Kalkunbryst
Fra : Lene

Dato : 16-02-05 09:26

Jeg har et kalkunbryst, men ved ikke helt hvordan jeg kal lave det.

Jeg har tidligere lavet det i ovn ovenpå grøntsagsbund (kartofler,
gulerødder, porre osv.) rigtig lækkert,
men nu vil jeg gerne prøve noget andet.

Der må være nogen der ligger inde med en super lækker opskrift, også gerne
til tilbehøret.

Lene

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 16-02-05 11:51

"Lene" <Lene@mail.dk> writes:
> [...]
>men nu vil jeg gerne prøve noget andet.
>
>Der må være nogen der ligger inde med en super lækker opskrift, også

Præcist det samme spurgte du om d. 10. feb. hvor jeg svarede med det samme
som nu - det forekommer underligt at du bliver ved med at spørge om det
samme, uden at du forholder dig til de forslag der kommer. Det er
naturligvis helt fint at du heller vil have nogle andre opskrifter, men så
skriv da det. Det vil jo være en hjælp til de mange gode mennesker her i
gruppen, der normalt glad og gerne leverer inspiration og spændende
opskrifter.

*****
Her er gentagelsen af det svar du allerede har fået:

Kalkunbryst kan laves på mange gode måder, her er et par forslag:

Skær en solid lomme og fyld den med finhakkede soltørrede tomater og
fetastykker (her kan det godt betale sig at ofre lidt ekstra og få rigtig
feta, fremfor Arlas sure tern).
Lav en blanding med helt finthakket hvidløg, merian og rosmarin samt lidt
god olie (eks. lidt rapsolie blandet med en squiz valnøddeolie), gnid
stegen ind i blandingen og kom derefter lidt salt og peber på.
Ind i ovnen med dyret og brun ved hård varme (230-240 gr.) i ca 10
minutter, hæld så en ordentligt skvat hvidvin ved, derefter ned på 150 gr.
hvor den steger færdig - formentlig omkring 40 minutter, afhængig af
stegen størrelse.

Lav en god sovs af stegeskyen og server det med små stegte kartofler (du
tager bare nogle almindelige brune-kartofler og koger dem i ret salt vand
i 10 minutter og stger dem færdig på panden eller allerberdst i wokken),
og lidt sukkerstegte tomater til. De sukkerstegte tomater er lette, skær
nogle tomater i tykke skiver, drys lidt salt på den ene side og steg dem
på panden, når du forsigtigt vender dem, får de lige et lille drys sukker.

Nyd et glas hvidvin til.

Eller:
Kalkunbrystet befris for skindet og en krydderblanding af spidskommen,
kardemomme, koreander og ingefær, rørt op med lidt finthakket hvidløg og
lidt olie, gnides ind i stegen. Lad den trække 20 minutter og brun den
grundigt på alle sider i en gryde. Kom salt og peber ved - du kan vælge at
bruge lidt finthakket grøn chilli fremfor peber. Hæld lidt hvidvin ved og
lad den simre sammen med et par små gulerødder og et løg(skårt i kvarte).
Giv det evt en smule gurkemeje hvis farven ikke er alt for tiltalende.
Serveres med gode jasminris og en kølig øl - Noget chimay eller lignende.

Eller:
Flæk brystet og beklæd med lidt god spegeskinke og en blanding af
finthakkede porrer samt lidt revet ost. Fordel en spsk. paprika over det
hele og bindstegen sammen. Brun den i gryden og hæld en lagerøl ved sammen
med porrestykker og gulerødder i stave samt en håndfuld perleløg. Da
stegen stå og simre 30-35 minutter, afhængig af størrelse, smag til med
salt og peber og lad den stå i yderligere 10 minutter.

Sovsen laves af stegeskyen

Kog nogle kartofler, lidt persillerod og en skive selleri og et enkelt
lille løg. Lav en fast mos, rør den op med en slat smør og et enkelt æg. I
et ildfast fad og ind i ovnen ved 200 grader i ca. 15 minutter.

Osse her er en god øl en rigtig god ledsager.

God appetit!

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311