|
 | Goethe: Moral er om at hade Fra : Bo Warming |
Dato : 16-02-05 00:46 |
|
Når vi er misundelige på andre, piller vi dem ofte ned overfor vores egen
indre domstol. Evt finder vi på grunde til at have medlidenhed med dem.
Moral er sjældent et forsøg på at gøre godt, men på at hakke på en
konkurrent.
Når vi fortrænger vore aggressioner bliver de til aktiv forurettelse,
rethaveriskhed, nid, nag, jalousi, bitterhed, hævnlyst - men næsten altid
forklædt som godhed
" Hadet er en aktiv misfornøjelse, misundelsen en passiv, derfor bør man
ikke blive forundret, når misundelse så hurtigt går over til had. Goethe
"The gilded sheath of pity conceals the dagger of envy".Friedrich Nietsche
(han bar altid Goethes "Faust" på sig og forfinede Goethes liberalisme på
værdifuld, sandhedssøgende kynisk vis. Ikke at han afviste illusioner der
kan gøre medmennesker bedre, men realitetssans har trange kår under kristen
kærlighedsromantik og den var den godhedsindustrielle "gud", som han søgte
at gøre "død", når forskel mellem drøm og fact var så stor, at det ikke
giver konstruktiv handling, men kun sinds-splittelse, skitzo.
| |
J. Pedersen (16-02-2005)
 | Kommentar Fra : J. Pedersen |
Dato : 16-02-05 01:38 |
|
"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote in
news:SQvQd.10800$ZZ3.3497@fe34.usenetserver.com:
> Når vi er misundelige på andre, piller vi dem ofte ned overfor vores
> egen indre domstol. Evt finder vi på grunde til at have medlidenhed
> med dem. Moral er sjældent et forsøg på at gøre godt, men på at hakke
> på en konkurrent.
> Når vi fortrænger vore aggressioner bliver de til aktiv forurettelse,
> rethaveriskhed, nid, nag, jalousi, bitterhed, hævnlyst - men næsten
> altid forklædt som godhed
> " Hadet er en aktiv misfornøjelse, misundelsen en passiv, derfor bør
> man ikke blive forundret, når misundelse så hurtigt går over til had.
> Goethe
>
>
>
> "The gilded sheath of pity conceals the dagger of envy".Friedrich
> Nietsche (han bar altid Goethes "Faust" på sig og forfinede Goethes
> liberalisme på værdifuld, sandhedssøgende kynisk vis. Ikke at han
> afviste illusioner der kan gøre medmennesker bedre, men realitetssans
> har trange kår under kristen kærlighedsromantik og den var den
> godhedsindustrielle "gud", som han søgte at gøre "død", når forskel
> mellem drøm og fact var så stor, at det ikke giver konstruktiv
> handling, men kun sinds-splittelse, skitzo.
Hold nu kæft Bo. Du er jo skitzo
| |
|
|