temperatur alarm til drivhuset
Fra : Karen Frederiksen

Dato : 16-02-05 21:26

Jeg er på jagt efter en trådløs temperatur føler som kan bippe med en
lille alarm når temperaturen ude i drivhuset bliver for lav.

Mange vejrstationer har alarm, men det er oftest bare et vækkeur, og
jeg har faktisk ikke fundet en som kan netop det jeg ønsker, hvilket i
grunden slet ikke er så kompliceret.

Der må jo også være andre drivhus entusiater her, så jeg håber I måske
kan anbefale en vejrstation.

Helt optimalt kunne jeg ønske mig en alarm som ringer mig op, men der
er ikke telefon i drivhuset. Tror dog det let bliver for dyrt.

Hilsen/ Karen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-02-05 22:41

On 16 Feb 2005 12:25:56 -0800, simoom.geo@yahoo.com (Karen Frederiksen)
wrote:

> [...]
>grunden slet ikke er så kompliceret.
>
>Der må jo også være andre drivhus entusiater her, så jeg håber I måske

Jeg har en LaCrosse WS2300 (tror jeg den hedder) vejrstation med
temperatur-, fugtigheds-, nedbør- og vindmåler i. Den er trådløs og der
er alarm i den. Hvor god alarmen er ved jeg ikke, jeg har ikke prøvet
den endnu.

Nu er denne vejrstation nok lige vel dyr til at sætte i drivhuset, det
meste af den får man trods alt kun fornøjelse af hvis den sidder i det
fri. Jeg gav 1500 kr for den, i bilka.

Den er i øvrigt ret god og jeg er rimelig glad for den, til trods for at
den har drillet et par gange.

>Helt optimalt kunne jeg ønske mig en alarm som ringer mig op, men der
>er ikke telefon i drivhuset. Tror dog det let bliver for dyrt.

Her kunne 'min' vejrstation i hvert fald bruges, sammen med lidt teknisk
snilde.
Min vejrstation er sluttet til min server (som kører linux) og hvert 5.
minut gemmer den vejrdata i en database. Hver halve time uploader den
desuden 'mit' vejr til wunderground.com (lige nøjagtigt mit vejr kan ses
her:
<http://www.wunderground.com/weatherstation/WXDailyHistory.asp?ID=IVENDSYS1>
)

Det ville være en ret simpel sag at sætte en overvågning op som sender
en email hvis der bliver for koldt/varmt. Det ville også være rimelig
simpelt at sætte en mobiltelefon til den computer, som så kunne sende en
sms hvis der bliver for koldt. At sætte et rigtigt modem på som ringer
op og afspiller en lydfil ville formentlig også være en simpel sag.

Meeen, så er vi vist ude i noget som man gør fordi man er interesseret
mest i teknikken, i stedet for temperaturen i drivhuset Men det
kunne nu være et sjovt projekt - det må på min liste

Fra : Lars Clement

Dato : 16-02-05 23:12

Lidt fri fantasi :
køb en trådløs ringeklokke, ringetrykkes loddes til en termostat og vupti:
trådløs alarm for en god hund !!

Lars Clement

Der sættes " Lars. " foran
Clement@c.dk

Fra : Calle.

Dato : 17-02-05 11:51

Lars Clement wrote:
> Lidt fri fantasi :
> køb en trådløs ringeklokke, ringetrykkes loddes til en termostat og
> vupti: trådløs alarm for en god hund !!

du kom mig i forkøbet.
--
Calle.

Fra : Karen Frederiksen

Dato : 22-02-05 19:54

"Calle." <fake@fake.fake> wrote in message news:<XF_Qd.404$uC7.57@news.get2net.dk>...
> [...]

God ide med den hjemmelavede alarm, det ville også være sejt at kunne
se kurver mv, men har ikke en PC kørende hele tiden. Egentlig er jeg
nok mest lun på en model som kan ringe til mig, sådan noget i stil med
f.eks.:
http://www.intwoplaces.com/freezealarm2.htm
180 dollars virker slet ikke skræmmende, men er det ikke noget med at
de i USA køre med impuls signal på deres telefoner, så det er ikke
sådan lige at importer? Og vil egentlig helst ikke importere fra
udenfor EU.

Har en telefon ledning trukket ud i drivhuset, som måske nok er lidt
mere teknologi intensivt end de fleste andre hobby drivhuse, men er
efter et par strøm afbrydelser lidt nervøs for at forlade hjemmet
(graver Nesa mon nogenside de ledninger ned? - 2 strøm afbrydelser
denne vinter).

Tak for ideere, men skulle der være nogen som kender noget der lever
op til mine ønsker så hører jeg gerne om det.

Mvh/ Karen

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 23-02-05 00:37

On 22 Feb 2005 10:54:09 -0800, simoom.geo@yahoo.com (Karen
Frederiksen) wrote:

>Tak for ideere, men skulle der være nogen som kender noget der lever
>op til mine ønsker så hører jeg gerne om det.

Her er nogle muligheder:
http://www.elmanet.dk/printfremvisns.asp?ID=910
(visuelt signal)

http://www.lve.dk/produkter.php?varegruppe=18&produkt=2292