Data ud af 7500/100 med OS 8 ????
Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 23-02-05 21:51

Jeg har nu prøvet forgæves at få kopiereret data ud fra en 7500/100 med
OS 8 på.

Jeg har samt den på mit LAN netværk og slået Sharing til på måde min
bærbare og 7500'eren.

Jeg kan sagtens pinge 7500'eren, men jeg kan ikke få fat i den.

Så har jeg prøvet at få fat i min OS X bærbare fra 7500/100 og jeg får
også en fin dialog op med både mit Home ig selv HD. Imidlertid fortæller
den mig venligt at Apple Talk ikke er installeret.

I med en original OS 8 Cd og vil installere. Det kan jeg godt få lov til
indtil jeg når til selve installationen, så fortøæller OS 8 Mac'en at
disken er låst - altså HD ???????????

Nu er jeg ved at være godt gal i skralden.

Tænker jeg går bare på nettet og hente en Fetch og smider lortet op på
min server - men nej,n år jeg starter Explorer så crasher Mac'en.

Hvad fanden gør jeg ? De skal ud de data.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Henrik Enslev

Dato : 23-02-05 22:17

> Hvad fanden gør jeg ? De skal ud de data.

Extern harddisk box med usb,
Du må godt låne min, hvis du mangler

--
Henrik Enslev (2200)
henske snawel a e-mand punktum dk

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 23-02-05 22:21

Henrik Enslev <no@spam.nix> wrote:

> Extern harddisk box med usb,
> Du må godt låne min, hvis du mangler

Det ville være cool, men det er jo en SCSI disk som sidder i den ?!

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Henrik Enslev

Dato : 23-02-05 22:50

> Det ville være cool, men det er jo en SCSI disk som sidder i den ?!

Nå for søren

Fra : Steen Larsen

Dato : 23-02-05 22:54

In article <1gsgkpv.1bxesmn74dweN%no@spam.nix>,
no@spam.nix (Henrik Enslev) wrote:

> Nå for søren

Hvad med at smide disken over i nyere Mac med et 50 pins SCSI-kort?

Fra : Erik Richard

Dato : 23-02-05 23:03

Hej Henrik

Den går ikke!! - Harddisken i en 7500 er en SCSI HD og ikke en
ATA/IDE... - Det var bedre, hvis du har en SCSI CD brænder, han kan låne.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net> <kmldenmarkNOSPAM@stofanet.dk>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 23-02-05 22:53

> [...]
>
> I med en original OS 8 Cd og vil installere. Det kan jeg godt få lov til
> indtil jeg når til selve installationen, så fortøæller OS 8 Mac'en at

Er det ikke fordi Apple Talk ikke er installeret på din OS X bærbar? Du
kan jo slet ikke få Sharing aktiveret på 7500'eren med OS 8 uden at
Apple Talk er aktiv på den.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 23-02-05 23:05

> Er det ikke fordi Apple Talk ikke er installeret på din OS X bærbar? Du
> kan jo slet ikke få Sharing aktiveret på 7500'eren med OS 8 uden at
> Apple Talk er aktiv på den.

Jeg kan sagtens slå Sharing til på OS 8 Mac'en

Aner ikke om der er AppleTalk på min bærbare

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Erik Richard

Dato : 23-02-05 23:28

Hej Jesper

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Jeg kan sagtens slå Sharing til på OS 8 Mac'en

Ja, men du kan stadig ikke bruge hverken programdeling eller fildeling,
da 'AppleShare' udv. vil blokere pga. den fejl, der er i AS.

> Aner ikke om der er AppleTalk på min bærbare

Det er heller ikke nødvendig, du skal her blot aktivere fildeling, men
det nytter stadig ikke noget pga. AS på din 7500.

Jeg sender dig gerne AS og ASL fra OS 9.1 - DK eller US, hvis du sender
mig en mail. Brug helst stofaadressen og slet det relevante.

mvh. Erik Richard

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 23-02-05 23:43

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg sender dig gerne AS og ASL fra OS 9.1 - DK eller US, hvis du sender
> mig en mail. Brug helst stofaadressen og slet det relevante.

Det er pænt af dig, men jeg kan jo ikke få den ind i 7500'eren

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Erik Richard

Dato : 24-02-05 00:09

Hej Jesper

Hm. 7500 har netkort - 10mbits RJ-45, og OS 8.0 har også TCP/IP, og hvis
du har en eller anden browser med en webmail konto / mailklient liggende
på den med en gyldig adresse, så kunne du jo sætte den på nettet, så kan
jeg sende direkte til maskinen... - Hvis du kan fixe det, så send bare
en mail til mig...

mvh. Erik Richard

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 24-02-05 00:19

> [...]

> på den med en gyldig adresse, så kunne du jo sætte den på nettet, så kan
> jeg sende direkte til maskinen... - Hvis du kan fixe det, så send bare

Problemet er at Explorer crasher hvis jeg starter den op - elers havde
jeg jo bare hentet Fetch og oploadet hele lortet til en ftp

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Erik Richard

Dato : 24-02-05 01:01

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Problemet er at Explorer crasher hvis jeg starter den op

Hvilken ver. af IE - 3.x eller 4.xx? - Prøv at give den dobbelt RAM i
minimal og 3x i ønsket størrelse. IE 3.x/4.x vil - som de øvrige IE -
meget gerne have så meget RAM som muligt.

> - elers havde jeg jo bare hentet Fetch og
> oploadet hele lortet til en ftp

Hm, har du ikke en CD-RW brænder i din bærbare? - så kan du da bare
smide det på en RW skive og så flytte det over til 7500'eren. - Det
samme kan du jo også gøre med Fetch, men du skal så bruge ver. 3.03. Det
er den, der kører bedst på OS 8.x (og 9.x med for den sags skyld). - Der
er jo da CD drev i en PM 7500.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-02-05 23:25

> Ja, men du kan stadig ikke bruge hverken programdeling eller fildeling,
> da 'AppleShare' udv. vil blokere pga. den fejl, der er i AS.

Det er ikke en fejl - det var blot ikke en feature i OS8, til det skulle
man have Appleshare/IP seerversoftwaren.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-02-05 23:25

> Aner ikke om der er AppleTalk på min bærbare

det er der.

Du aktiverer det på din netkort

Systemindstillinger -> Netværk -> dit netkort, fanebladet "Appletalk".

Via GUI kan Appletalk kun aktiveres på ét netkort af gangen. Dvs når du
aktiverer Appletalk på airport kortet deaktivers det på indbygget
ethernet. Via CLI kan Appletalk aktiveres på mere end én netkort af
gangen.

For at kunne bruge Appletalk til noget fornuftigt (forbinde til
AFP-servere og AT-printere), skal du osse aktivere søgninng over
Apletalk - Det gør du fra programmet "Biblioteksindstilling".

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Zaphod B

Dato : 23-02-05 22:58

> [...]
> også en fin dialog op med både mit Home ig selv HD. Imidlertid fortæller
> den mig venligt at Apple Talk ikke er installeret.

Men _har_ du slått til AppleTalk?? Det svarer du ikke på selv.
"AppleTalk" er jo noe annet ennn "fildeling". Unnskyld hvis jeg sier det
opplagte, men det går altså ikke frem av postingen.

Enten du skal kopiere den ene eller den annen vei, bør/må du ha
AppleTalk akivert i denne kombinasjonen. I alle fall er det enklest. Slå
på fildeling på 7500'en, slå AppleTalk på Mac OSX og gjør en Eple-K i
Finder på samme. Da burde du ha kontakt.

(Alternativt kan du selvsagt kjøre over IP, men da må du gjøre det andre
vei, du må ha min. System 8.1 - tror jeg - og du må velge serverens
IP-adresse direkte i Velger på 7500'en. Og svært lite å tjene på det
utover en teoretissk bedre hastighet.)
--
/Z

Fra : Erik Richard

Dato : 23-02-05 23:24

Hej Zaphod

Zaphod B wrote:

> Men _har_ du slått til AppleTalk?? Det svarer du ikke på selv.
> "AppleTalk" er jo noe annet ennn "fildeling". Unnskyld hvis jeg sier det
> opplagte, men det går altså ikke frem av postingen.

Det er ikke AppleTalk, der er problemet i OS 8, - derimod har udv.
'AppleShare' en fejl, der gør, at den ikke vil snakke sammen med
systemer nyere end OS 8.1, 8.0, 7.6.x og 7.5.x. Bruger man nyere ver.,
skal man bruge AT fra enten en OS 9.0.4 eller en 9.1 CD. Ver. fra 9.0 og
9.0.2 er samme ver., som der findes i OS 8.6. (Se mit andet svar til
Jesper).

> [...]
> på fildeling på 7500'en, slå AppleTalk på Mac OSX og gjør en Eple-K i
> Finder på samme. Da burde du ha kontakt.

Fildeling skal slås til i 'Brugere & Grupper' kontrolpanelet, så
aktiveres AppleTalk sig selv, men da det skal gennem AppleShare, vil der
igen opstå problemer...

> [...]
> vei, du må ha min. System 8.1 - tror jeg - og du må velge serverens
> IP-adresse direkte i Velger på 7500'en. Og svært lite å tjene på det

Ja, og huske at bruge et 'cross-over' kabel - eller brænder man
netkortet af... Men på OS 8.0 og tidl (7.6.x og 7.5.5) går det stadig
gennem Appleshare, og Appleshare har som sagt en grim fejl her. Og man
skal stadig huske at slå 'Fildeling' til i 'Brugere & Grupper' kntr.pnl.

Jesper kan forsøge at bruge udv. Appleshare + AppleShareLib fra enten en
9.0.4 eller 9.1 CD. De to skal så lægges i 7500'erens udvidelsesmappe og
75'eren genstartes _med_ den bærbare sluttet til via cross-over kabel.
Og den bærbare _skal_ være tændt _før_ PM 7500.

Jeg har sendt netop de to AppleShare arkiver til flere, der har haft
samme problem på både 8.0/8.1, 8.5/8.6 og 9.0/9.0.2.

Så Jesper, du kan sende mig en mail off-list, så smider jeg gerne de to
filer over til dig, hvis du ikke længere selv har en 9.1 CD. - Brug
helst stofa adressen og fjern det relevante...

mvh. ERik Richard

Fra : Zaphod B

Dato : 24-02-05 07:03

> [...]

> skal man bruge AT fra enten en OS 9.0.4 eller en 9.1 CD. Ver. fra 9.0 og
> 9.0.2 er samme ver., som der findes i OS 8.6. (Se mit andet svar til

OK, denne var jeg ikke klar over. Ellers mente jeg altså å slå på
AppleTalk på den nye bærbare, slik at den kunne se den gamle. Jeg er
helt klar over at den gamle vil snakke AT ut av boksen default.
--
/Z

Fra : Erik Richard

Dato : 25-02-05 04:40

Hej Zaphod

Zaphod B wrote:

> OK, denne var jeg ikke klar over.

Det var jeg heller ikke, før der var en, der ringede og spurgte, hvorfor
han ikke kunne lave fildeling via AT + AS mellem sin gl. PB og en B&W G3.

> Ellers mente jeg altså å slå på AppleTalk på den nye bærbare,
> slik at den kunne se den gamle. Jeg er helt klar over at den
> gamle vil snakke AT ut av boksen default.

Det vil også virke, hvis du gør det på fx. et System 7.1 <-> 7.6 eller
8.0/8.1, da dette ikke kræver adgang via AppleShare, men såsnart AS
kommer ind i billedet, går det galt - altså også fra fx. en gl. PB med
System 7.x til 9.x eller OS X. På X går alt jo gennem 'Sharing' i
systemet...

mvh. Erik Richard

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 27-02-05 17:00

> [...]

> kommer ind i billedet, går det galt - altså også fra fx. en gl. PB med
> System 7.x til 9.x eller OS X. På X går alt jo gennem 'Sharing' i

Jeg er ikke sikker på, jeg helt forstår dig, Erik. Jeg kan da godt
flytter arkiver mellem min gamle Duo 2300 med OS 8.1 og min iBook med OS
X 10.3. Det er godt nok nogen tid siden, jeg sidst har gjort det, men
jeg tror ikke, de har lavet om på OS 8.1 i mellemtiden.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Zaphod B

Dato : 27-02-05 17:25

Thorkil Olesen <slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk> wrote:

> [...]
> X 10.3. Det er godt nok nogen tid siden, jeg sidst har gjort det, men
> jeg tror ikke, de har lavet om på OS 8.1 i mellemtiden.

Nei, jeg må innrømme at jeg heller ikke helt forstår det der. Hva er det
som gjør at "AppleShare" as opposed to "Fildeling" må inn i bildet på
visse systemversjoner? Jeg jobbet MYE med de systemversjonene der innen
prepress i sin tid, og kan ikke huske at vi hadde slike problemer. Du
(Erik) mener ikke at man må ha AppleShare _server_ på de
systemversjonene? Det måtte man da vitterlig ikke? Eller forstår jeg
bare ikke hva du mener?

Men jeg sluttet egentlig å delta i tråden fordi problemet som OP hadde,
ble faktisk løst (på annen måte).
--
/Z

Fra : Erik Richard

Dato : 27-02-05 18:33

Hej Zaphod - & Thorkil

Zaphod B wrote:
> [...]

Først vil jeg lige sige, at jeg ikke har fået dit indlæg, Thorkil. Så
jeg svarer på begge her. Det kan måske lette forståelsen.

Jeg snakker ikke om serverversioner af AppleShare, - den den
(reducerede) version, der installeres med alle systemer fra og med
System 7.1.1 og op.

Der er _ingen_ problemer, hvis man bruger "AppleShare IP Server" +
"AppleShare IP Client". (ASIP).

Der er heller ingen problemer, hvis man bruger en ren AppleTalk
forbindelse fra AT til AT, - bortset fra, at det er sløv som bare det -
2-4kb/sek.

> Nei, jeg må innrømme at jeg heller ikke helt forstår det der. Hva er det
> som gjør at "AppleShare" as opposed to "Fildeling" må inn i bildet på
> visse systemversjoner?

Fordi der bruges forskellige systemversioner. - Hvis du bruger OS 8.1 på
begge maskiner, så vil "Recipient" - modtagermaskinen søge og reg. den
AS version, der der "Deliever" - afsender. Hvis R og D er ens, kan de
snakke sammen, men hvis D er fra en nyere system end R, vil R blokere
med en besked om, at den ikke kan etablere kontakt pga., "AppleShareLib
does not seem to be installed". ASL kom først med i den hm... 'klient',
der automatisk installeres af systeminstalleren med Mac OS 8.6. I alle
systemer _frø_ 8.6 blev AS styret fra arkivet 'System' og ikke fra en
selvstændig udv. (CDEF+INIT).

Du vil kunne se det i mappen 'Indstillinger', hvor der altid helt
tilbage fra OS 8.6 ligger en fil, der hedder 'ASLM Manager Prefs' /
'ASLM Indstillinger'. Men du finder først fra og med OS 8.6 en fil i
mappen 'Udvidelser', der Hedder 'AppleShareLib'. - Sletter du
indst.filen i ældre system (før 8.6) og i alle andre klassiske OS'er,
vil den automatisk komme igen efter genstart.

> Jeg jobbet MYE med de systemversjonene der innen prepress i sin
> tid, og kan ikke huske at vi hadde slike problemer.

Som jeg skrivr til Thorkil, så er der ingen problemer, hvis man bruger
den selvstændige softwarepakke 'AppleShare IP' ver. x.xx - fx. ver. 5.3.
Hvis/når du installerer denne pakke software, bliver de indbyggede AS
dele udskiftet med de dele, der er i ASIP, og problemet bliver fjernet.
ASL er oprindelig en del af den klientsoftware, der installeres fra ASIP.

> Du (Erik) mener ikke at man må ha AppleShare _server_ på de
> systemversjonene?

Joda, og så er problemet væk. Men hvis du _ikke_ bruger ASIP, så får du
problemer med de forskellige ver., hvor nogle kræver ASL, mens andre
ikke gør. Fejlen viser sig på _nyeste_ system, selvom det reelt er på
det _gamle_ system, at fejlen befinder sig. Det selvstændige ASL arkiv
kan sagtens se det gamle system, men det er det gamle system, der sender
besked til det nyeste, at ASL ikke findes.

> Det måtte man da vitterlig ikke? Eller forstår jeg bare ikke hva
> du mener?

Jeg har hele tiden gået ud fra, at det drejer sig om almimdelige
systemer og ikke om servere + tilhørende serversoftware (ASIP).

Og som jeg også tidl. har skrevet, så kan man på alm. ikke-server
systemer bytte AppleShare + AppleShareLib ud på System 7.5.5, 7.6.x,
8.0/8.1, 8.5.x, 8.6, 9.0.x med AS+ASL fra OS 9.1, - så kører det uden
problem.

NB. Vær opmærksom på, at med OS 9.2.x er AppleShareLib _IKKE_ længere en
selvstændig del af AS, men er nu indbygget i AppleShare udvidelsen! - og
ikke i 'System' arkivet.

mvh. Erik Richard

Fra : Zaphod B

Dato : 27-02-05 21:09

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Hej Zaphod - & Thorkil

<snip>

<snip>
> [...]

<snip...langt svar...snip>

> mvh. Erik Richard

Takk. Det var faktisk meget oppklarende! Beklager min tungnemhet!
Det er jo også ganske mange mulige kombinasjoner her som kompliserer
bildet. Men nå lot det seg sortere ut. Bra.
--
/Z

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-02-05 03:44

Zaphod B <NOT.diskworld@mac.com.INVALID> wrote:

> [...]
> (Erik) mener ikke at man må ha AppleShare _server_ på de
> systemversjonene? Det måtte man da vitterlig ikke? Eller forstår jeg

Jeg tror problemet er at Erik ikke selv forstår hvad han mener, Erik har
gentagne gange erkendt at han ikke ved en dyt om netværk, og at hans
"hjemmenetværk" for indtil ca ét år siden var et "SCSI netværk" - Dvs
Erik er i færd med at udtale sig om noget han ikke har den ringeste idé
om. Det burde han nok lade være med...

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-02-05 23:25

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Ja, og huske at bruge et 'cross-over' kabel - eller brænder man
> netkortet af...

Det er sku da noget af det værste vrøvl du hidtil har skrevt Erik! hvad
om du tænkte før du skrev. RJ45 Ethernet har alle dage været hotplugable
- osse de specielle versioner der inkluderer strøm.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Erik Richard

Dato : 23-02-05 23:00

Hej Jesper

Du skal bruge 'AppleShare' udvidelsen fra en OS 9.1 for at det vil virke
på en OS 8.x. Jeg véd desværre ikke, om udv. vil virke på en 8.0, men
den virker ihvertfald fra og med OS 8.5.0.

- Du er ikke den eneste, der har forsøgt det - uden held...

- Og jeg går ud fra, du bruger et 'cross-over' kabel?

Alternativt kan du kopiere det til et CD image og bruge en SCSI brænder,
hvis du har en sådan / kan låne én til at brænde det ud på en CD med. -
Du skal i så fald bruge Toast 3.5.7 eller 4.x - helst 4.1.2, da det er
den første ver., der kan lave et image - 'Temporary partition' på en HD.

mvh. Erik Richard

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 23-02-05 23:05

> [...]

> - Du er ikke den eneste, der har forsøgt det - uden held...
>
> - Og jeg går ud fra, du bruger et 'cross-over' kabel?

Lige præcis - den ævler om noget AppleShare som mangler

Den kører via en switch.

Er lige kommet i tanker om at jeg har en PowerCenter Pro stående :-/

Prøver lige at smide disken i den.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 24-02-05 09:42

> Lige præcis - den ævler om noget AppleShare som mangler
>
> Den kører via en switch.
>
> Er lige kommet i tanker om at jeg har en PowerCenter Pro stående :-/
>
> Prøver lige at smide disken i den.

Det lykkedes mig at få mountet disken i mit PowerCenter Pro og dermed
kunne jeg kopiere back-up'en over på dennes OS 9 HD.

Fetch lå allerede på den og jeg lavede en sikkerheds kopi på min ftp

Desuden tog det 2 sekunder og forbinde OS 9 Mac'en og min bærbare over
mit LAN, så der lavede jeg også lige en kopi.

Ejeren af data fik dem her til morgen via iChat (ca. 55 MB)

Tak for hjælp og ideer allesammen.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Henrik Enslev

Dato : 24-02-05 10:09

> [...]
> mit LAN, så der lavede jeg også lige en kopi.
>
> Ejeren af data fik dem her til morgen via iChat (ca. 55 MB)

Dejligt
Selvom hjælpen tit er nærmest, kan det være befordrende at formulere
problemet offentligt for at få de rigtige hjernevindinger i sving.

Fra : Zaphod B

Dato : 24-02-05 11:51

Henrik Enslev <no@spam.nix> wrote:

> Selvom hjælpen tit er nærmest, kan det være befordrende at formulere
> problemet offentligt for at få de rigtige hjernevindinger i sving.

Vanlig support-erkjennelse, det der. Ligner vel egentlig på brukeren som
klager over et-eller-annet, tilkaller IT-tjenesten og sier: "Se bare
her" - og så virker det selvfølgelig[1]. Det hjelper å måtte skrive det
ned, drøfte - eller vise.

[1] Kanskje dette er Demodjevelens gode fetter? Demodjevelen er jo den
som sørger for at alt går galt når noe skal demonstreres el vises
offentlig...
--
/Z

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-02-05 23:25

> [...]
> bærbare og 7500'eren.
>
> Jeg kan sagtens pinge 7500'eren, men jeg kan ikke få fat i den.

Er _Appletalk_ aktiveret på netkortet i OSX? og er afsøgning af
Appletalk netværk aktiveret i Bibilioteksindstilling?

> Så har jeg prøvet at få fat i min OS X bærbare fra 7500/100 og jeg får
> også en fin dialog op med både mit Home ig selv HD. Imidlertid fortæller
> den mig venligt at Apple Talk ikke er installeret.

Appleshare klienten på 7500'eren er muligvis for gammel til at kunne
forbinde til OSX, hit en nyere version.

> I med en original OS 8 Cd og vil installere. Det kan jeg godt få lov til
> indtil jeg når til selve installationen, så fortøæller OS 8 Mac'en at
> disken er låst - altså HD ???????????

Det er så mange år siden jeg har dimset med OS8, men det lyder som om
AtEase eller lignede er installeret.

Du er klar over at OS8 installations CD'en osse indeholder en AppleShare
klient? Åben vælger og se om ikke det ka lade sig gøre.

Jeg kan ikke huske om det var i 8.0, 8.1 eller 8.5 at AppleShare
klienten kunne snakke IP, men i 9.0 er det i al fald muligt.

Jeg ved at du har en 9.1DK CD fra en iBog, som bør kunne boote
7500'eren, og fra den kan du med sikkerhed bruge Appleshare klienten i
vælger til at forbinde til din PB. (dvs du skal bare boote fra CD, åbne
vælger fra ævlemenuen, markere Appleshare klienten og mounte din OSX
maskine - ikke noget med at installere)

> Tænker jeg går bare på nettet og hente en Fetch og smider lortet op på
> min server - men nej,n år jeg starter Explorer så crasher Mac'en.

er der ikke osse Netscape på den?

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT