"J. Junge" <j_j__@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:1107387299.406965.74490@z14g2000cwz.googlegroups.com...
Anonym skrev:
> "J. Junge" <j_j__@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:1107369500.366448.123940@c13g2000cwb.googlegroups.com...
> Daveed Gartenstein-Ross er en 29-årig amerikansk jurist, stærk
> fortaler for krigen mod terror og selvudnævnt terrorekspert.
>
> Forhold dig dog til synspunkterne på deres egne meritter i stedet
for at
> falde tilbage på ad hominem.
Jeg fortæller bare hvem manden er, da han ikke ligefrem er en kendt
bidragsyder til debatten her. Det er svært at være kildekritisk, hvis
man ikke kender kilden (men ok, ordet "selvudnævnt" er lidt farvet.
Jeg undrer mig bare over hvordan hans uddannelse på et jurastudie i
midtvesten og en kort karriere i appelretten og som associate i et
sagførerfirma, der specialiserer sig i erhvervsret, har gjort ham til
'Terrorekspert'. Det er jo ikke som om det er en beskyttet titel.
Fair nok. Jeg skal ikke kunne sige, om hvorvidt han er ekspert på andre
områder. Det var blot betegnelsen selvudnævnt terrorekspert som jeg fandt
tendengiøs.
Formentligt er han langt til højre for mig politisk. Men derfor kan det han
anfører om konsekvenserne af frafald fra islam jo være sandt nok.
Det at han er uddannet jurist er selvfølgelig ikke i sig selv nogen grund
til at tillægge hans argumenter større vægt på dette eller andre områder.
Jeg forsvarer ikke hans synspunkter men synes det er helt relevant at pege
på den fjendtlighed og ofte voldelig af samme med hvilken frafald fra islam
mødes.
Jeg nævnte ikke, at det research center, 'The Investigative Project',
hvor han fungerer som 'senior terror analyst', er blevet sat i
forbindelse med den israelske efterretningstjeneste, Mossad.
Jeg kunne også have nævnt, at han blandt andet arbejder for en
organisation, der forsøger at omvende muslimer til kristendom, og at
han selv er født og opvokset som jøde, konverterede og blev muslim
indtil han så blev kristen for fem år siden.
http://66.102.9.104/search?q=cache:Gn5WdphcfeYJ:www.horizonsinternational.org/teachers.shtml+Daveed+Gartenstein-Ross&hl=en
Dén detalje er forsvundet fra hans biografi nu:
http://www.horizonsinternational.org/teachers.shtml
Jeg prøver ikke at fremstille ham som en upålidelig kilde, jeg synes
bare han virker interessant.)
Efterfølgende giver jeg ham ret i nogle af hans påstande og men
påviser også faktuelle fejl i hans fremstilling.
Helt rimeligt.
>
> > In the Islamic world, there is a broad consensus, both popular and
> > scholarly, that apostates deserve to be killed. A rich theological
> and
> > intellectual tradition,
> > stretching as far back as Muhammad and his companions, supports
this
> > position. Though official proceedings against those who reject
Islam
> are
> > fairly rare-in
> > part, no doubt, because most keep their conversion a closely held
> > secret-apostasy is punishable by death in Afghanistan, Comoros,
Iran,
> > Mauritania, Pakistan,
> > Saudi Arabia, Sudan, and Yemen.1 It is also illegal in Jordan,
> Kuwait,
> > Malaysia, the Maldives, Oman, and Qatar.
>
> Det er simpelthen ikke rigtigt, at der er dødsstraf i alle de lande.
> Det siger jo også sig selv: Afghanistan, som lige har afholdt
> demokratisk, usa-sponsoreret valg? Pakistans militærstyre skulle
have
> indført sharia? Helt ærligt...
>
> Det påstås for så vidt heller ikke.
> Læs det igen.
> "Frafald straffes med døden iAfghanistan, Comoerne, Iran,
Mauritanien,
> Pakistan, Saudi Arabien, Sudan og Yemen. Desuden er det ulovligt i
Jordan,
> Kuwait, Malaysia, Maldiverne, Oman Qatar."
> Af ovenstående fremgår ret tydeligt, at forfatteren klart
> sondrer mellem de lande, hvor frafald straffes med døden, og dem,
hvor
> frafald "kun" er ulovligt.
Ja. Og han inkluderer Afghanistan og Pakistan blandt dem, han skriver
har dødsstraf.
Mig bekendt er der ikke blevet henrettet nogen uden for Sudan, Iran og Saudi
Arabien.
Men prøv at læse dette.
http://www.barnabasfund.org/Apostasy/application.htm
Det er fra Barnabas Fund. Spørgsmålet om hvorvidt der er dødsstraf fra
frafald fra islam er kompliceret,da mange lande jo teknisk set stadig
opererer med sharia og parallelt hermed vestlig strafferet.
I et land som Pakistan er der dødsstraf for krænkelse af profeten Muhammed,
hvilket betyder, at anklagen for frafald efter omstændighederne kan føres
som en blasfemisag.
I sagen om Tahir Iqbal fra Pakistan er det jo interessant, at retten (med
Barnabas som kilde) har statueret at den tiltalte kun kan idømmes
dødsstraf, hvis det kan påvises, at han har krænket profeten og islam. Det
er selvfølgelig meget humant at retten ikke dømmer ham til døden alene for
frafald. Men havde det ikke været mere humant at støtte firfindelsen på
religionsfriheden.
Sagen om Hussein Ali Qambar fra Kuwait er endnu mere besynderlig, idet
dommeren ved første instans (igen med Barnabas som kilde) anbefaler
dødsstraffen med støtte i sharia men efterfølgende modarbejder dens
eksekvering med henvisning til, at det vil være en overtrædelse af
straffeloven.
I ingen af sagerne statueres de, at dødsstraffen for frafald ikke finder
støtte i sharia eller subsidiært at sharia ikke overtrumpfer landets
religionsfrihed.
> Så vidt jeg ved, er denne gennemgang stort set korrekt.
> Om Afghanistans styre er ameirkansk støttet er i og for sig et
tåbeligt
> argument imod påstanden om, at Afghanistan har dødsstraf for
frafald. Den
> islamiske republik Afghanistan har nemlig ophøjet islam til øverste
lov, og
> det i henhold til landets nye forfatning.
>
> "Article Two: The religion of Afghanistan is the sacred religion of
Islam.
> Followers of other religions are free to perform their religious
rites
> within
> the limits of the provisions of law.
>
> Article Three: In Afghanistan, no law can be contrary to the sacred
religion
> of Islam and the values of this Constitution. "
Det betyder ikke, at de vil praktisere dødsstraf for konvertering.
Forfatningen forpligter også staten til at overholde FNs
menneskerettighedserklæring. Og til at skabe et progressivt,
demokratisk samfund baseret på social retfærdighed, menneskelig
værdighed, respekt for menneskerettigheder og lighed mellem alle
landets folkeslag.
Første led i artikel 2 fastlægger at islam er Afghanistans hellige religion.
Andet led fastslår, at medlemmer af andre religioner har frihed til at udøve
deres religiøse rettigheder inden for lovens bestemmelser.
I artikel 3 bestemmes det, at ingen lov kan være i modstrid med islams
hellige religion og forfatningens værdier.
Det er langt fra Fns menneskerettighedserklærings norm om universel
religionsfrihed og religionslighed.
I nabolandet Pakistan hvor domstolene konkret har måttet forholde sig til
forholdet mellem sharia og menneskerettighederne har dommerne statueret, at
menneskerettighederne - herunder dem som udtrykkeligt garanteres af landets
forfatning - er underordnet islams krav.
I praksis betyder det, at islam altid nyder forrang, i de situationer hvor
menneskerettighedernes frihed er i modstrid med islams krav.
http://www.thepersecution.org/archive/sidmain.html
Afghanistans forfatning er indrømmet ret ny, og spørgsmålet er åbent for
fortolkning. Det vil dog afhænge af sammensætningen af landets højesteret,
om menneskerettighederne også her underordnes islams krav.
I den forbindelse skal jeg nævne, at netop religionsfriheden og især retten
til at ændre religion var genstand for stor uenighed under forarbejdet til
Fns verdenserklæring om menneskerettighder.
>
> I lande, hvor frafald "kun" er ulovligt medfører frafald ofte
fortabelse af
> forældremyndighed, ejendomsret og borgelige rettigheder. Det er
offentligt
> tilgængelig information, som du kan slå op i
menneskerettighedsrapporter fra
> Amnesty International, Freedom House og State Department.
> Det at være blevet stemplet af staten som frafalden er jo i sig selv
en
> invitation til selvtægt.
Det har jeg også selv gjort opmærksom på. Og jeg har henvist til
kilder, der understøtter det.
Men der er ikke nogen grund til at overdrive. Det er heldigvis et
fåtal af muslimske stater, der i dag praktiserer dødsstraf over
konvertitter.
I så godt som alle de muslimske lande, hvor frafald kun er ulovlig er
anderledes troende genstand for officiel diskrimination.
En stat der tillader og endda opmuntrer til diskrimination mod anderledes
troende er medskyldig, når private borgere griber til selvtægt. Mange
mennesker former deres normer om ret og rimeligt ud fra det, som staten selv
praktiserer.
Og her tænker jeg ikke på om kristne kunne få statsstøtte til at bygge en
kirke i Pakistan. Jeg taler om de borgerrettigheder, som er universelle i
alle vestlige samfund.
>
> Emnet har været oppe før, og med risiko for at gentage mig selv:
> Kun tre muslimske lande har officielt dødsstraf for mennesker, der
> forlader islam: Iran, Saudi Arabien og Sudan.
>
> Islam er øverste lov i mange lande. At myndighederne ikke er glade
for at
> henrette frafaldne ophæver jo ikke lovens virkning.
Jo, når det betyder at frafaldne i de lande ikke bliver henrettet.
En lov, som under trussel om tab af frihed og ejendom afskrækker mennesker
fra at gøre noget de burde have frihed til er i sig selv odiøs. Hvis vi
hæver strafferammen til dødsstraf, og der var dødsstraf for at kritisere
regeringen op til folketingsvalget, ville de fleste jo nok tænke sig
grundigt om, før de udtalte sig.
Dette sammenholdt med, at det altid er behæftet med stor usikkerhed om hvad
og hvor meget der skal til for at være frafalden i lovens forstand skærper
risikoen for misbrug og skaber en gråzone, hvor selv hæderlige mennesker er
bange for at udtale sig.