Narko-chili?
Fra : Benedikte Brisson

Dato : 16-02-05 09:05

En af mine venner påstår, at chili indeholder et narkotisk stof. Det mener
jeg ikke. Jeg kan godt læse mig til, at der er stoffer i, der kan virke
lokalirriterende og dermed 'bedøvende', men ligefrem narkotisk? Så er alting
jo næsten narkotiske stoffer?

Venlig hilsen Dikte (som gerne vil have ret, da vi har væddet om det)
---
www.dikte.dk

Fra : Bjarne K

Dato : 16-02-05 09:37

"Benedikte Brisson" <kuduliatvide@invalid.dk> wrote in message
> [...]
alting
> jo næsten narkotiske stoffer?
>
> Venlig hilsen Dikte (som gerne vil have ret, da vi har væddet om det)

Amatørforklaring følger:

Når kroppen tilføres smerte, forsøger hjernen at kompensere ved at
frigive et naturligt smertestillende stof der hedder ???, Dette stof
skulle angiveligt have en naturlig lykkepille virkende effekt.
Så når man spiser stærke chilier frigives der en masse af dette stof og
man bliver lykkelig.
(ovenstående frit efter en artikel jeg har læst engang)

Men at chile skulle indeholde et narkotisk stof, har jeg ikke hørt om.

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : Bjarne K

Dato : 16-02-05 09:57

"Bjarne K" <kanfaaes@hvis.ønskes> wrote in message
> Når kroppen tilføres smerte, forsøger hjernen at kompensere ved at
> frigive et naturligt smertestillende stof der hedder ???,

Endorfiner

Fandt lige denne hjemmesider

http://home3.inet.tele.dk/j_have/

Med venlig hilsen

Bjarne Kunckel

Fra : Gainsbourg

Dato : 16-02-05 11:01

> Endorfiner

Chili indeholder ikke endorfiner. Hjernen frigiver endorfiner i en masse
situationer - når du er sulten, afhængig af spil, har sex, etc. - og
åbenbart også ind i mellem når man spiser chili, hvis man ellers kan stole
på chili-entusiastens hjemmeside.

Fra : Bjarne K

Dato : 16-02-05 11:20

"Gainsbourg" <isl41688@TORSTENimage.dk> wrote in message

> [...]
> situationer - når du er sulten, afhængig af spil, har sex, etc. - og
> åbenbart også ind i mellem når man spiser chili, hvis man ellers kan

Det tror jeg heller ikke jeg skrev

<citat fra mine to artikler>

Fra : Bo Warming

Dato : 21-02-05 06:57

> Endorfiner
>
> Fandt lige denne hjemmesider
>
> http://home3.inet.tele.dk/j_have/

Masochister blir høje af smerte. Visse morfinister bliver høje af
sukkerpulver, for troen kan flytte bjerge(placeboeffekt).
At chili øger stofskiftet og du kommer til at svede en anelse, er nok til
at et væddemål kan vindes - jo, man kan blive høj af smagen af chili. Og af
at tænke på Jesus eller kæresten.

I Scientific American læste jeg for tyve år siden, at antropologer der
udtænker scenarier for landbrugets og dermed civilisationens opfindelse
mener, at frø af opium-valmuer eller chili har været de første dyrkede
afgrøder - længe før korn

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 16-02-05 22:58

Benedikte Brisson wrote:
> En af mine venner påstår, at chili indeholder et narkotisk stof. Det
> mener jeg ikke.

Jeg mener bestemt ikke, at chili indeholder narkotiske stoffer, men jeg har
en fornemmelse af at capsicum er vanedannende på samme måde som
familiemedlemmerne kaffe og tobak. I hvert fald styrtede jeg sidste efterår
rundt i Sydspanien får at få et fix og drak af flasken, da jeg endelig fandt
en tabasco, som var det bedtse, jeg kuknne støve op. Fremover tager jeg
aldrig nogen steder hen uden et nødlager

http://www.chillifarm.com/chilli_info/medical_info_chilli.asp
--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]