Træbordplade i køkken - igen igen
Fra : Babypigen

Dato : 16-02-05 21:57

Hej med jer,

Jeg har søgt i gruppen og dette emne har været oppe og vende en del
gange, men jeg kan ikke lige finde det svar jeg søger.

Jeg har fået et tilbud fra et køkkenfirma på en egetræsplade med vask
mv. Pris ca. 40000 kr (Jep, jeg tabte også kæben).
Jeg har fundet en alternativ leverandør, som har givet mit et tilbud for
en tilsvarende plade på 20000 kr.
Denne pris synes jeg egentlig er ok, da jeg forventer at betale for en
kvalitetsplade, og ikke en Silvan/Bauhaus-plade.

Men hvordan vurderer jeg om den alternative plade er af lige så god
kvalitet, som den fra køkkenfirmaet? Det jeg gerne vil spare er jo
avancen til sidstnævnte og ikke kvaliteten.
Den eneste forskel jeg kan se er, at den billige plade er en
"superdeluxe" med gennemgående stave, mens køkkenfirmaets er en "deluxe"
med gennemgående frontstav.
Endvidere har køkkenfirmaets plade tapninger mellem stavene på tværs.
Det har den anden ikke. Har dette noget at sige for om limningerne holder?

Er der andre tegn jeg kan kontrollere?

At købe nyt køkken er et skrækkeligt mareridt, når man er typen, der
altid skal vende hver eneste mulige løsning, pris mv. Det er en jungle
derude.

Mvh. Baby

Fra : Carlsen

Dato : 17-02-05 06:36

> At købe nyt køkken er et skrækkeligt mareridt, når man er typen, der altid
> skal vende hver eneste mulige løsning, pris mv. Det er en jungle derude.

Vi fik bygget køkken for et lille år siden. Vi indhentede priser fra Kvik,
HTH, Svane og et andet - de lå alle omkring 80.000 kr. +/- 5000 kr. Vi gav
tegninger (lavet af Svane) til Vordingborg Køkkenet, og de kunne levere
nøjagtigt samme køkken men med fuldudtræk og softluk samt skridmåtter ekstra
..... og så lige en vask til 6500 oven i - tilbudet lød på ca. 60000, og så
var der lige skurelister oven i også!

Vi henvendte os igen til de andre køkkenselskaber med vores tilbud, men de
kunne ikke/ville ikke koonkurere med prisen.

Konklusion: I dette tilfælde var Vordingborg billigst, men det er en god ide
(lidt frækt, men sådan er det vel) at fremlægge tilbud fra andre
køkkenselskaber.

I øvrigt spurgte vi hvad det kostede af prisen at få sat køkkenet op - 8500
kr. - Jamen så træk du dem fra, vi sætter det selv op. Er man ikke handyman
eller håndværker vil jeg tro den lokale tømrer kan gøre det for 5000 kr.

Fra : Carlsen

Dato : 17-02-05 09:14

Fik i øvrigt presset hvidevarer hos Scousen ned med 34% - hvis man er rigtig
"go'" kan man få op til 40% har jeg hørt.
-LC

Fra : Babypigen

Dato : 17-02-05 22:32

Carlsen wrote:

> Fik i øvrigt presset hvidevarer hos Scousen ned med 34% - hvis man er rigtig
> "go'" kan man få op til 40% har jeg hørt.
> -LC

Er der ikke stor forskel på hvor meget rabat man kan få på forskellige
mærker? F.eks. har vi kun fået tilbudt ca. 30% på Siemens, mens jeg ser
på en Elektrolux fryser, så umiddelbart udbydes ca. 50% under vejl.
udsalgspris...

vh. Cecilie
- Som aldrig har set hvidevarer solgt til udsalgspris, og derfor ikke
synes det giver mening at tale om 30% rabat, når der gives en pris 30%
under vejl. udsalg.

Fra : Carlsen

Dato : 18-02-05 08:07

> [...]
> mærker? F.eks. har vi kun fået tilbudt ca. 30% på Siemens, mens jeg ser på
> en Elektrolux fryser, så umiddelbart udbydes ca. 50% under vejl.

Vi købte ens mærker i ovn og opvasker, andet mærke i kogeplade og endnu et
andet mærke i køleskab. Vores tilbus var på den samlede pris. Men måske har
du ret?!?! - aner det ikke.

-LC

Fra : Babypigen

Dato : 17-02-05 22:29

> Vi henvendte os igen til de andre køkkenselskaber med vores tilbud, men de
> kunne ikke/ville ikke koonkurere med prisen.

Det kan jeg egentlig godt forstå, da der jo er tale om ikke
sammenlignelige produkter. Selvom kvaliteten er meget lig hinanden er
der jo forskel i de forskellige skabe, der tilbydes. F.eks. har Invita
ikke underskabe i 45 og 90 cm, og der er forskel i de forskellige
skraldesystemer mv. Så selvom man bevæger sig rundt i samme prisklasse,
er der forskel, men sådan er det...

> Konklusion: I dette tilfælde var Vordingborg billigst, men det er en god ide
> (lidt frækt, men sådan er det vel) at fremlægge tilbud fra andre
> køkkenselskaber.

Jeg forstår ikke helt hvad du fik ud af det?

Jeg er dog stadig lidt bekymret omkring mit bordplade problem...

Fra : Carlsen

Dato : 18-02-05 08:00

> Jeg forstår ikke helt hvad du fik ud af det?

Jeg fik det ud af det at køkkenselskaberne nogle gange underbød hinanden og
ændrede deres første "endelige" tilbus, og endte med at spare adskellige
tusinde kroner uden at gå på kompromis med kvalitet og ideer.

I øvrigt er bordpladerne vel rimelig ens, da der er tale om samme slags
træ?!

-LC

Fra : Babypigen

Dato : 18-02-05 21:49

> I øvrigt er bordpladerne vel rimelig ens, da der er tale om samme slags
> træ?!

Nej, det synes jeg bestemt ikke de er. Der er forskel på hvordan de er
samlet
(om det med tapning f.eks.).
Der er også stor forskel på farvesammensætningen af træet i en plade,
eller antallet af knaster. Køber man f.eks. en plade i Bauhaus (Vores
nuværende køkkenbordsplade) kan man ikke gardere sig mod, at træet har
mindre (usynlige) revner, som med tiden bliver større og efter en
fem-seks år er relativt synlige.
Den slags fejl og mangler i en bordplade vil jeg så absolut ikke
acceptere i en plade fra et køkkenfirma til 40000 kr, men hvordan sikrer
jeg mig at det produkt jeg har kig på er af den rette kvalitet?

Hvis du ikke kan se forskel på to træbordplader, hvis de er af samme
træsort, så er du eddermanme heldig - for det sparer dig da mange penge.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-02-05 22:45

Babypigen wrote:

> træet har
> mindre (usynlige) revner, som med tiden bliver større og efter en
> fem-seks år er relativt synlige.

Hvis du sørger for, at træet i din bordplade aldrig tørrer ud, skulle det
problem ikke opstå. Bordpladen skal mao. vedligeholdes med olie eller
sæbelud eller hvad forhandleren nu anbefaler til netop den plade - og med
maksimalt det af forhandleren anbefalede interval.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Carlsen

Dato : 18-02-05 23:46

> Nej, det synes jeg bestemt ikke de er. Der er forskel på hvordan de er
> samlet
> (om det med tapning f.eks.).

Dooh - træ kan samles på mange måder, dem som bruges af diverse
køkkenfirmaer er der ikke noget i vejen med.

> Der er også stor forskel på farvesammensætningen af træet i en plade,
> eller antallet af knaster.

Du skal ikke fortælle mig at der er knaster eller dårlig farve på bordplader
i kvalitetstræ! - er der det kan/skal den byttes, sådan er det!

> Hvis du ikke kan se forskel på to træbordplader, hvis de er af samme
> træsort, så er du eddermanme heldig - for det sparer dig da mange penge.

Hvad tror du? Hvis du vælger at give 25-30% mere for en bordplade som er
samlet på samme måde, har den samme farve, er i samme kvalitet og i øvrigt
er samme sort, så er du sq for dum. Det handler vel forhelvede om at
undersøge markedet, det bliver man ikke dummere (eller fattigere) af! - og
fordi man gør det betyder det ikke at man på nogen måde går på kompromis med
det man ønsker.

-LC

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 17-02-05 22:35

"Carlsen" <carlsens@SLETwebspeed.dk> wrote in message

> Konklusion: I dette tilfælde var Vordingborg billigst, men det er en god
> ide (lidt frækt, men sådan er det vel) at fremlægge tilbud fra andre
> køkkenselskaber.

Billigst, i forhold til hvad, du kan jo ikke sammenligne tingene direkte med
hinanden, der er ALTID nogle ting der produkterne forskellige, så at
Vordingborg var billigst er jo fint, i har jo så blot ikke fået det i har
haft kigget på andre steder, men fred være med det.

Mvh.

Kim ( der er i branchen)

Fra : Carlsen

Dato : 18-02-05 08:06

> [...]
> Vordingborg var billigst er jo fint, i har jo så blot ikke fået det i har
> haft kigget på andre steder, men fred være med det.

Du har ret i at køkkenet hedder noget andet, men at de faktisk er MEGET!
ens! Så jo, vi fik det køkken vi ville have - det betyder ikke så meget hvad
det skulle heddde^^. Når nu du er i branchen (sikkert ikke hos
Vordingborg^^) ved du da også at det gælder om at sælge til dyreste pris, og
at prisen ALTID kan forhandles ned - og så en del endda!

-LC, som har familie i branchen.

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 18-02-05 23:50

> [...]

> Vordingborg^^) ved du da også at det gælder om at sælge til dyreste pris,
> og at prisen ALTID kan forhandles ned - og så en del endda!

Meget ens kan aldrig blive det samme, en mercedes og en fiat er også meget
ens, de har begge 4 hjul, og vinduesviskere...

Man kan ikke tage et køkken og dampe over og finde et andet til x antal
tusser mere eller mindre, også sige man har fået det samme, UMULIGT!

Mht. til din påstand om at det gælder om at sælge til dyreste pris er jeg
stærkt uenig, det gælder om at sælge det kunderne ønsker, det andet gør at
du måske engang imellem sælger durest muligt, men hvor mange går du glip
af....

Og prisen der ALTID kan forhandles en del ned.... ikke hos mig...

Kim

Fra : Carlsen

Dato : 19-02-05 07:54

> Meget ens kan aldrig blive det samme, en mercedes og en fiat er også meget
> ens, de har begge 4 hjul, og vinduesviskere...

Hvorfor sammenligner du en fiat og en mercedes? Dem er der STOR forskel på,
du kunne sammenligne dæk: Er du ligeglad med om din bil har er bestems
mønster, eller er det lige meget bare køre egenskaberne er de samme i alt
slags vejr?

> Man kan ikke tage et køkken og dampe over og finde et andet til x antal
> tusser mere eller mindre, også sige man har fået det samme, UMULIGT!

Nej.

> [...]
> du måske engang imellem sælger durest muligt, men hvor mange går du glip

....så sælge så dyrt som muligt så kunden er tilfreds, stærkt uvidende om at
prisen sikkert kunne være lavere.

> Og prisen der ALTID kan forhandles en del ned.... ikke hos mig...

Det skal du jo sige ikk!? - hvis du ikke er til at handle med ville jeg
ALDRIG købe hos dig, og det er der flere vi har snakket med (ikke bare
køkken) som har samme holdning som os. Fortjenesten på et køkken må være
utrolig højt (skal lige spørge fætteren^^) nå prisen de fleste steder kan
forhandles så meget ned.

Iøvrigt opsigtsvækkende så ens din mening er med vores lokale
Svanekøkkensælger!

-LC

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 19-02-05 12:58

"Carlsen" <FJERNcarlsens@webspeed.dk> wrote in message

> [...]
> utrolig højt (skal lige spørge fætteren^^) nå prisen de fleste steder kan

Det der er sjovt ved dig er at du er så forblændet af hvor meget rabat du
kan få, at du vælger ikke at fokusere på hvad du får.

Husk på at dem der giver en masse rabat er dem der jo blot har indkalkuleret
det i deres priser.

Det er det samme med diverse forbrugsforeninger, her er det dem uden kort
der betaler dem med kort's rabat....

// Kim

Fra : Carlsen

Dato : 19-02-05 17:55

> Det der er sjovt ved dig er at du er så forblændet af hvor meget rabat du
> kan få, at du vælger ikke at fokusere på hvad du får.

Det vil jeg ikke give dig ret i Kim...jeg har fået nøjagtigt det jeg ville
have. Jeg mener stadigvæk at det er klogt at "spille firmaerne ud mod
hinanden" (på den pæne måde) - og jeg kan godt forstå at du som sælger ikke
synes det er en god idé.

-LC