Parismony -> News?
Fra : Marcus

Dato : 22-02-05 22:15

Finns det något bra sätt att konvertera parsimony-forum från HTML-sida
(eller purt databasinnehåll förstås) till nntp - att läsa och skriva
per newsklient? Finns rentav färdig mjukvara?

/M
--
SUBLIMITETSAKADEMIEN
http://mac.abc.se/~pictor/

Fra : Sandman

Dato : 22-02-05 22:41

In article <pan.2005.02.22.21.15.12.833863@abc.se>,
Marcus <pictorNOSPAM@abc.se> wrote:

> Finns det något bra sätt att konvertera parsimony-forum från HTML-sida
> (eller purt databasinnehåll förstås) till nntp - att läsa och skriva
> per newsklient? Finns rentav färdig mjukvara?

Vad är parismony och vad har det med Mac att göra?

--
Sandman[.net]

Fra : Marcus

Dato : 22-02-05 23:10

> Vad är parismony och vad har det med Mac att göra?

Parismony = webbaserade diskussionsfora en masse, Mac = eventuellt
lämplig plattform för garderobsservern som kunde sköta uppgiften...

Exempel på ett forum:

http://f15.parsimony.net/forum25608/index.htm

/M
--
SUBLIMITETSAKADEMIEN
http://mac.abc.se/~pictor/

Fra : Sandman

Dato : 23-02-05 08:24

In article <1gseqwt.sautnfcxnqN%pictorNOSPAM@abc.se>,
pictorNOSPAM@abc.se (Marcus) wrote:

> Parismony = webbaserade diskussionsfora en masse, Mac = eventuellt
> lämplig plattform för garderobsservern som kunde sköta uppgiften...
>
> Exempel på ett forum:
>
> http://f15.parsimony.net/forum25608/index.htm

Ok - rätt trivialt forum. Men ibland så duger ett sådant med. :)

--
Sandman[.net]

Fra : Marcus

Dato : 23-02-05 11:49

> Ok - rätt trivialt forum. Men ibland så duger ett sådant med. :)

Rätt trvialt, och rätt gott exempel på webforumets alla nackdelar...

/M
--
SUBLIMITETSAKADEMIEN
http://mac.abc.se/~pictor/

Fra : Sandman

Dato : 23-02-05 17:18

In article <1gsfper.1ho0717zvpqyoN%pictorNOSPAM@abc.se>,

> Rätt trvialt, och rätt gott exempel på webforumets alla nackdelar...

Till exempel?

--
Sandman[.net]

Fra : Marcus

Dato : 23-02-05 17:42

> Till exempel?

A) Är det en intensiv diskussion "försvinner" tråden snabbt bortom den
gräns för antalet inlägg som ska synas (jorå, det finns givetvis ofta
möjlighet att läsa äldre trådan, funkar sådär)...

B) Det blir mååånga uppdatera-knapp-tryckningar vilket förr eller
senare, med många webläsare, innebär cache-strul (tömma cachen = du ser
inte längre vilka inlägg du läst)...

C) Ingen möjlighet att själv bestämma gränssnitt (att "fälla in / ut"
trådar à la de flesta newsklienter hade varit guld!)...

D) Det skickas ofta med binärer och HTML-kod och allskönt jox...

E) Generellt långsamt och segt, à la webmail - ett annat fenomen jag
inte riktigt förstår...

Exempelvis.

/M
--
SUBLIMITETSAKADEMIEN
http://mac.abc.se/~pictor/

Fra : Sandman

Dato : 23-02-05 21:45

In article <1gsg5or.10n8zsj1wvrauuN%pictorNOSPAM@abc.se>,

Jag ställde frågan ovan eftersom jag själv har skapat ett webforum.

> A) Är det en intensiv diskussion "försvinner" tråden snabbt bortom den
> gräns för antalet inlägg som ska synas (jorå, det finns givetvis ofta
> möjlighet att läsa äldre trådan, funkar sådär)...

Ok, skiljer sig detta mot andra forumsformer? Mitt forumsystem i Atlas används
här:

http://www.level7.nu/forum/thread.php?id=220968

Den där tråden har 25161 inlägg och alla "syns" så tillvida att man kan stega
bakåt med navigeringen tills man kommer till det första inlägget.

Om du menar att det är en nackdel i webforum att dom har en "siduppdelning" så
kan kanske det stämma, men även i USENET så lär du inte ha en klient som trådar
25161 inlägg "live".

> B) Det blir mååånga uppdatera-knapp-tryckningar vilket förr eller
> senare, med många webläsare, innebär cache-strul (tömma cachen = du ser
> inte längre vilka inlägg du läst)...

Dvs om cachen avgör när du senast läste något. Jag sparar det som en timestamp
i din registrering och sen kan du gå in via Sen Senast (se i huvudet på Level7
om du är reggad och inloggad). Där ser du allt som är nyt på siten sedan det
timestampet, vilket du kan välja nollställs automatiskt eller manuellt.

> C) Ingen möjlighet att själv bestämma gränssnitt (att "fälla in / ut"
> trådar à la de flesta newsklienter hade varit guld!)...

Nej, ingen direkt visuell sådan. Helt korrekt.

> D) Det skickas ofta med binärer och HTML-kod och allskönt jox...

Ihm, det gör det i USENET med. :)

> E) Generellt långsamt och segt, à la webmail - ett annat fenomen jag
> inte riktigt förstår...

En sida på Atlas (den ovan) genereras på 0,56 sekunder. Att ladda hem headers
på, säg, 40 usenet-meddelanden går i regel inte snabbare.

> Exempelvis.

Jag har, ironiskt nog, aldrig varit en webforumnörd - trots att jag konstruerat
ett själv. Jag håller med vissa punkter, men saker "försvinner" oftare från
usenet än från webforum, enligt mig, då din newsserver har en expire på inlägg,
och sen är det Google som gäller.

--
Sandman[.net]