Mac'en beder mig genstarte.
Fra : cogco

Dato : 17-02-05 20:01

Hej gruppe!

Jeg sidder med et lille problem.
Mac'en vil ikke starte ordentligt op, når den er tilsluttet vores netværk.
En sort halvgennemsigtig boks kommer frem på skærmen, og der står skrevet på
mange sprog, at computeren skal genstartes.

Det bliver ved med at gentage sig. Faktisk allerede under selve opstarten,
hvor den indlæser hele systemet.
Har opdaget at hvis jeg piller netværkskablet ud, så vil den godt starte op.

Men putter man det i igen, når det hele er oppe og køre, ja så popper den
sorte skærm frem igen.

Så jeg regner med at det har noget med netværksindstillingerne at gøre.

Men er der ikke noget med, at man kan holde nogle taster nede under
opstarten, så man nulstiller et eller andet?

Claus

Fra : Zaphod B

Dato : 17-02-05 20:48

cogco <cogco@aub.dk> wrote:

> [...]
>
> Men er der ikke noget med, at man kan holde nogle taster nede under
> opstarten, så man nulstiller et eller andet?

Dette er en kernel panic, en ordentlig systemkrasj nesten som av den
gamle OS9-typen. Jeg antar (!) at det ikke har med innstillinger å
gjøre, men med maskinvare. Jeg tror at noe er alvorlig feil med
elektronikken, muligens med nettverksporten eller med din RAM.
--
/Z

Fra : cogco

Dato : 17-02-05 21:05

> [...]
> gjøre, men med maskinvare. Jeg tror at noe er alvorlig feil med
> elektronikken, muligens med nettverksporten eller med din RAM.

Det lyder ikke godt.

Jeg har indtil nu brugt den indbyggede port, men prøvede også lige at sætte
et netværkskort i, men det gav samme resultat.

Men jeg forstår ikke hvad RAM'ene kan have med dette at gøre.

Claus

Fra : Zaphod B

Dato : 17-02-05 21:57

cogco <cogco@aub.dk> wrote:

> [...]
> et netværkskort i, men det gav samme resultat.
>
> Men jeg forstår ikke hvad RAM'ene kan have med dette at gøre.

Ikke annet enn at dårrlig RAM kan være en hovedårsak til at slike panics
oppstår, og at det godt kan tenkes (svjv) at bestemte prosesser slik som
nettverksaksess tvinger systemet til å bruke akkurat den eller den
RAM-adressen. Men jeg tror det ikke. Jeg tror på fysisk feil i
nettverkskort (som er integrert på hovedkortet nå for tiden).
--
/Z

Fra : Morten Lind

Dato : 17-02-05 22:35

cogco <cogco@aub.dk> wrote:

> [...]
>
> Men er der ikke noget med, at man kan holde nogle taster nede under
> opstarten, så man nulstiller et eller andet?

Hej Claus

Har du en eller anden perifer enhed på f.eks. tastaturUSB´en?

Og hvilken version OS har du installeret?

På OS X, 10.2.indtil 8 kom der ofte/nogle gange en kernel panik, når man
tilsluttede enheder til USBportene - det kunne være en kortlæser - et
kamera - en hub.......????

Hvis du har noget på, så prøv at tage det fra, inden du starter.

Bare et skud......

M.

Fra : cogco

Dato : 17-02-05 22:51

"Morten Lind" <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> skrev i en
meddelelse

> [...]
> kamera - en hub.......????
>
> Hvis du har noget på, så prøv at tage det fra, inden du starter.

Tjoo,
Jeg ved ikke om det kan have noget med det at gøre, men jeg har lige købt en
ny mus og installeret den medfølgende software. Og først herefter er
problemerne begyndt. Musen er sat til tastaturet.

Jeg kører med system 10.3

Claus

Fra : Zaphod B

Dato : 17-02-05 23:25

cogco <cogco@aub.dk> wrote:

> [...]
> ny mus og installeret den medfølgende software. Og først herefter er
> problemerne begyndt. Musen er sat til tastaturet.

Da er (som alltid) første bud: Tilbake til siste stabile tilstand. Dvs.
uten mus og driver.
--
/Z