Globalisering set med fjendeøjne(2 anmeldelser)
Ian Buruma og Avishai Margalit, "Aftenland - Vesten set med fjendeøjne"
Lindhart og Ringhoff, 151 sider 198 kr
Kort efter Nietzsche havde afsluttet sit livsværk, skrev Oswald Spengler "Aftenlandets
undergang" om Vestens "hule, materialistiske, gudløse middelmådige
civilisation", og lagde sig tæt på den folkeligheds-forherligende tradition
som Herder og Fichte havde indledt da Tyskland samledes efter
Napoleonskrigene
Ian Buruma er mangeårig redaktør af Far Wastern Economic Review og har
skrevet fine bøger om bl.a. Japansk kultur og amerikansk neoimperialismes
gavnlighed.
Denne bog tager udgangspunkt i World Trade Center terroren og forklarer,
hvordan de rigeste lande altid er blevet kaldt kulturløse af de knap så
rige, og den nationalisme som fik japanerne til at angribe Pearl Harbour,
bliver i bogen paraleliseret med Islams globale terror, som jo efter Bali og
Madrid danner et tydeligt mønster.
Russisk pan-slavisme i Zar-tiden er en paralel misundelse. Og da tyskernes
opslittedes i varig svaghed efter 30-årskrigen opstod Herder og Fichte, der
udviklede lærde tanker om egen spirituel overlegenhed.
Kina smadredes varigt af opiumskrigene og Japan var i 1854 tæt ved samme
skæbne, men kopierede i hast Vesten.
Heinrich Heine, der foretrak det frihedsglade franskmænd for de kuede
preussere, spåede klogt:"Under overfladen af Kants filosofi, Fichtes
transcendentialisme og tysk naturfilosofi er der en oldgermansk krigsånd,
der en dag vil få den franske revolusion til at ligne en skovtur" (History
of Religion and Philosophy in Germany) 1835:
Man kan hævde at hævde om konfuzianerne i Fjernøsten, at de måtte slå igen i
nødværge, og noget lignende kan argumenteres efter Versailles-freden, men
Islam har altid været den aggressive part, og pavens undskyldning til dem
for korstogene er urimelig, for Europas korsfarere søgte at befri det
brutalt erobrede Jerusalem og forsinke de let-forudsigelige angreb på Europa
(især Balkan).
Oliver Roy "Globalised Islam, The search for a new Ummah" 2004, Hurst,
London, 349 sider
Denne bog søger at angribe Samuel Huntingtons "The clash of civilizations"
og Bernard Lewis's bøger, der advarer imod konfrontation med Islam.
Den søger at beskrive muhamedanismens fornyelser som forbrugerisme -
Mecca-Cola, halalslagtere, og de unge pigers anti-autoritære oprør under en
hijab.
Den søger at sidestille autoritære magthavere i arabiske lande med
protestantiske vækkelsesbevægelser.!
Al-Queda gøres til "Karl Marx og anti-imperialisme".
Jihadisterne ser sig som avantgarden i en ny global muslimsk ummah, og de
rekruterer helligkrigere imod den ny internationalistiske USA kultur.
Ved at beskrive de fremmede i Vesten som svage , opsplittede og ATTAC-agtige
skabes et billede af et marginalt og ufarligt problem.
Altid bør der overfor sådan bagatelisering fastholdes en skillelinie
mellem "vold" og "ord".
Globalisering som handler om frihandel og massefabrikation, har ingen noget
imod.
Men brandsårs-patienter, der led efter S-togs-eksplosionerne i Madrid og de
mange døde, bør aldrig ses som et markinalt problem. Og demokratiets
sårbarhed for eksplosive socialudgifter og især gradvis magtovertagelse via
formeringsbomben bør være vigtigste emne på alle debatsider, hver dag..
|