Hjælp bænkebidere
Fra : Lasse Tørnkvist

Dato : 24-05-01 11:51

Hej ng
Jeg har et stykke tid ikke kunne finde ud af hvorfor vores planter i vores
havestue ikke groede rigtigt ,mange af dem er gået ud ,rødderne er næsten
spist helt væk.Så er mit spørgsmål : Kan det være bænkebidere der spiser
rødderne da der er mange af dem (bænkebidere),og hvad kan man gøre for at
komme af med dem? Håber der er nogen der kan hjælpe.

På forhånd tak

Lasse

http://lasse.nitro.dk/

Fra : Per A. Hansen

Dato : 24-05-01 18:36

Lasse Tørnkvist <lasse@nitro.dk> skrev i en
> [...]
> rødderne da der er mange af dem (bænkebidere),og hvad kan man gøre for at
> komme af med dem? Håber der er nogen der kan hjælpe.
Bænkebiderne er ganske uskadelige - det er nytteinsekter.
De lever af dødt organisk materiale som de omsætter til
gavn for plantelivet.

Per A. Hansen

Fra : Asbjørn M. Nielsen

Dato : 24-05-01 22:00

Per A. Hansen skrev:

>Bænkebiderne er ganske uskadelige - det er nytteinsekter.

Det er ikke helt rigtigt.
Fra Lademanns Leksikon:
bænkebidere: Oniscoidea; flere familier af landkrebsdyr tilhørende
isopoderne. Legemsformen er fladtrykt, de bageste halefødder er
omdannet til gæller; æggene udvikles i en rugepose under bugen.
Lever under sten, nedfaldent løv og på andre fugtige steder; nogle
kan rulle sig sammen. Ganske uskadelige.

--
Asbjørn M. Nielsen

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 25-05-01 13:22

Asbjørn M. Nielsen wrote:

> Det er ikke helt rigtigt.

Øh, hvad er ikke rigtigt?

--Johan

Fra : Asbjørn M. Nielsen

Dato : 25-05-01 19:56

Johan Myhre Andersen skrev:

>Øh, hvad er ikke rigtigt?

Bænkebidere er ikke insekter, de er landkrebsdyr.

--
Asbjørn M. Nielsen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 25-05-01 18:47

Asbjørn M. Nielsen <asbjorn@sos.dk> skrev i en

> Det er ikke helt rigtigt.

Det har du ret i - de hører som insekter til leddyrenes orden,
men er ikke insekter som jeg skrev.
Det korrekte var at kalde dem nytteleddyr eller
nytte - landkrebsdyr!
De optræder iøvrigt i stort tal i min lukkede
kompostbeholder, hvor de hjælper kompostormene
med at omsætte madresterne.

Per A. Hansen