Listo 45 - omdrejningsbegrænser
Fra : Bent The Nighthawk

Dato : 18-02-05 17:32

Hej alle i kloge folk i gruppen

Er der nogen der ved, hvordan man slår omdrejningsbegrænseren fra på en
Listo 45 scooter??

Jeg har været ude og prøve en i dag, ringen var fjernet og der var sat et
par numre større dyse i. Den gik 55 km/t på nålen hvilket svarer til ca 49
km/t if forhandleren.

Jeg har læst på nettet flere steder, at man kan slå omdrejningsbegrænseren
fra og dermed få den til at gå 60-65 km/t.

Nogen siger at man skal klippe en ledning, andre at det ikke virker.

Sidder der nogen og læser denne gruppe, som har en Listo 45 og som ved
præcist hvad der skal til???

Endvidere er der nogen der skriver at den går bedre med 5w30 motorolie end
den 10W40 som servicemanualen oplyser...kan nogen sige noget klogt her?

På forhånd tak
/Bent

Fra : Stig Sørensen

Dato : 18-02-05 22:04

On Fri, 18 Feb 2005 16:31:41 +0000, Bent The Nighthawk wrote:

> [...]
> par numre større dyse i. Den gik 55 km/t på nålen hvilket svarer til ca 49

Min render ~ 70Km/t - med lidt modvind og liggende lavt ryger den op på
80Km/t.

> Jeg har læst på nettet flere steder, at man kan slå
> omdrejningsbegrænseren fra og dermed få den til at gå 60-65 km/t.

Åben sædet og skru de nedvendige skruer af for at kunne løfte hele
sædet
op så du har frit syn ned til karburator, motor og stellet.
Hvis du står på den side hvor kickstarteren er og kigger ned, så på
stellet overfor dig er der svejset 2 kontakter på. Dem skal du ikke gøre
noget ved, men i nærheden hænger der løst 2 ledninger med en hvid
samling på i midten (Den er sikkert snoet rundt om stellet eller
ligende). Dette hvide stik skal blot trækkes fra hinanden.

Det var det.

Jeg har fjernet skiven, 25mm dyse og et par lettere ruller. Antal
gram kan jeg ikke huske.

Min Listo kan godt lide karburatorvæske her når der er frost.
Håber du kunne bruge det til noget.

Mvh
Stig Sørensen

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 18-02-05 22:10

> Min render ~ 70Km/t - med lidt modvind og liggende lavt ryger den op på
> 80Km/t.

Ja og hvordan skal det mon så ikke gå hvis du en dag får den ud i medvind? :)

--
Michael
Spritnyt Eltax højttalersæt på auktion

Fra : Stig Sørensen

Dato : 18-02-05 22:18

On Fri, 18 Feb 2005 22:09:51 +0100, Michael Kjærsgård wrote:

> Ja og hvordan skal det mon så ikke gå hvis du en dag får den ud i medvind? :)

Der fangede du mig :)
Må hellere lige komme op af stolen og bevæge mig lidt.

mvh
Stig Sørensen

Fra : Bent The Nighthawk

Dato : 20-02-05 14:59

Stig Sørensen <no@mail.nospam> wrote in

> Der fangede du mig :)
> Må hellere lige komme op af stolen og bevæge mig lidt.
>
> mvh
> Stig Sørensen

Jeg bliver Listo ejer på mandag med 95,7% sandsynlighed.

Nu er det ikke den scooter, som der er mest skrevet omkring på
Internettet.

Er der grobund for en hjemmeside med tips & tricks til Listoen?

Jeg tænker lidt som en blanding mellem 45scooter.dk og scootergalleri,
hvor der bliver en oversigt over maskinen, tips & tricks, billeder og
anmeldelser, e.v.t en form for køre-dagbog eller lignende.

Jeg har tænkt på at starte op på mit eget domæne, men kunne godt bruge
nogle flere Listo-kørere og deres erfaringer???

Kunne man evt lave en form for frivillig Listo-klub??? Ikke noget med
medlemsskab eller kontingenter - men mere en "interessebank" til glæde
for andre?

Gider ikke skrive om min scooter - hvis det kun er mig.

/Bent

Fra : Stig Sørensen

Dato : 20-02-05 16:42

On Sun, 20 Feb 2005 13:58:57 +0000, Bent The Nighthawk wrote:

> Jeg bliver Listo ejer på mandag med 95,7% sandsynlighed.

Lyder godt, håber du bliver glad for den :)

> Nu er det ikke den scooter, som der er mest skrevet omkring på
> Internettet.

Nej, det fandt jeg også ud af efter jeg havde købt min, der var ikke
meget hjælp at hente rundt omkring.

> Er der grobund for en hjemmeside med tips & tricks til Listoen?

Næ, kun det småtteri man kan finde i google.

> Jeg har tænkt på at starte op på mit eget domæne, men kunne godt
> bruge nogle flere Listo-kørere og deres erfaringer???

Jeg vil da med glæde hjælpe. Jeg kunne forstille mig at ChipMand herinde
også gerne ville give en hånd med - han er har da givet sin Listo lidt
plads på nettet: http://listo45.tk

> Kunne man evt lave en form for frivillig Listo-klub??? Ikke noget med
> medlemsskab eller kontingenter - men mere en "interessebank" til glæde
> for andre?

Jeg er da klar.

Du skal da være velkommen til at skrive til mig hvis det skulle være
stig.sorensen AT gmail.com

> Gider ikke skrive om min scooter - hvis det kun er mig.

Jeg har det på samme måde.

Fra : Stig Sørensen

Dato : 20-02-05 17:33

On Sun, 20 Feb 2005 16:41:48 +0100, Stig Sørensen wrote:

Hov, glemte helt linket :)

http://listoforum.tk/

Fra : Stig Sørensen

Dato : 20-02-05 18:12

On Sun, 20 Feb 2005 17:32:36 +0100, Stig Sørensen wrote:

> On Sun, 20 Feb 2005 16:41:48 +0100, Stig Sørensen wrote:
>
> Hov, glemte helt linket :)
>
> http://listoforum.tk/

http://listoforum.dyndns.dk/
Er nok mere stabil og ingen popups heller.

Lad os se om vi ikke kan få det gjort til et hyggeligt lille
listo-hjørne af landskabet :)

Fra : Bent The Nighthawk

Dato : 20-02-05 18:19

Stig Sørensen <no@mail.nospam> wrote in news:pan.2005.02.20.17.11.32.351129
@mail.nospam:

> http://listoforum.dyndns.dk/

Interessant forum og side - jeg afventer lige handlen og tilmelder mig dér.

Jeg glæder mig allerede, efter en tur forbi 5 forskellige støjende to-
taktere ser jeg frem til en 4 takter - jeg håber den er ligeså stabil som
alle påstår.

Tak for tilbagemeldinger. Jeg opretter nok en lille side omkring Listoen
med billeder og info... men nu får vi se.

Fra : Stig Sørensen

Dato : 20-02-05 18:27

On Sun, 20 Feb 2005 17:18:30 +0000, Bent The Nighthawk wrote:

> [...]
>
> Tak for tilbagemeldinger. Jeg opretter nok en lille side omkring Listoen
> med billeder og info... men nu får vi se.

Du skal da være velkommen til at smide det ind på
http://listoforum.dyndns.dk - vil også ud og tage billeder i morgen og
vil komme med et par tips & tricks.

Ville bare være nemmest hvis alt var samlet :)

Fra : Bent The Nighthawk

Dato : 20-02-05 18:28

> Du skal da være velkommen til at smide det ind på
> http://listoforum.dyndns.dk - vil også ud og tage billeder i morgen og
> vil komme med et par tips & tricks.
>
> Ville bare være nemmest hvis alt var samlet :)

Enig

Jeg kunne godt tro at listoforum bliver det nye samlingspunkt.

Jeg har i et længere stykke tid kigget på den og bl.a. Jensen 45
chopperen, men har ikke villet "handle" fordi der ikke var ret meget på
nettet omkring denne....

jeg kunne godt selv tænke mig at lave en dagbog/log over min færden i
stil med denneher: http://kortlink.dk/dmcn/mpv
(Det er en discount-kina-mc til 10000 kr.) - det giver jo en helt anden
form for anmeldelse...

Fra : Stig Sørensen

Dato : 20-02-05 18:46

On Sun, 20 Feb 2005 17:28:27 +0000, Bent The Nighthawk wrote:

> [...]
> stil med denneher: http://kortlink.dk/dmcn/mpv
> (Det er en discount-kina-mc til 10000 kr.) - det giver jo en helt anden

Enig, ser spændende.
Har lige bøvl med dns'en - så det er evt. derfor det pt. ikke virker :)

http://83.73.147.172/portal/
En skam mennesket ikke er bedre til at huske tal! :)

Fra : Stig Sørensen

Dato : 20-02-05 17:17

On Sun, 20 Feb 2005 16:41:48 +0100, Stig Sørensen wrote:

Jeg har lavet et forum til os Listo-mennesker.
Det kan vel bruges til at starte med, al hjælp til forbedringer ønskes.

Jeg tænkte på, sålænge vi nok er så få så ville et forum være nok.
Jeg vil lave en undersektion hvor man selv kan komme med sine tips&tricks
og artikler hvis man vil have lyst til det.

Mvh
Stig Sørensen

Fra : Bent The Nighthawk

Dato : 19-02-05 10:03

> [...]
> gram kan jeg ikke huske.
>
> Min Listo kan godt lide karburatorvæske her når der er frost.

Hey Stig - det lyder meget nemt. Jeg takker mange gange. På mandag når
jeg skal prøve den igen (inden køb) vil vi lige afprøve tricket.

God weekend
/Bent

Fra : Ole Pagh

Dato : 19-02-05 07:39

Bent The Nighthawk wrote:

> Endvidere er der nogen der skriver at den går bedre med 5w30
> motorolie end den 10W40 som servicemanualen oplyser...kan nogen sige
> noget klogt her?

Det har måske været mig.
Jeg har godt nok ikke en Listo, men en Piaggio Zip 4 takt, så tag mit svar
med forbehold.

Der foreskrives 5W40 motorolie olie, og med den gik den meget trægt i
tomgang, især når det var koldt i vejret og selv efter 20-30 km føles
bundkarret kun lunkent.
Jeg eksperimenterede så lidt med forskellige viskositeter og gik, for at
provokere motoren, op til 15w40, og der kunne motoren dårligt holde sig selv
i gang og topfarten faldt ca. 10 km/t, samtidig med at benzinforbruget gik
op.
Lige modsat med tyndere olie.
Jeg endte med den tyndeste olie, der kan fås på en Statoil tank, 0w30, og
har nu kørt med det i knap 2 år og ca. 18.000 km (både sommer og vinter).

Ingen startproblemer og mærkbar forskel i motorgang fra vinter til sommer og
en benzinøkonomi på ca. 45 km/l.
Zip'en kører også nemt 65-70 km/t på flad vej i neutral vind.

Olien er lidt dyr, ~140 kr/l, men da der kun skal påfyldes 0,8 l og skuftes
hver 3000 km, er det OK.

--
hilsen Ole

Fra : Bent The Nighthawk

Dato : 19-02-05 10:04

> [...]
> Zip'en kører også nemt 65-70 km/t på flad vej i neutral vind.
>
> Olien er lidt dyr, ~140 kr/l, men da der kun skal påfyldes 0,8 l og

Hey Ole

Super - tak for svaret. Det er noget jeg kan eksperimentere med.

God Weekend
/Bent