Coq au vin
Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 16-02-05 05:23

Hej venner -

Jeg har besluttet mig for at lave Coq au vin i weekenden.

Jeg har søgt på Google og fundet masser af forskellige opskrifter på
retten - så nu er forvirringen total.

Kan I ikke hjælpe med en "klassisk" opskrift på Coq au vin?

Tak!

- Jensby

Fra : Peter Løhde Svarre

Dato : 16-02-05 10:08

Hej Jan!

Jeg plejer at lave den vha. et mix af nogle opskrifter jeg har saxet herfra
engang. Opskrifterne følger her:

COQ AU VIN

Der anvendes : Til 3 - 4 personer

1 ung hane på ca. 1,2 kg (eller 1 stor kylling)

20 gram smør

1 spsk. olivenolie

50 gram bacon

½ dl. cognac

½ flaske rødvin

1 krydderurtebuket (persille, timian, laurbærblad)

1 fed hvidløg

salt og peber

ca. 15 chalotteløg

1 gulerod

250 gram små champignon

1 bundt persille

Fremgangsmåde : Tilberedningstid, ca. 1 time 20 minutter

1 : Del hanen i 6 - 8 stykker. Skær bacon i små terninger og svits dem i
halvdelen af smørret, tilsat olivenolie, i en tykbundet gryde. Brun
fjerkræstykkerne heri på alle sider.

2 : Hæld cognac over de brunede fjerkræstykker og antænd. Lad flammerne dø.
Hæld rødvinen på, kom krydderurtebuket og hvidløg i, læg låg på gryden og
lad det hele småkoge ca. 45 minutter.

3 : Pil imens løgene, skræl guleroden og skær den i skiver. Skær rodskiven
af champignonerne. Skyl dem grundigt under rindende koldt vand og dup dem
tørre. Svits løg, gulerødder og champignoner i resten af smørret i en anden
gryde.

4 : Læg grønsagerne i gryden til fjerkræet efter 45 minutter. Læg låg på
gryden og lad retten snurre ved svag varme endnu 15 minutter.

5 : Server retten i et halvdybt fad med friskhakket persille drysset over.
Server ris eller flüte til retten.

Tip : Saucen kan jævnes med en smørbolle eller lidt maizena mel rørt ud i
vand.

Coq au vin

Ingredienser

1 hane eller kylling (1500g) også lever og hjerte
100 g bacon i terninger
250 g skalotteløg (ca. 20 små)
250 g hele, friske champignoner
2 fed hvidløg
1/2 liter rødvin af god kvalitet
1/2 dl cognac
salt
peber
hakket persille
esdragon
kørvel

KRYDDERBUKET:
2 kviste timian
1 laurbærblad
5 saftige persillestilke

Fremgangsmåde

Kyllingen deles i 6-8 stykker og gnides med salt og peber.
Flæsket skæres i små terninger, svitses i en gryde og tages op, når det er
gyldent og al fedtet er afsmeltet.
Svits de pillede hele skalotteløg i fedtstoffet, tag dem op og læg dem
sammen med flæsketerningerne.
Brun de hele champignoner, tag dem op og læg dem på en separat tallerken.
Tilsæt olivenolie og smør og brun kyllingestykkerne på alle sider.
Cognac'en lunes, hældes over kyllingen og antændes (husk at slukke for
emhætten). Lad flammerne dø hen, mens gryden rystes.
Tilsæt finthakket lever og hjerte, flæsk, skalotteløg, finthakket hvidløg,
rødvin, krydderbuket, salt og peber. Lad det simre under låg for ganske svag
varme i 30 minutter.
Jævn retten med en smørbolle af 1 spsk. mel og 1 spsk. smør. Tilsæt
champignonerne og lad retten snurre i endnu 10 minutter.
Pres al kraften ud af krydderbuketten og tag den op.
Smag til med salt og peber og drys retten med hakket persille og evt. kørvel
og esdragon.

Servering

Serveres med groft brød eller flûtes og en god, kraftig rødvin.

COQ AU VIN

(Ung hane i rødvin) 6 personer

1 ung hane (høne eller poulard)
150 g bacon i terninger
2 spsk smør
2 spsk vindruekerneolie
250 g skalotteløg
1 spsk cognac
Salt og peber
1 laurbærblad
2 fed hvidløg
1 tsk timian
1 tsk rosmarin
1/2 fl. rødvin
250 g brune champignon

Jævning: 3 spsk smør
3 spsk mel

Hvis hanen har været frosset skal den tøs langsomt op i køle-skabet.
Tør den godt af og parter den i portionsstykker.
Rist baconterningerne, tag dem op og kom smør og olie i gryden.
Brun skalotteløgene og tag også dem op, derefter fjer-kræ-stykkerne. Når
fjerkræstykkerne er brunet kommes bacon-ter-ning-erne tilbage i gryden
igen.
Tilsæt cognac, hvidløg og krydderier. Hæld rødvinen ved og lad retten koge
under låg.
Den skal koge ialt ca. 40-45 min.

Rist champignonerne i smør. Kom løg og champignon med de sidste 5
minutter af kogetiden.

Rør smør og mel til en smørbolle.
Kog smørbollen med i retten imens der røres.
Lad det koge 3-4 min. og smag til med peber og salt.

Serveres med kartoffelmos, løse ris eller flute.
Og husk, at det ikke skal være den billigste fra Netto !!
Vi plejer at bruge en Bourgogne (som vi så også drikker af til maden),
og så er det lige før englene synger

Hilsen

Peter

Fra : Gainsbourg

Dato : 16-02-05 10:50

Jeg plejer at partere en kylling og svitse den med et par løg i både, et par
store gulerødder i tykke skiver og ca. 10 store fed hvidløg i tern og en
bakke champignon i halve i en 2-3 spsk god olivenolie. Tilsæt et par
laurbærblade, 1/2 tsk groft peber, en knivspids rosenpaprika, en tsk.
rosmarin, salt og ca. 25-50 g. smør. Når det har fået lidt farve, hældes ca.
1 flaske rødvin ved og det hele simrer under låg en times tid. I stedet for
en hel kylling, kan man bruge 2 kyllingebrystfilet'er på en 300 g, skåret i
5 skiver hver langs med fibrene. Det hele kan lige tyknes en anelse med lidt
mel før servering, hvis man synes.

Server rygende varmt med ris/kartoffelmos/salat/ristede hvidløgsbrød...

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 16-02-05 12:03

Jeg plejer at lave den på denne måde:

et stk hane - er den meget stor, parterer jeg den
Noget bacon i ikke alt for tynde skiver
et par løg i kvarte
en porre i ikke for små stykker
en gulerod skåret i grove stykker
2-3 fed hvidløg, grofthakket.
timian
salt
peber
en slat cognac
1-2 flasker rødvin

Bacon kommes i stegegryden og fedtet smeltes af, hanen brunes i
baconfedtet. Vær omhyggelig med bruningen. Derpå smides grønsagerne ved
sammen med et godt drys timian og hvidløg. Kom rødvinen ved, varm om og
bring i kog - lad det stå uden låg i ca ti minutter , så låg på og lad det
stå og simre til det er mørt og lækkert.

Jeg har serveret med med en masse forskelligt tilbehør - vi får det tit,
fordi vi har været så heldige at få foræret knap 20 haner ( I ved af den
rigtige slags, dem der selv har rent og pikke i jorden, ædt både græs og
blomster og en hel del hvede - fritgående i gammeldags forstand).

Tilbehør som næsten altid er et hit er brasede kartofler og gulerødder,
slikporre og lidt godt brød.

Andre gange en ganske almindelig kogt kartoffel med lidt syltede agurker
til

Atter andre gange med en bagt mos bestående af kartofler, persillerod,
pastinak og sellerri. Den er især populær fordi det giver mulighed for at
få masser af den fremragende sovs.

Jeg gemmer forresten altid den vædske der bliver tilovers - er fremragende
til at spæde en lidt tam kyllingesovs op med.

Man kan forresten også lave rette med hvidvin - fungerer udmærket.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 16-02-05 15:49

Jan Bang Jensby wrote:

> Kan I ikke hjælpe med en "klassisk" opskrift på Coq au vin?

Til de andre ganske udmærkede opskrifter, vil jeg lige tilføje
følgende:

For nogle år siden lavede jeg en coq au vin med den "forkerte"
rødvin. Vi havde to forskellige kvaliteter fra samme vingård i
kælderen og jeg kom til at tage en flaske af dem til kr. 90,- i stedet
for dem til kr. 45,-. Det frembragte indtil flere mishagsytringer fra
min kone ("penge ud ad vinduet" etc.). Disse stoppede dog brat da hun
fik smagt på resultatet - den coq au vin smagte simpelthen himmelsk,
meget bedre end dem jeg havde lavet hidtil.

Så rådet er: brug den bedste rødvin, du kan bringe dig selv til at
ofre på sagen.

Ebbe