man kunne det, ville jeg
> anbefale dig at købe sådan et.

Apple sælger iøvrigt benævnte PC kort i en PCI version med DDL DVI på
Applestore (til brug med deres 30"), så de er sikkert enige i at
Matroxkortet er glimrende.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-02-05 15:05

Henrik skrev:

> Jeg har faktisk skrevet til dem i onsdags og har intet hørt
> fra dem endnu, men mon ikke de giver en lyd fra sig på et
> tidspunkt.

Det burde de gøre, men lad være med at holde vejret imens du
venter. Jeg sendte f.eks. engang en mail til Eizo Danmark, fordi
jeg var interesseret i deres ColorEdge CG220, men de svarede
aldrig tilbage. Utroligt når man tænker på, at det er en skærm
til ca. 30.000 kr. Så er man ikke særlig interesseret i at sælge
noget, hvis man ikke engang orker at svare tilbage på en mail.

På Dell's hjemmeside(*) står der, at man kan ringe til
produktchef Peter Lester på telefon 32 87 12 00, hvis man ønsker
yderligere information om skærmen og det er ham, som jeg godt
kunne finde på at ringe til. Jeg kunne også godt tænke mig at
vide, om den kan fåes med sølvgrå rammekant i stedet for sort,
men det kan den nu nok ikke.

(*) <http://www.dellinfo.net/Default.asp?ID=2&M=News&PID=735&NewsID=691>.

> [...]
> ikke bruges i en G4".selvom Jeg venter på næste generation af
> G5, altså den genration der kommer, efter et Tiger er kommet

Argh! Har de planer om at komme med en ny G5 til den tid?
Det har jeg slet ikke hørt noget om. Er der noget ved Tiger,
som den nuværende G5 ikke understøtter da?

> Hvorfor vil du gerne kunne juster på hver enkelt farve?

Som standard har de fleste skærme et farvestik, og jo større
farvestik der er, jo større korrektion skal der foretages i
grafikkortet for at rette det farvestik op. Den korrektion vil
jeg helst have mulighed for at foretage i skærmen da det i mine
øjne giver en langt bedre kalibrering, end hvis man blot lader
skærmen stå til fabriksindstillingen og lader grafikkortet lave
det hårde arbejde.

I mit tilfælde bliver farvestikket fjernet med et program fra
ColorVision ved navn PreCAL, som jeg så altså kører inden jeg
profilerer skærmen med OptiCAL.

> Er fosforen ikke ved at være brændt ud på din FW 900?

Jo, den er ikke så lysstærk som den har været, men jeg kan stadig
få den op på de 95 cd/m², som er min foretrukne indstilling til
CRT-skærme. Den har dog tendens til at stikke af i hvidbalancen,
så for et års tid siden var den til reparation og kort tid efter
røg strømforsyningen, men det var nu egentlig godt at det skete,
for efter den fik en ny strømforsyning, blev den en anelse mere
lysstærk.

Før det skete, kunne jeg kun få den op på de 80-85 cd/m² ved en
kontrastindstilling på 100, som er maks., men bagefter kunne jeg
få den op på ca. 100 cd/m² med en kontrastindstilling på 100.
Pt. køre den med en kontrast på 95, hvilket så giver 95 cd/m².

> Nu ved jeg jo ikke hvor gl. den er, men de første kom i 2000.

Min er produceret i juli 2000, så den har klaret det godt.

> Jeg overvejer lige nu, om jeg ikke bare skal bestille en og
> håbe på det det bedste, sig mig har Dell ikke retur ret?

Du har så vidt jeg ved altid 14 dages returret, hvis du køber
en skærm ubeset over nettet.

> [...]
> håbe at det er et nyere panel end det da sad i Samsungen, da
> det ikke var særligt godt til Film" Ghosting" det er godt nok

Det er helt sikkert et nyere panel end det der sidder i 243T.
243T har en responstid på 30 ms, et kontrastforhold på 500:1,
en lysstyrke på 300 cd/m² og en betragtningsvinkel på 170°.

2405FPW har en responstid på 16 ms, et kontrastforhold på 700:1,
en lystyrke på 400 cd/m² og en betratningsvinkel på 178°.

Jeg gik bare og regnede med, at panelet var fra LG/Philips,
som jo både Dell 2001FP og Dell 2005FPW er udstyret med, men det
er tilsyneladende rigtigt, at 2405FPW kører med et PVA-panel fra
Samsung. Så er jeg knap så interesseret i skærmen, må jeg indrømme,
da jeg foretrækker S-IPS-paneler, men man kunne jo selvfølgelig
bare bestille den online og så sende den retur, hvis man ikke er
tilfreds.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Henrik

Dato : 27-02-05 15:47

On 27/02/05 15:04, in article cvsni4.2uk.1@tgm.dyndns.dk, "Thomas G. Madsen"
> [...]

> da jeg foretrækker S-IPS-paneler, men man kunne jo selvfølgelig
> bare bestille den online og så sende den retur, hvis man ikke er

Ikke fordi jeg har noget sikkert med hensyn til nye G5er, men et nyt System
og den nye Corel Video Teknik hvor man bruger grafik-kortets hardware
acceleration til tunge grafik opgaver + Xgrid. Så mon ikke en maskine med
2x3.0 / 3.5ghz processor endnu hurtigere Ram og Busser og ikke mindst meget
meget kraftige grafikkort. Tiger vil sikkert være her til Maj / Juni og nye
maskiner i September måske lidt senere er nok ikke helt utænkeligt.

Du kan godt justere farverne uafhængigt.
Fandt Dette link:

http://support.dell.com/support/edocs/monitors/2405fpw/English/index.htm

Alternativ til skærm kunne jo så være HPs 23" som bruge samme panel som
Apple, men på HP har man så næsten alle tænkelige tilslutninger som på Dells
24". Den koster et par tusser mere, har dog ikke undersøgt og man bevare
alle indstillings mulighederne under DVI. "Kontrast" etc.

Henrik

Fra : Morten Lind

Dato : 27-02-05 17:03

> Argh! Har de planer om at komme med en ny G5 til den tid?
> Det har jeg slet ikke hørt noget om. Er der noget ved Tiger,
> som den nuværende G5 ikke understøtter da?

Hmm....pipperne synger om fuld hammer på OpenGL, så noget
grafikkortpower, måske?????

M.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-02-05 15:18

Thomas G. Madsen skrev:

> 2405FPW har en responstid på 16 ms, et kontrastforhold på 700:1,
> en lystyrke på 400 cd/m² og en betratningsvinkel på 178°.

Hov, de tal passer egentlig ikke med hvad Dell oplyser.
Ovenstående tal er taget fra Prad.de. Spørgsmålet er så bare hvem
man skal tro på.

Dell oplyser:
Responstid: 16 ms
Kontrastforhold: 1000:1,
Lysstyrke: 500 cd/m²

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-02-05 16:25

Henrik skrev:

> [...]
> et nyt System og den nye Corel Video Teknik hvor man bruger
> grafik-kortets hardware acceleration til tunge grafik opgaver

Ok. Jeg læste forleden noget om en forbedret billedkvalitet i
Tiger, men så vidt jeg kunne forstå, så vil det også fungere
under den nuværende G5 og de nuværende grafikkort.

> Du kan godt justere farverne uafhængigt.
> Fandt Dette link:
>
> http://support.dell.com/support/edocs/monitors/2405fpw/English/index.htm

Ja, det tyder på det. Hvis man ikke kunne justere farverne når
den kører DVI, ville de sikkert have skrevet det, for de har jo
da nævnt det med kontrasten på linket.

> Alternativ til skærm kunne jo så være HPs 23" som bruge samme
> panel som Apple, men på HP har man så næsten alle tænkelige
> tilslutninger som på Dells 24".

Det var også en mulighed.
Jeg er bare i tvivl om det virkelig er det samme panel. Hvis man
kigger på prad.de, så har HP L2335 et S-IPS-panel fra LG/Philips
på 25 ms, men det i Apple's Studio Display 23" (Alu) er et S-IPS-
panel fra LG/Philips på 16 ms.

BenQ FP231W og Philips 230W5BS har derimod også et 16 ms. panel
fra LG/Philips og de to skærme er også 23" wide.

> Den koster et par tusser mere, har dog ikke undersøgt og man
> bevare alle indstillings mulighederne under DVI. "Kontrast"
> etc.

Det har jeg heller ikke.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-02-05 17:37

Morten Lind skrev:

> Hmm....pipperne synger om fuld hammer på OpenGL, så noget
> grafikkortpower, måske?????

Hmm, jeg har egentlig også overvejet at skille mig af med det
GeForce FX 5200 Ultra-halløj på et tidspunkt, men spørgsmålet
er så hvad man skal købe i stedet. De siger at GeForce 6800
Ultra larmer som en "jetjawer".

Måske et af de store ATI-kort, medmindre de larmer lige så meget
som GeForce 6800 Ultra (jeg hader blæserstøj).

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Lind

Dato : 27-02-05 18:23

> [...]
>
> Måske et af de store ATI-kort, medmindre de larmer lige så meget
> som GeForce 6800 Ultra (jeg hader blæserstøj).

Hvis jeg havde mønterne, blev det ATI, men jeg har endnu
CS-opgraderingen tilgode -
M.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 28-02-05 14:33

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Apple sælger iøvrigt benævnte PC kort i en PCI version med DDL
> DVI på Applestore (til brug med deres 30"), så de er sikkert
> enige i at Matroxkortet er glimrende.

Jeg er også ret sikker på, at det leverer en knaldhamrende god
billedkvalitet på en 30", men har dog ikke set det i aktion endnu.

Interesserede kan læse mere om kortet her:
<http://www.matrox.com/mga/workstation/digital_design/news/archive_story/jan2005/dl256_pci.cfm>

Der er i øvrigt også kommet et Matrox-kort til PCI Express for nylig,
men sådan noget moderne halløj, findes ikke på mit bundkort i PC'en. :)
<http://www.matrox.com/mga/workstation/digital_design/news/press_rel/2005/millennium_p650_pcie.cfm>

--
Hilsen
Madsen