Hvilket algefjerner-produkt anbefales?
Fra : René Beyer

Dato : 16-02-05 10:01

Hej

Mine 3 år gamle fliser på terrassen har efterhånden fået et grønligt skær -
formodenligt alger. Jeg kunne vælge at højtryksspule fliserne men er bange
for, at det ødelægger flisernes overflade, så de bliver endnu mere
modtagelige over for alger m.v. Så mon ikke, jeg bare skal sprøjte med
algefjerner?

Hvis du har kendskab til hvilket produkt, der skulle være godt - eller i
øvrigt har kommentarer til en løsning, hører jeg meget gerne. På forhånd
tak.

mvh René

Fra : zillyink

Dato : 16-02-05 10:53

René Beyer wrote:
> Hvis du har kendskab til hvilket produkt, der skulle være godt,
> eller i øvrigt har kommentarer til en løsning, hører jeg meget
> gerne. På forhånd tak.

Her er to muligheder:

Hæld strandsand ud over fliserne. Tilfør hele tiden vand fra
slange, det letter arbejdet. Skrub med en stiv kost. Når fliserne
er tørre, fjernes resten af sandet og fliserne bliver som nye.
Metoden kan med fordel anvendes på nyanlagte fliser hvor vandet
på en effektiv måde skyller sandet ned i mellemrummene og sikrer,
at fliserne ligger meget stabilt.

Alger på havefliser:
En blanding af 1 dl. brun sæbe + 20-30 g. blåsten i 5 liter varmt
vand sprøjtes ud over fliserne. Dette kan holde fliserne fri for
alger i 1-2 år, også under træer og buske.

og nej! ALDRIG højtryksspule dine fliser!

--
Hilsen

Zillyink
Slet: *getlost*

Fra : Mads

Dato : 16-02-05 11:55

On Wed, 16 Feb 2005 10:53:12 +0100, "zillyink"
<zillyink@getlosthotmail.com> wrote:

>Alger på havefliser:
>En blanding af 1 dl. brun sæbe + 20-30 g. blåsten i 5 liter varmt
>vand sprøjtes ud over fliserne. Dette kan holde fliserne fri for
>alger i 1-2 år, også under træer og buske.

Hvor mange kvadradtmeter fliser kan du klare med 5 liter ?
Bare sådan circa.

Jeg har nemlig ca 200 kvm terrasse og flisegange jeg skal
have givet en tur når engang sneen smelter

mvh Mads

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-02-05 10:55

On Wed, 16 Feb 2005 10:00:36 +0100, "René Beyer" <rene@tubavej.dk>
wrote:

> [...]
>
>Hvis du har kendskab til hvilket produkt, der skulle være godt - eller i
>øvrigt har kommentarer til en løsning, hører jeg meget gerne. På forhånd

Jeg plejer at fylde en rodalon-opløsning i min rygsprøjte og give hele
terassen en tur.

Det middel der hedder Antialgin er nøjagtig det samme som rodalon, det
er bare noget billigere.

Fra : Mads

Dato : 16-02-05 11:53

On Wed, 16 Feb 2005 10:55:25 +0100, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

>Jeg plejer at fylde en rodalon-opløsning i min rygsprøjte og give hele
>terassen en tur.

Hvor meget Rodalon pr liter vand ?

>Det middel der hedder Antialgin er nøjagtig det samme som rodalon, det
>er bare noget billigere.

Øh, hvilket middel er det billigste ?

Og hvis det er Antialgin, hvor køber man så det henne ?

mvh Mads

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-02-05 12:14

On Wed, 16 Feb 2005 11:53:27 +0100, Mads <DeathTo@llSpammers.com> wrote:

>Hvor meget Rodalon pr liter vand ?

Jeg husker ikke hvor meget jeg plejer at bruge, men det står på flasken.
(Hvis jeg kender mig selv ret, så bruger jeg 'en sjat' til 'noget vand'

>Øh, hvilket middel er det billigste ?

Nåja, det glemte jeg at få med - Antialgin er betydeligt billigere end
Rodalon.

>Og hvis det er Antialgin, hvor køber man så det henne ?

Byggemarkeder, havecentre, supermarkeder .....

Fra : Stig Johansen

Dato : 16-02-05 13:11

Mads Lie Jensen wrote:

> Jeg husker ikke hvor meget jeg plejer at bruge, men det står på flasken.
> (Hvis jeg kender mig selv ret, så bruger jeg 'en sjat' til 'noget vand'

Jeg plejer at bruge 1:10, hvis det er 'almindeligt' rodalon. Der findes dog
noget højkoncentreret, hvor der bruges 1 dL pr 10L vand.

Stig Johansen

Fra : René Beyer

Dato : 16-02-05 11:51

Tak til jer begge for svarene - de lyder lovende. Jeg kan se, at blåsten er
noget fandens giftigt noget, som mange fraråder p.g.a. risiko for forurening
af grundvandet. Derimod ser Antialgin lovende ud - men hvor køber man det?

mvh René

Fra : JLS

Dato : 16-02-05 22:19

Flügger 39. kanon forebyggende påfør 1 gang årligt men bedst effekt 2 gange
årligt.