HP Scanjet 4070 & USB/USB 2 og hastighed?
Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 19-02-05 19:55

Hej alle.

Jeg har købt en HP Scanjet 4070 scanner, som bare er super. Jeg skal
primært bruge den til at scanne en masse dias med.

Læs evt. historien her:
http://thomas.boelskifte.dk/index.php/weblog/scanner_sagaen/

Mit spørgsmå er: Vil jeg få noget ud af, at købe et USB 2 kort til
min Powermac Dual 1,25 G4, sådan rent hastighedsmessigt ved scanning?
Den færdige scanning pr. dias fylder ikke mere end 5 MB, vil det give
hurtigere scan-tider hvis den var sat til USB 2 end det "almindelige
USB" der er i G4'eren?

Mojn, Thomas

Fra : Erik Richard

Dato : 19-02-05 21:26

Hej Thomas

Hm, hvis ellers ikke det er en opg. ældre maskine, så mener jeg, det er
et 'combo' kort USB 1.1/2.0, der sidder i den, så du automatisk kører
USB 2, når du kører OS X og USB 1.1, når du kører OS 9.x. Dvs., at du
ikke vil få en forøget hastighed ved at købe et ekstra USB kort.

Det kan dog godt være en lille fordel, hvis du har flere USB enheder, så
du er tvunget til at bruge en hub, så kan der godt være en noget øget
hastighed ved at sætte et ekstra kort i istedet for hub'en - især, da
det er HP, - de vil gerne have en port helt for sig selv... - Det står
endda direkte til min HP PSC 1110, at man ikke må sætte den til via en
hub, da den kræver så megen strøm, at andre enheder på hub'en vil 'dø',
hvis man kobler flere til.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net> <kmldenmarkNOSPAM@stofanet.dk>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 20-02-05 01:32

Erik Richard <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> [...]
> USB 2, når du kører OS X og USB 1.1, når du kører OS 9.x. Dvs., at du
> ikke vil få en forøget hastighed ved at købe et ekstra USB kort.

Der er såvidt jeg ved ikke nogen G4'ere med USB 2 indbygget. Det kom
vist først på G4'erne og så de efterfølgende bærbare (som selvfølgelig
er G4 modeller).

> [...]
> endda direkte til min HP PSC 1110, at man ikke må sætte den til via en
> hub, da den kræver så megen strøm, at andre enheder på hub'en vil 'dø',

Hvis det er en USB hub med egen strømforsyning kan jeg ikke se, at det
skulle blive et problem.

--
Mvh.
René Frej Nielsen - Read my blog at http://blog.rfn.dk

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 20-02-05 09:31

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Der er såvidt jeg ved ikke nogen G4'ere med USB 2 indbygget. Det kom
> vist først på G4'erne og så de efterfølgende bærbare (som selvfølgelig
> er G4 modeller).

FW800 MDD (topmodel = 1.42GHz) havde USB2.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 20-02-05 11:25

> FW800 MDD (topmodel = 1.42GHz) havde USB2.

Ikke ifølge Apples specifikationer
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86213

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 20-02-05 20:34

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Ikke ifølge Apples specifikationer
> http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86213

Du har ret, bundkortet havde en USB2 controller indbygget, men der var
ikke drivere til den. Der var dog rapporter om at folk kunne indstallere
drivere til visse 3. parts USB2 PCI kort og opnå USB2 understøttelse.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 20-02-05 21:27

> Du har ret, bundkortet havde en USB2 controller indbygget, men der var
> ikke drivere til den. Der var dog rapporter om at folk kunne indstallere
> drivere til visse 3. parts USB2 PCI kort og opnå USB2 understøttelse.

Det kan jeg godt erindre noget om...

Fra : Erik Richard

Dato : 20-02-05 23:38

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> Der er såvidt jeg ved ikke nogen G4'ere med USB 2 indbygget. Det kom
> vist først på G4'erne og så de efterfølgende bærbare (som selvfølgelig
> er G4 modeller).

Hm, du mener G5? - Men svjv. er der USB 2 på alle G4 fra og med Dual
867mhz og op...

> Hvis det er en USB hub med egen strømforsyning kan jeg ikke se, at det
> skulle blive et problem.

Det troede jeg heller ikke, så jeg satte min PSC 1110 til en hub med
egen strøm, men fik beskeden, at printeren ikke kan findes, - selvom jeg
har valgt den i 'Choser'/'Vælger'. - Og så en lidt lakonisk besked -
"Please connect the PSC 1110 directly to the computer"...

mvh. Erik Richard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 21-02-05 08:58

> Hm, du mener G5? - Men svjv. er der USB 2 på alle G4 fra og med Dual
> 867mhz og op...

Yep, jeg ville have skrevet G5. Der er ikke USB 2.0 i nogen G4 tower
modeller, og jeg har selv en 867'er.

Det kan nemt tjekkes på Apples support-sider.

Ja, så er der vel ikke andet at gøre.

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 21-02-05 14:16

> [...]

> har valgt den i 'Choser'/'Vælger'. - Og så en lidt lakonisk besked -
> "Please connect the PSC 1110 directly to the computer"...

Jeg har oplevet det samme med en PSC 2175; den forlanger også direkte
tilkobling til computeren, selv om huben har egen strømforsyning. Jeg
ved ikke hvad for narrestreger den har indbygget, for det kan ikke være
pga strømmen.

mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 20-02-05 01:39

Thomas Boelskifte <thomas.boelskifte@gmail.com> wrote:

> [...]
> Den færdige scanning pr. dias fylder ikke mere end 5 MB, vil det give
> hurtigere scan-tider hvis den var sat til USB 2 end det "almindelige

Hvis du mener at det går for langsomt nu, og at HP opgiver en højere
hastighed ved dias-indscanning, så er det nok forsøget værd. Et USB
2.0 kort er ikke specielt dyrt, men sørg for at få et der er
Mac-kompatibelt, for det er ikke alle kort der dur.

Fra : Erik Richard

Dato : 20-02-05 23:40

Hej René & Thomas

Ganske enkelt - OHCI versionen på kortet skal være mellem 1.8 og 2.0, så
virker det på alle Mac med PCI kortplads.

mhv. Erik Richard

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 20-02-05 11:50

OK, tak for input alle.

Jeg ved egentlig ikke, om den scanner langsomt i forhold til HP's
specifikationer. Det går ret hurtigt ved 600 dpi, men jeg skal op i
1200 før jeg kan bruge det til noget, og der tager det ca. 3 minutter
pr. dias, hvilket vel er fair nok idet det ikke er en dedikeret
diasscanner.

Men jeg vil nu nok under alle omstendigheder ha' mig et USB 2 kort. Er
der nogen der kan anbefale et, og gerne hos en dansk forhandler?

Mojn,
Thomas

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 20-02-05 13:15

> [...]

> 1200 før jeg kan bruge det til noget, og der tager det ca. 3 minutter
> pr. dias, hvilket vel er fair nok idet det ikke er en dedikeret

En så billig scanner er nok ikke specielt hurtig når datamængden
vokser. Et skift fra 600 til 1200 dpi giver jo 4 gange så mange data.

> Men jeg vil nu nok under alle omstendigheder ha' mig et USB 2 kort. Er
> der nogen der kan anbefale et, og gerne hos en dansk forhandler?

IOGEAR lavet et billigt:

http://www.iogear.com/main.php?loc=product&item=GIC220U

Det kab købes til 117 kr. her:

http://www.pc-netto.dk/

Søg efter GIC220.

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 24-02-05 22:14

> [...]

> En så billig scanner er nok ikke specielt hurtig når datamængden
> vokser. Et skift fra 600 til 1200 dpi giver jo 4 gange så mange data.

Blot en lille update på sagen; Jeg gjorde som René foreslog, og købte
Iogear kortet. 177 med moms og fragt, ikke ringe!

Det har halveret scan-tiden, så det må siges at være en success

Tak for jeres hjælp,
Mojn, Thomas

--
http://thomas.boelskifte.dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 25-02-05 00:47

Thomas Boelskifte <cargobay@boelskifte.dk> wrote:

> Blot en lille update på sagen; Jeg gjorde som René foreslog, og købte
> Iogear kortet. 177 med moms og fragt, ikke ringe!
>
> Det har halveret scan-tiden, så det må siges at være en success

Det lyder jo godt... jeg påtænker selv at købe ét, da jeg vil købe en
iPod mini og da FireWire-kabel ikke følger med mere, vil det koste mig
149 kr. ekstra og så kan jeg jo lige så godt købe et USB 2 kort til
min Mac...

Fra : Erik Richard

Dato : 21-02-05 00:02

Hej Thomas

Thomas Boelskifte wrote:
> [...]
> 1200 før jeg kan bruge det til noget, og der tager det ca. 3 minutter
> pr. dias, hvilket vel er fair nok idet det ikke er en dedikeret

Hm, det synes jeg nu nok er lige langsom nok -selv med en
ikke-dedicated scanner. - Min CanoScan siger knap et minut på 600x1200,
som er max for den...

> Men jeg vil nu nok under alle omstendigheder ha' mig et USB 2 kort. Er
> der nogen der kan anbefale et, og gerne hos en dansk forhandler?

MacAlly, Keyspan, Sonnet, PowerLogix Combo, - De er alle født til Mac.
Men Zitech har et enkelt kort, der kan bruges på OS X, - kan ikke huske
typenr., men prøv at kigge på deres site www.zitech.dk. Jeg har både
MacAlly og PowerLogix, og de kører fint uden specielle drivere - kun
Apples software er nødvendig...

mvh. Erik Richard