iMac 400 MHz og MacOS X
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 19-02-05 23:06

Jo, jeg véd godt, at emnet med iMacs og X'eren har været diskuteret, men
det er lidt svært at indsnævre problematikken i de mange tråde. Derfor
spørger jeg så (igen?).

Kan en iMac slotloading graphite på 400 MHz køre en (tidlig?) version af
Mac OS X? Den har kun 128 Mb RAM, og det lyder af for lidt i mine øren.
Det lyder lidt som om den vil slæbe sig igennem systemet - om den
overhovedet vil køre?

Den pågældende maskine (som ikke er min egen) skal bruges til
tekstbehandling, mail og surfing. Billedbehanding er underordnet.

--
v.h.
Mich.

Fra : Jesper

Dato : 20-02-05 00:05

Mich. Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> [...]
>
> Den pågældende maskine (som ikke er min egen) skal bruges til
> tekstbehandling, mail og surfing. Billedbehanding er underordnet.

Svaret er ja, den kører noget mere trægt med OS X end med OS 9 og så vil
det da absolut være en fordel at putte noget mere RAM i maskinen.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 20-02-05 01:52

> Svaret er ja, den kører noget mere trægt med OS X end med OS 9 og så vil
> det da absolut være en fordel at putte noget mere RAM i maskinen.

Men nyere versioner af Mac OS X er jo hurtigere, så hæld lidt RAM i
den (helst 512 MB) og installer Mac OS X 10.3

--
Mvh.
René Frej Nielsen - Read my blog at http://blog.rfn.dk

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 05-03-05 22:30

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Men nyere versioner af Mac OS X er jo hurtigere, så hæld lidt RAM i
> den (helst 512 MB) og installer Mac OS X 10.3

Tak for svarene. Osse tak til Stig, som åbenbart har X'eren kørende på
256 Mb (kan man sige sådan?)

Har nu været inde og kigge i den pågældende maskines systemprofil (eller
hvad det nu er det hed den gang med OS9), den siger, at der er én klods
på 128Mb. Den identificeres som "PC 100-222S"
På Apples hjemmeside står der, at maskinen bruger "PC100 DIMM"
hukommelse. Og der er to slots. Og maksimum hukommelse er 512 Mb RAM.
Overvejelserne går nu på, at en ny 256 Mb klods giver ... regne, regne,
regne ... 256+128 = 384 Mb. Er det nok til MacOS X? Nyeste version og en
omgang MS Office til Mac (somm erfaringsmæssigt er noget af en
RAMsluger).

Alternativet vil jo være at købe en 512 Mb klods og så afmontere den
oprindelige 128 klods. Den er vel næppe meget værd i handel?

Men det store og for mig indviklede spørgsmål er: hvad hedder den (for
eksempel) Kingston klods, jeg skal anskaffe? Har kigget grundigt (?) på
edbpriser.dk, men er snoskforvirret. Hvad hedder klodsen (klodserne) som
jeg skal have fat i. Hvor mange pins er der på dem (det siger Apples
techspecs ikke noget om)?

Det økonomiske aspekt er jo ikke uvigtigt, så det lander nok på lille
klods + MacOS 10.3.6 eller stor klods + MacOS 10.3.6. Er det ikke noget
med ca. kr. 1.200? Så det bliver en samlet udskrivning omkring de 1.700
kroner?

--
v.h.
Mich.

Fra : Steen Larsen

Dato : 05-03-05 23:24

In article <1gsz1oc.3qns6a6ihijmN%Mich@noget.invalid>,
Mich@noget.invalid (Mich. Ottosen) wrote:

> [...]
> På Apples hjemmeside står der, at maskinen bruger "PC100 DIMM"
> hukommelse. Og der er to slots. Og maksimum hukommelse er 512 Mb RAM.

Den maskine kan sagtens bruge mere hukkomelse. Intet problem i at
installere 512 x 2 i den eller 512 + 128.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 06-03-05 00:39

Steen Larsen <steen.remove@this.lykking.dk> wrote:

> Den maskine kan sagtens bruge mere hukkomelse. Intet problem i at
> installere 512 x 2 i den eller 512 + 128.

Tak for dit input. Det lyder da absolut lovende, men det undrer mig
bare, at Apples techspecs siger _maksimum_ 512 Mb. Så bare for en
oplysnings skyld: har du prøvet at banke endnu mere end de lovede 512 Mb
i sådan en maskine. Det er en iMac 400 MHz med to slots ... :) så to
gange 512 giver jo (mere end) en Gb hukommelse, det må da være noget der
kan noget (arbejde)?

Har du et bud på, hvilke klodser der skal til? Antallet af pins og alt
det andet, jeg spurgte om?

--
v.h.
Mich.

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 06-03-05 06:33

> [...]

> kan noget (arbejde)?
>
> Har du et bud på, hvilke klodser der skal til? Antallet af pins og alt

Apples opgivelser er hvad der var muligt på det tidspunkt modellem blev
introduceret. De større ramblokke der sidenhen er kommet på markedet
giver så mulighed for at putte mere ram i dyret.

Betegnelsen på de rigtige ramklodser er: PC100 3.3V 168pin-SDRAM

Jeg har selv uden problemer brugt PC133 i en tilsvarende model, du får
bare ikke gavn af den ekstra hastighed, men de var billigere på det
tidspunkt.

Og hvis den skal, så kan den sagten trække Panther og Office med 384 mb
ram.

mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 06-03-05 21:47

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> Apples opgivelser er hvad der var muligt på det tidspunkt modellem blev
> introduceret. De større ramblokke der sidenhen er kommet på markedet
> giver så mulighed for at putte mere ram i dyret.

Det var godt med den forklaring. Tak.

> [...]
> tidspunkt.
>
> Og hvis den skal, så kan den sagten trække Panther og Office med 384 mb

Det bliver nok osse sådan en PC133, jeg synes ikke at der er PC100 nogen
steder (edbpriser.dk - men det er sgu noget uoverskueligt)
Kiggede ind hos Caslonshop, og de har en 256 klods til 699,- + moms, den
store på 512 Mb koster mere end en tusse. Øv, det var uventet dyrt.

--
v.h.
Mich.

Fra : Steen Larsen

Dato : 06-03-05 23:33

In article <1gt0uwq.1v4yfqd1de6pfzN%Mich@noget.invalid>,
> [...]

> Kiggede ind hos Caslonshop, og de har en 256 klods til 699,- + moms, den
> store på 512 Mb koster mere end en tusse. Øv, det var uventet dyrt.

Den slags skal heller ikke købes hos Caslon. Kingston RAM via
EDB-prisers billigste forslag er helt fint.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 07-03-05 13:09

> [...]

> Kiggede ind hos Caslonshop, og de har en 256 klods til 699,- + moms, den
> store på 512 Mb koster mere end en tusse. Øv, det var uventet dyrt.

www.crucial.com har de 512MB til iMac 400MHz for 77¤ excl. moms. Med
moms bliver det ca. 722Kr.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 07-03-05 21:07

Niels Jørgen Kruse <nospam@ab-katrinedal.dk> wrote:

> På www.crucial.com har de 512MB til iMac 400MHz for 77¤ excl. moms. Med
> moms bliver det ca. 722Kr.

Det lyder godt. DEn dobbelte mængde RAM for en lavere pris. Tak for
henvisningen.
--
v.h.
Mich.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-03-05 15:16

Mich. Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> Det bliver nok osse sådan en PC133, jeg synes ikke at der er PC100 nogen
> steder (edbpriser.dk - men det er sgu noget uoverskueligt)

PC133 er bagudkompatibel med PC100, det er grunden til du ikke kan hitte
PC100 længere.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 13-03-05 23:57

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> PC133 er bagudkompatibel med PC100, det er grunden til du ikke kan hitte
> PC100 længere.

Jow, da, det er osse gået op for mig, men jeg er jo ikke så hurtig
Tak for svar.

--
v.h.
Mich.

Fra : Sebastian

Dato : 11-03-05 21:08

> [...]

> Kiggede ind hos Caslonshop, og de har en 256 klods til 699,- + moms, den
> store på 512 Mb koster mere end en tusse. Øv, det var uventet dyrt.

Prøv at sætte en post op i dk.marked.edb.intern at du søger PC100 eller
PC133 168pin Ram. PC nørderne dér skal altid have det nyeste og har
typisk noget ram liggende. Denne type ram er efterhånden obsolete. Der
er ingen omsætning i det og forhandlerne gider ikke. Men hvis nogen har
byttet sin Pentium III motherboard til en P4 med bede dæk og kromlister,
skal han også have nyere DDR ram.

Hvis du går efter 256MB kan det klares for små penge uden at de vil
overstige maskinens værdi. Ram fylder ikke og vejer nogle få gram. Det
kan nemt sendes.
Du kan også kigge på andre brugt køb/salg steder såsom http://www.QXL.dk
eller http://www.dba.dk eller gulgratis.dk

Når du køber 512 MB skal du også være opmærksom på at det ikke er en
double sided klods. Disse klodser er væsentlig billigere, men en Mac kan
nu altså ikke fordrage dem (en IBM heller ikke).

hilsen
Sebastian
--
Sebastian Loeck
Frederiksberg Denmark

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 13-03-05 23:57

Sebastian <thorfinn@ofir.dk> wrote:

> [...]
> double sided klods. Disse klodser er væsentlig billigere, men en Mac kan
> nu altså ikke fordrage dem (en IBM heller ikke).

Tak for dit udførlige svar, Sebastian. Hvis det havde været til mig
selv, havde jeg fulgt dine ansvisninger og vredet noget brugbar RAM fra
en Pentium-bruger. Men det drejer sig om nogen, som er regnskabspligtige
og har brug for _sunde_ bilag og ikke noget ged med at sende uvirksomt
RAM frem og tilbage. Dermed ikke være sagt, at sådan er det altid
Men maskinen, som skal være nyt hjem for RAMmen er en arbejdsmaskine, så
den skal helst ikke stå stille mere - end de få minutter, det tager at
sætte klodsen i og genstarte :)
Så jeg bestilte en klods i sidste uge hos en dansk forhandler, det blev
en Kingstonfætter på 256 MB. Prisen tør jeg slet ikke afsløre herinde,
for så bliver jeg nok punket
Men tak til jer alle i denne tråd.

--
v.h.
Mich.

Fra : Villy Erichsen

Dato : 06-03-05 06:58

In article <1gsz84v.61agyc9nqzjaN%Mich@noget.invalid>, Mich. Ottosen
<Mich@noget.invalid> wrote:

> [...]
> kan noget (arbejde)?
>
> Har du et bud på, hvilke klodser der skal til? Antallet af pins og alt

Stik du den bare et par flade 512.
Iflg. Mactracker skal det være PC100 3.3V 168-pin SDRAM
Samme siger max ram1 GB (Actual) 512 Mb (Apple)
Apples ram leverandør kunne åbenbart kun levere 256 MB klodser.
Så det er lige til Klods Hans

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 06-03-05 21:47

Villy Erichsen <spam@hammel-by.dk> wrote:

> [...]
> Samme siger max ram1 GB (Actual) 512 Mb (Apple)
> Apples ram leverandør kunne åbenbart kun levere 256 MB klodser.

Tak for dit svar. Det bliver nu kun til en enkelt flad 256 Mb, de er ret
pebrede. Men igen: jeg har kun kigget hos Caslon, for edbpriser.dk er
for forvirrende at finde rundt i, og der findes vist slet ikke PC 100
nogen steder (mere).

--
v.h.
Mich.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-03-05 15:16

> [...]

> edbpriser.dk, men er snoskforvirret. Hvad hedder klodsen (klodserne) som
> jeg skal have fat i. Hvor mange pins er der på dem (det siger Apples

Du skal anskaffe en 512MB PC133 SDRAM klods (168pin).

> [...]
> klods + MacOS 10.3.6 eller stor klods + MacOS 10.3.6. Er det ikke noget
> med ca. kr. 1.200? Så det bliver en samlet udskrivning omkring de 1.700

Overvej om det kan svare sig at smidde 1700kr efter en maskine der ikke
er mere end 1000 kr værd! Kan den ikke køre videre som den er med OS9 -
alternativt med YellowDogLinux?

Du kan sagtens hitte ud af at installere YDL4, konfigurere netkortet og
såvel OpenOffice som Mozilla/Firefox&Thunderbird er en del af standart
installationen. Skal dit livs lys bruge den til andet end office
oginternet?

Ellers kan du overveje at købe en brugt 10.3 eller 10.2 CD, de plejer
ikke koste meget.? brugt ram er også en mulighed. Hvis du vælger at
installere en gratis YDL4 kan du nøjes med 256MB ram.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 13-03-05 23:57

> [...]

> Overvej om det kan svare sig at smidde 1700kr efter en maskine der ikke
> er mere end 1000 kr værd! Kan den ikke køre videre som den er med OS9 -

Jo, den kan da godt køre med MacOS 9. Men det er den sidste Mac på
stedet, som ikke kører MacOS X, så for nemheds skyld er det fint, hvis
denne også kører X'eren (og de samme programmer). Så kan iMac'en vel
overleve et par år endnu? Brugeren af den er meget gld for maskinen.

> [...]
> såvel OpenOffice som Mozilla/Firefox&Thunderbird er en del af standart
> installationen. Skal dit livs lys bruge den til andet end office

Det er jo ikke mit livs lys, der sidder ved maskinen. Det er Henriks.
_Mit_ livs lys er jo blevet opgraderet til en PB med MacOS X. Så nu skal
Henriks livslys jo også opgraderes, eller rettere, det er hendes maskine
der skal.

Men tak for din tillid m.h.t. YellowDog og mine evner :)

--
v.h.
Mich.

Fra : nospam

Dato : 11-03-05 19:45

> 384 Mb. Er det nok til MacOS X? Nyeste version og en
> omgang MS Office til Mac (somm erfaringsmæssigt er noget af en
> RAMsluger).

OS X har bedre styr på MS Office
Fx har jeg lige åbnet Entourage, Word, Excel, Powerpoint og Messenger
samtidig. Det tager vel 20 sec (Entourage har mange mails) og får mit RAM
forbrug til at stige fra 499 Mb til 527Mb!!!

Et kig i Activity Monitor viser et forbrug på henh. 45, 38, 31, 25, 13 Mb
Real Memory og 224, 245, 232, 232, 182 Mb Virtual Memory. Så der regnes
kreativt...

Hovedsagen er, at OS X fordeler RAM efter behov, og du vil ikke opleve
problemer med Office. Det var i gamle OS 9 dage

mvh Mikael Kern

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 13-03-05 23:57

nospam <nospam@kern.dk> wrote:

> [...]
>
> Hovedsagen er, at OS X fordeler RAM efter behov, og du vil ikke opleve
> problemer med Office. Det var i gamle OS 9 dage

Tak for svaret, Mikael.
Jeg er slet ikke i tvivl om, at du har ret. Det er vel bare min
sædvanlige MSanimositet, der får mig til at se besværligheder? Nå, men
jeg oplever nu tit, at få MS Word filer fra Windows XP maksiner ind hos
mig, som slet ikke vil åbne i Billedfremviser (som ellers er en knag til
at åbne andre .doc filer). Har osse oplevet, at Word kan være en strid
fætter at lukke ned, selv via "Afbryd".
Men nok om det, vi skal jo ikke starte en ny religionskrig

--
v.h.
Mich.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-03-05 00:52

> [...]

> jeg oplever nu tit, at få MS Word filer fra Windows XP maksiner ind hos
> mig, som slet ikke vil åbne i Billedfremviser (som ellers er en knag til

billedfremviser ? har du lånt min ordbog?

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 16-03-05 15:07

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> billedfremviser ? har du lånt min ordbog?

Nej, da, jeg lader bare cursoren glide henover ikonet i Docken, så står
der lige så nydeligt "Billedfremviser". Det er der skam ikke noget
kinesisk i

--
v.h.
Mich.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-03-05 22:51

fMich. Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> Nej, da, jeg lader bare cursoren glide henover ikonet i Docken, så står
> der lige så nydeligt "Billedfremviser". Det er der skam ikke noget
> kinesisk i

Jeg tænkte blot at du mente TexEdit istedet

Nu kan jeg bedre frstå hvorfor du har svært ved at åbne .doc filer, det
er Billedfremviser nemlig ikke videre god til.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 02-03-05 19:51

> [...]

> Den pågældende maskine (som ikke er min egen) skal bruges til
> tekstbehandling, mail og surfing. Billedbehanding er underordnet.

Jeg har een kørende her i huset med 256 mb og nyeste OSX, dog har jeg
puttet en 80gb harddisk i.

Den kører smukt.

Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 07-03-05 11:35

Mich@noget.invalid (Mich. Ottosen) on søndag 6. marts 2005 at 21:46 +0100
wrote:

> [...]
>Kiggede ind hos Caslonshop, og de har en 256 klods til 699,- + moms, den
>store på 512 Mb koster mere end en tusse. Øv, det var uventet dyrt.

hej Mich
http://www.edbpriser.dk/Showsubcategory.asp?ID=37

Derefter skroller du i den lille menu og finder PC133 og andre
informationer i de små pop-op menuer

Jeg prøvede at udfylde een. Ikke sikkert jeg har fyldt de helt korrekte
info i, men kom
her:http://www.edbpriser.dk/Listproducts.asp?ID=37&Parent=&Producent=0

Der kan du så se under det gule skilt "vis" og det enkelte firma popper op.

Så vidt jeg kunne se kunne du få 512 RAM for 664 + omkostn. = 772
Jeg ved ikke om det er det rigtige, da jeg ikke har de tekniske
forudsætninger, men der er mange steder at lede, og det er da meget
enkelt

Dette er i Sverige: Cosair :

En anden i Sverige er www.macoteket.se kig under minne.
Jeg har ikke forstand på at finde det rigtige, så kig selv.

Det koster lidt sved og tålmodighed at lede på nettet, men der er mange
der virkelig kan spare mange penge ved det
Du kan også lede med google ved at skrive PC100 ram, så er dit dag
besat
Ha' en god dag

Bedste hilsen Hanne

WWW.macbruger.dk
____________________
Største og ældste forening
for MacBrugere i Danmark

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 07-03-05 21:07

Hanne Hertzog <hanne@enterpol.dk> wrote:

> [...]
> informationer i de små pop-op menuer
>
> Jeg prøvede at udfylde een. Ikke sikkert jeg har fyldt de helt korrekte

Dit link henviser til flere sider med ramklodser, men tak for forsøget.
Dét, jeg synes er så uoverskueligt, er, at der osse optræder klodser med
andre spændinger end den anbefalede (3.3 V).

> [...]
> Jeg ved ikke om det er det rigtige, da jeg ikke har de tekniske
> forudsætninger, men der er mange steder at lede, og det er da meget

Netop det, at der er så mange steder, gør det uoverksueligt. For mig i
det mindste

> En anden i Sverige er www.macoteket.se kig under minne.
> Jeg har ikke forstand på at finde det rigtige, så kig selv.

Den har jeg tjekket, men deres priser er d ikke specielt lave. De
svenskere, altså

> [...]
> der virkelig kan spare mange penge ved det
> Du kan også lede med google ved at skrive PC100 ram, så er dit dag

Ja, googling er godt. Og skal man købe ind i USA er det dæleme billigt.
Imidlertid er det sådan, at de mennesker, som jeg skal installere rammen
for, er mest stemt for danske kvitteringer (til et firmaregnskab) og
danske forbindelser af hensyn til reklamation (hvis det biver
nødvendigt).

Rettelse af min tidligere artikel: prisen er 599,- moms. Jeg havde lige
lagt en hund for meget på.

--
v.h.
Mich.