|
 | så er det skolen igen..... Fra : Erling Hansen |
Dato : 01-02-05 09:17 |
|
Hvor er det dog latterligt og utroværdigt at høre de konservative køre
frem med flere timer flere penge til skolerne, kontrol med forældre,
m.v....
Siden Schlüters tid har de borgerlige stået for en konstant
nedprioritering af skolen og en konstant nedvurdering og
mistænkeliggørelse af dens lærere. Det er ikke ligefrem vejen frem mod
engagerede medarbejdere! !
Nu sidder man så med den skole man fortjener! Det kniber bare med at
indrømme, at man selv har lagt 'kagen'.
Erling
| |
Mogens (01-02-2005)
 | Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 01-02-05 12:41 |
|
"Erling Hansen" <email@domain.com> skrev i en meddelelse
news:1gras61.ekomqb1unfvyuN%email@domain.com...
> Hvor er det dog latterligt og utroværdigt at høre de konservative køre
> frem med flere timer flere penge til skolerne, kontrol med forældre,
> m.v....
> Siden Schlüters tid har de borgerlige stået for en konstant
> nedprioritering af skolen og en konstant nedvurdering og
> mistænkeliggørelse af dens lærere. Det er ikke ligefrem vejen frem mod
> engagerede medarbejdere! !
> Nu sidder man så med den skole man fortjener! Det kniber bare med at
> indrømme, at man selv har lagt 'kagen'.
> Erling
Nej , regeringen er igang med at rydde op efter den kage som den forrige
regering lagde .
| |
Carsten Overgaard (01-02-2005)
 | Kommentar Fra : Carsten Overgaard |
Dato : 01-02-05 12:56 |
|
" Mogens" <mogens@carpediem.dk> skrev i en meddelelse
news:41ff6ad9$0$48320$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Erling Hansen" <email@domain.com> skrev i en meddelelse
> news:1gras61.ekomqb1unfvyuN%email@domain.com...
> > Hvor er det dog latterligt og utroværdigt at høre de konservative køre
> > frem med flere timer flere penge til skolerne, kontrol med forældre,
> > m.v....
> > Siden Schlüters tid har de borgerlige stået for en konstant
> > nedprioritering af skolen og en konstant nedvurdering og
> > mistænkeliggørelse af dens lærere. Det er ikke ligefrem vejen frem mod
> > engagerede medarbejdere! !
> > Nu sidder man så med den skole man fortjener! Det kniber bare med at
> > indrømme, at man selv har lagt 'kagen'.
> > Erling
>
> Nej , regeringen er igang med at rydde op efter den kage som den
forrige
> regering lagde .
Uanset hvem at der ryder op efter hvem, så er det trættende for os
forældrer, som har børn i folkeskolen. Vi ved godt at de faglige færdigheder
ikke er i højsædet, men efterlyste vi dem, så havde vi sat vores børn i
privatskole.
Vi efterlyser blot gode sociale færdigheder og lad så folkeskolen have dem i
fred.
--
Med venlig hilsen
Carsten Overgaard
http://www.carstenovergaard.dk/undskyld.htm
| |
Zeki (01-02-2005)
 | Kommentar Fra : Zeki |
Dato : 01-02-05 16:37 |
|
> Nej , regeringen er igang med at rydde op efter den kage som den
forrige
> regering lagde .
En kage som vel og mærke afgav 1000 kr mere pr elev end den nuværende...
Mvh Zeki
| |
 Sten Schou (01-02-2005)
 | Kommentar Fra : Sten Schou |
Dato : 01-02-05 17:33 |
|
"Zeki" <zeki@[fjerndette]tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:hoNLd.96526$Vf.3830460@news000.worldonline.dk...
> En kage som vel og mærke afgav 1000 kr mere pr elev end den nuværende...
Og som heller ikke gjorde eleverne bedre. Mon ikke hellere man skulle gå
Ritt Bjerregaards skolelov fra 1977 efter i sømmene, det kan der vist kun
komme noget godt ud af.
Hilsen Sten
| |
  Zeki (01-02-2005)
 | Kommentar Fra : Zeki |
Dato : 01-02-05 17:49 |
|
> > En kage som vel og mærke afgav 1000 kr mere pr elev end den nuværende...
> Og som heller ikke gjorde eleverne bedre.
Bedre til hvad?
| |
   G.B. (01-02-2005)
 | Kommentar Fra : G.B. |
Dato : 01-02-05 18:01 |
|
"Zeki" <zeki@[fjerndette]tiscali.dk> skrev i meddelelsen
news:6sOLd.96545$Vf.3831815@news000.worldonline.dk:
> Bedre til hvad?
Hvad tror du, Einstein?
--
"Propaganda does not deceive people; it merely
helps them to deceive themselves." Eric Hoffer
Med venlig hilsen
GB
| |
    Zeki (01-02-2005)
 | Kommentar Fra : Zeki |
Dato : 01-02-05 18:38 |
|
> > Bedre til hvad?
> Hvad tror du, Einstein?
Hov! Hvordan er du hoppet ud af mit kill-filter?
Jeg tror han mener "bedre til at læse, regne og skrive." Hvad der dog lige
får ham til at påstå dette, for vi nok aldrig svar på. Højest en luftig
holdning.
| |
   Sten Schou (01-02-2005)
 | Kommentar Fra : Sten Schou |
Dato : 01-02-05 19:27 |
|
"Zeki" <zeki@[fjerndette]tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:6sOLd.96545$Vf.3831815@news000.worldonline.dk...
> Bedre til hvad?
Hvad laver man i skolen?
Hilsen Sten
| |
    Hobert Idiart (01-02-2005)
 | Kommentar Fra : Hobert Idiart |
Dato : 01-02-05 21:29 |
|
Sten Schou wrote:
> "Zeki" <zeki@[fjerndette]tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> news:6sOLd.96545$Vf.3831815@news000.worldonline.dk...
>
>
>>Bedre til hvad?
>
>
> Hvad laver man i skolen?
Ikke så meget som i de gode gamle dage!
| |
 Per Rønne (01-02-2005)
 | Kommentar Fra : Per Rønne |
Dato : 01-02-05 20:16 |
|
"Zeki" <zeki@[fjerndette]tiscali.dk> wrote:
> > Nej , regeringen er igang med at rydde op efter den kage som den
> > forrige regering lagde .
>
> En kage som vel og mærke afgav 1000 kr mere pr elev end den nuværende...
Prøv lige at se gårsdagens Deadline på www.dr.dk. Her fortæller ham der
har lavet undersøgelsen, at det faktisk er noget mere kompliceret, og at
der i øvrigt er brugt flere penge per elev i 2004, end der blev i 2004.
Når han ønskede at udskyde offentliggørelsen til efter valget, var det
fordi rapporten er så sammensat, at den ikke egner sig til oneliners.
Men det var rigtigt at der fra 2001 til 2002 skete et fald på 300
kroner, ud af de godt 50.000 kroner en folkeskoleelev i gennemsnit
kostede. Måske er der bare i gennemsnit sket en marginal stigning i
klassekvotienten. Fornuftige kommuner sørger jo for at der er lidt luft
i forhold til den maksimale klassestørrelse på 28.
--
Per Erik Rønne
| |
  Sten Schou (01-02-2005)
 | Kommentar Fra : Sten Schou |
Dato : 01-02-05 22:53 |
|
"Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse
news:1grbm3j.1o0yc9vwk20xjN%spam@husumtoften.invalid...
> Prøv lige at se gårsdagens Deadline på www.dr.dk. Her fortæller ham der
> har lavet undersøgelsen, at det faktisk er noget mere kompliceret, og at
> der i øvrigt er brugt flere penge per elev i 2004, end der blev i 2004.
>
> Når han ønskede at udskyde offentliggørelsen til efter valget, var det
> fordi rapporten er så sammensat, at den ikke egner sig til oneliners.
> Men det var rigtigt at der fra 2001 til 2002 skete et fald på 300
> kroner, ud af de godt 50.000 kroner en folkeskoleelev i gennemsnit
> kostede. Måske er der bare i gennemsnit sket en marginal stigning i
> klassekvotienten. Fornuftige kommuner sørger jo for at der er lidt luft
> i forhold til den maksimale klassestørrelse på 28.
Og skolerne hører som bekendt til i kommunernes regi, ikke i folketingets.
Hilsen Sten
| |
Rune (01-02-2005)
 | Kommentar Fra : Rune |
Dato : 01-02-05 13:00 |
|
Jeg har selv børn i skole, og vil personligt syntes det udmærket med flere
midler, men ærligt talt hvis vi er den nation i verden der har den dyreste
skole per elev, så er det nok snare strukturelle el. holdningsmæssige
ændringer der skal til end flere penge.
| |
Maz Spork (01-02-2005)
 | Kommentar Fra : Maz Spork |
Dato : 01-02-05 14:00 |
|
"Rune" <rune@slambam.dk> wrote in message
news:41ff6f3c$0$48323$14726298@news.sunsite.dk...
> Jeg har selv børn i skole, og vil personligt syntes det udmærket med flere
> midler, men ærligt talt hvis vi er den nation i verden der har den dyreste
> skole per elev, så er det nok snare strukturelle el. holdningsmæssige
> ændringer der skal til end flere penge.
Problemet er jo, at de politiske vinde, der blæser lige nu, vil inføre
kontrol af folkeskolen på Christiansborg i stedet for - som det eneste
fornuftige - at give skolerne mulighederne og tilliden til at gennemføre
undervisningen og planlægningen.
Det mest latterlige er måden det skete på - som et resultat af netop en
multiple-choice-test til folkeskoleeleverne, der favoriserer elever, der er
vant til tests. Det er himmelråbende stupidt at konkludere flere tests.
-- maz
| |
Kurt Harald Nedergaa~ (01-02-2005)
 | Kommentar Fra : Kurt Harald Nedergaa~ |
Dato : 01-02-05 14:07 |
|
"Rune" <rune@slambam.dk> skrev i en meddelelse
news:41ff6f3c$0$48323$14726298@news.sunsite.dk...
> Jeg har selv børn i skole, og vil personligt syntes det udmærket med flere
> midler, men ærligt talt hvis vi er den nation i verden der har den dyreste
> skole per elev, så er det nok snare strukturelle el. holdningsmæssige
> ændringer der skal til end flere penge.
Der for burde alle offentlig ansatte gå 15-20% ned i løn...)
KHN
| |
 Per Rønne (01-02-2005)
 | Kommentar Fra : Per Rønne |
Dato : 01-02-05 16:26 |
|
Kurt Harald Nedergaard <kurtnedergaard@privat.tele.dk> wrote:
> "Rune" <rune@slambam.dk> skrev i en meddelelse
> news:41ff6f3c$0$48323$14726298@news.sunsite.dk...
> > Jeg har selv børn i skole, og vil personligt syntes det udmærket med flere
> > midler, men ærligt talt hvis vi er den nation i verden der har den dyreste
> > skole per elev, så er det nok snare strukturelle el. holdningsmæssige
> > ændringer der skal til end flere penge.
> Der for burde alle offentlig ansatte gå 15-20% ned i løn...)
Hvorefter du vil være nødt til at sende dine børn i privatskole eller på
privat børneinstitution eller universitet, fordi lærere og pædagoger
siger op.
Hvorefter du ville være nødt til at få politiet udliciteret, fordi
politibetjentene sagde op.
Hvorefter du ville være nødt til at købe dig til hospitalsbehandling på
privathospitaler, fordi læger og sygeplejersker siger op.
Fortsæt selv rækkefølgen. I det omfang der er noget galt med skolen, er
det ikke lærernes skyld. Men folketingets.
--
Per Erik Rønne
| |
 Zeki (01-02-2005)
 | Kommentar Fra : Zeki |
Dato : 01-02-05 16:42 |
|
> Der for burde alle offentlig ansatte gå 15-20% ned i løn...)
> KHN
Følgende er sakset fra dk.folkeskole i en debat om den "rummelige skole",men
kunne lige så godt have været mine egne ord, forhåbentlig er du lidt klogere
bagefter:
"Så vidt jeg kan skønne, er "den rummelige folkeskole" et begreb opfundet af
spareivrige politikere.
Det er ikke for børnenes skyld, at man kalder det for den rummelige
folkeskole, men alene for at man kan spare nogle penge: skolelærerne skal
kunne tage sig af alt: undervisning af evnesvage børn, undervisning af de
"utilpassede" observationsbørn, undervisning af autister, undervisning af
udadrettede agressive, teste børnene i alle ender og kanter, klare flere og
flere børn i hver klasse, foretage undervisningsdifferentiering, evaluere,
skole-hjem-samarbejde, forholde sig til økonomien, som de ikke har
indflydelse på, undervise moderne efter lærebøger der er mere end 20 år
gamle, kunne tænke "kreativt" med vægkort der er mere end 30 år gamle,
,altsammen medens de naturligvis tager udgangspunkt i den enkelte elevs
behov, forældrenes ditto, idet de også sørger for at de små får mad, hvis
deres forældre har glemt at give dem madpakker med om morgenen. Lærerne skal
tage sig af samspilsramte familier, accepterer vrede forældre, der kræver og
kræver og naturligvis alene i en klasse med ansvar for det hele. De skal
finde sig i at blive ringet op af forældre i tide og utide, på alle tider af
døgnet, lægge ører til urimelige forældre, grove forældre og naturligvis
også søde forældre, samtidig med at politikerne presser fra den anden ende
og forlanger endnu mere ud af "verdens dyreste folkeskole", selvom det vist
ikke lige er til at få øje på hvor de mange påståede millioner er kommet de
nedslidte skoler til gode, i form af nødvendig renoveringer, nye bøger, nye
kort, bedre lokaler etc. Og så gælder miljøloven naturligvis ikke for børn i
folkeskolen.
Og når lærerne så klager, så får de at vide, at de er forkælede, har 7 ugers
sommerferie, korte arbejdstider og får en fyrstelig gage.
Godt jeg ikke er lærer. Jeg ville omgående løbe skrigende bort."
Lavere løn?
Mvh Zeki
| |
  Erling Hansen (01-02-2005)
 | Kommentar Fra : Erling Hansen |
Dato : 01-02-05 17:10 |
|
"Zeki" <zeki@[fjerndette]tiscali.dk> wrote:
> > Der for burde alle offentlig ansatte gå 15-20% ned i løn...)
> > KHN
>
> Følgende er sakset fra dk.folkeskole i en debat om den "rummelige skole",men
> kunne lige så godt have været mine egne ord, forhåbentlig er du lidt klogere
> bagefter:
>
> "Så vidt jeg kan skønne, er "den rummelige folkeskole" et begreb opfundet af
> spareivrige politikere.
> Det er ikke for børnenes skyld, at man kalder det for den rummelige
> folkeskole, men alene for at man kan spare nogle penge: skolelærerne skal
> kunne tage sig af alt: undervisning af evnesvage børn, undervisning af de
> "utilpassede" observationsbørn, undervisning af autister, undervisning af
> udadrettede agressive, teste børnene i alle ender og kanter, klare flere og
> flere børn i hver klasse, foretage undervisningsdifferentiering, evaluere,
> skole-hjem-samarbejde, forholde sig til økonomien, som de ikke har
> indflydelse på, undervise moderne efter lærebøger der er mere end 20 år
> gamle, kunne tænke "kreativt" med vægkort der er mere end 30 år gamle,
> ,altsammen medens de naturligvis tager udgangspunkt i den enkelte elevs
> behov, forældrenes ditto, idet de også sørger for at de små får mad, hvis
> deres forældre har glemt at give dem madpakker med om morgenen. Lærerne skal
> tage sig af samspilsramte familier, accepterer vrede forældre, der kræver og
> kræver og naturligvis alene i en klasse med ansvar for det hele. De skal
> finde sig i at blive ringet op af forældre i tide og utide, på alle tider af
> døgnet, lægge ører til urimelige forældre, grove forældre og naturligvis
> også søde forældre, samtidig med at politikerne presser fra den anden ende
> og forlanger endnu mere ud af "verdens dyreste folkeskole", selvom det vist
> ikke lige er til at få øje på hvor de mange påståede millioner er kommet de
> nedslidte skoler til gode, i form af nødvendig renoveringer, nye bøger, nye
> kort, bedre lokaler etc. Og så gælder miljøloven naturligvis ikke for børn i
> folkeskolen.
> Og når lærerne så klager, så får de at vide, at de er forkælede, har 7 ugers
> sommerferie, korte arbejdstider og får en fyrstelig gage.
>
> Godt jeg ikke er lærer. Jeg ville omgående løbe skrigende bort."
>
> Lavere løn?
>
> Mvh Zeki
Det gør flere og flere nyuddannede lærere også. Folkeskolens forarmede,
borgerlige virkelighed har intet at gøre med den pædagogiske viden de
fik på seminariet. Samtidig skal man høre uvidende bonderøve gøre sig
kloge på, hvordan børn lærer, og især hvordan lærerne svigter, og
hvordan løsrevne tests fra fremmede skolevæsener, der fungerer totalt
anderledes end det danske, viser at eleverne ikke kan noget. Gu' ka' de
så, men de franske er selvfølgelig bedre til at remse op, og de engelske
kan holde kæft på de rette tidspunkter. Og desuden kommer de ikke op i
3. klasse før de kan læse!
Mvh¨
Erling
| |
   Frithiof Andreas Jen~ (02-02-2005)
 | Kommentar Fra : Frithiof Andreas Jen~ |
Dato : 02-02-05 11:06 |
|
"Erling Hansen" <email@domain.com> wrote in message
news:1grbe39.1q52fjr1byrhf2N%email@domain.com...
> Det gør flere og flere nyuddannede lærere også. Folkeskolens forarmede,
> borgerlige virkelighed har intet at gøre med den pædagogiske viden de
> fik på seminariet. Samtidig skal man høre uvidende bonderøve gøre sig
> kloge på, hvordan børn lærer, og især hvordan lærerne svigter, og
> hvordan løsrevne tests fra fremmede skolevæsener, der fungerer totalt
> anderledes end det danske, viser at eleverne ikke kan noget. Gu' ka' de
> så, men de franske er selvfølgelig bedre til at remse op, og de engelske
> kan holde kæft på de rette tidspunkter. Og desuden kommer de ikke op i
> 3. klasse før de kan læse!
Og det ved du af erfaring eller er det noget du tror?
| |
    Erling Hansen (02-02-2005)
 | Kommentar Fra : Erling Hansen |
Dato : 02-02-05 19:41 |
|
Frithiof Andreas Jensen <frithiof.jensen@die_spammer_die.ericsson.com>
wrote:
> "Erling Hansen" <email@domain.com> wrote in message
> news:1grbe39.1q52fjr1byrhf2N%email@domain.com...
>
> > Det gør flere og flere nyuddannede lærere også. Folkeskolens forarmede,
> > borgerlige virkelighed har intet at gøre med den pædagogiske viden de
> > fik på seminariet. Samtidig skal man høre uvidende bonderøve gøre sig
> > kloge på, hvordan børn lærer, og især hvordan lærerne svigter, og
> > hvordan løsrevne tests fra fremmede skolevæsener, der fungerer totalt
> > anderledes end det danske, viser at eleverne ikke kan noget. Gu' ka' de
> > så, men de franske er selvfølgelig bedre til at remse op, og de engelske
> > kan holde kæft på de rette tidspunkter. Og desuden kommer de ikke op i
> > 3. klasse før de kan læse!
>
> Og det ved du af erfaring eller er det noget du tror?
Erfaringen - mange års erfaring
| |
Sten Schou (01-02-2005)
 | Kommentar Fra : Sten Schou |
Dato : 01-02-05 17:34 |
|
"Rune" <rune@slambam.dk> skrev i en meddelelse
news:41ff6f3c$0$48323$14726298@news.sunsite.dk...
> Jeg har selv børn i skole, og vil personligt syntes det udmærket med flere
> midler, men ærligt talt hvis vi er den nation i verden der har den dyreste
> skole per elev, så er det nok snare strukturelle el. holdningsmæssige
> ændringer der skal til end flere penge.
En typisk socialdemokratisk løsning er altid at smide en pose penge, så går
det godt igen.
Hilsen Sten
| |
Carsten Overgaard (02-02-2005)
 | Kommentar Fra : Carsten Overgaard |
Dato : 02-02-05 07:47 |
|
"Rune" <rune@slambam.dk> skrev i en meddelelse
news:41ff6f3c$0$48323$14726298@news.sunsite.dk...
> Jeg har selv børn i skole, og vil personligt syntes det udmærket med flere
> midler, men ærligt talt hvis vi er den nation i verden der har den dyreste
> skole per elev, så er det nok snare strukturelle el. holdningsmæssige
> ændringer der skal til end flere penge.
Man bør måske nøjes med en stor skole i de nye kommuner, så kan der spares
på administrationskontoen. Det gør man bla. i vores naboland - Sverige, hvor
skoleenhederne er langt større end i Danmark. Det betyder bare at der nemt
kan blive 20-25 km til nærmeste skole og så går nærdemokratiet i fløjten.
Skolerne bliver jo i dag nærmest brugt i døgndrift af forskellige foreninger
uden for den normale undervisningstid.
--
Med venlig hilsen
Carsten Overgaard
http://www.carstenovergaard.dk/undskyld.htm
| |
Christian (01-02-2005)
 | Kommentar Fra : Christian |
Dato : 01-02-05 19:40 |
|
> Siden Schlüters tid har de borgerlige stået for en konstant
> nedprioritering af skolen og en konstant nedvurdering og
> mistænkeliggørelse af dens lærere. Det er ikke ligefrem vejen frem mod
> engagerede medarbejdere! !
ok alle taler om de dygtige og engagerede lærer...men så vis dog beviset for
det?????!?!!,-istedet for 'bare' at slynge det ud...det er der ingen der har
endnu!!!!!!!!!!!!!, når vi så engang imellem laver en test som dem udenfor
Danmark også laver så er vi super dårlige...
jeg ser pisa testen som et argument, der kan diskuteres mens det med dygtige
lære og andet mund gejl overhoved ikke har været dokumenteret....
| |
knudsen (01-02-2005)
 | Kommentar Fra : knudsen |
Dato : 01-02-05 22:34 |
|
"Erling Hansen" <email@domain.com> skrev i en meddelelse
news:1gras61.ekomqb1unfvyuN%email@domain.com...
> Hvor er det dog latterligt og utroværdigt at høre de konservative køre
> frem med flere timer flere penge til skolerne, kontrol med forældre,
> m.v....
> Siden Schlüters tid har de borgerlige stået for en konstant
> nedprioritering af skolen og en konstant nedvurdering og
> mistænkeliggørelse af dens lærere. Det er ikke ligefrem vejen frem mod
> engagerede medarbejdere! !
> Nu sidder man så med den skole man fortjener! Det kniber bare med at
> indrømme, at man selv har lagt 'kagen'.
> Erling
Måske skulle man som forældre gribe til lidt selvransagelse.
Den danske folkeskole er fyldt med egocentriske og ikke -opdragede børn.
De danske forældre er så lidt tid sammen med deres børn, at de ikke vil
bruge tiden på opdragelse og derfor overlade alt fra udvikling af simple
sociale kompetencer til klokken, at binde snørre sko osv. til lærere og
pædagoger.
Gud ved om de lande vi undersøges sammen med har samme manglende
hjemmeopdragelse.
hilsen trunte
| |
Carsten Overgaard (02-02-2005)
 | Kommentar Fra : Carsten Overgaard |
Dato : 02-02-05 07:44 |
|
"knudsen" <knudsen@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse
news:41fff5cb$1$45663$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "Erling Hansen" <email@domain.com> skrev i en meddelelse
> news:1gras61.ekomqb1unfvyuN%email@domain.com...
> > Hvor er det dog latterligt og utroværdigt at høre de konservative køre
> > frem med flere timer flere penge til skolerne, kontrol med forældre,
> > m.v....
> > Siden Schlüters tid har de borgerlige stået for en konstant
> > nedprioritering af skolen og en konstant nedvurdering og
> > mistænkeliggørelse af dens lærere. Det er ikke ligefrem vejen frem mod
> > engagerede medarbejdere! !
> > Nu sidder man så med den skole man fortjener! Det kniber bare med at
> > indrømme, at man selv har lagt 'kagen'.
> > Erling
>
>
> Måske skulle man som forældre gribe til lidt selvransagelse.
> Den danske folkeskole er fyldt med egocentriske og ikke -opdragede børn.
>
> De danske forældre er så lidt tid sammen med deres børn, at de ikke vil
> bruge tiden på opdragelse og derfor overlade alt fra udvikling af simple
> sociale kompetencer til klokken, at binde snørre sko osv. til lærere og
> pædagoger.
> Gud ved om de lande vi undersøges sammen med har samme manglende
> hjemmeopdragelse.
> hilsen trunte
>
Jeg ser fortiden en serie på DR2, hvor man har en skole, som kører efter dit
mønster. Eleverne skal til eksamen i næste afsnit. Prøv at følge med.
--
Med venlig hilsen
Carsten Overgaard
http://www.carstenovergaard.dk/undskyld.htm
| |
 Per Rønne (02-02-2005)
 | Kommentar Fra : Per Rønne |
Dato : 02-02-05 16:18 |
|
Carsten Overgaard <info@carstenovergaard.dk> wrote:
> Jeg ser fortiden en serie på DR2, hvor man har en skole, som kører efter dit
> mønster. Eleverne skal til eksamen i næste afsnit. Prøv at følge med.
Den sorte Skole. Drengene har højst kunnet straffes med tre minutter
under den kolde bruser, da spanskrøret angiveligt blev forbudt i
engelske skoler i 1990erne. Men ellers skoleuniformer, pædagogik,
indhold og mad à 1950.
Jeg er dog noget chokeret over at eleverne ikke kunne den simpleste
opgave fra det vi ville kalde oprykningsprøven til mellemskolen. 11+,
altså for børn der var 11 år og op. De er seksten år gamle.
Og så se hvad en lille matematikprøve gav af resultat:
a/b + c/d = ?
Her sagde flertallet at det var (a + c)/(b + d). De er vant til at bruge
en lommeregner med fuldt operatorhierarki, og kan altså ikke lægge to
brøker sammen.
1/3 + 1/6 = (1 + 1)/(3 + 6) = 2/9?
Shocking! Men jeg tvivler nu på at danske 1g'ere er bedre. Børnene er i
øvrigt alle eliteelever, der efter gennemført A-levels forventer at
begynde på de bedste eliteuniversiteter.
--
Per Erik Rønne
| |
  Hobert Idiart (02-02-2005)
 | Kommentar Fra : Hobert Idiart |
Dato : 02-02-05 16:59 |
|
Per Rønne wrote:
> Og så se hvad en lille matematikprøve gav af resultat:
>
> a/b + c/d = ?
a/b + c/d = (a*d)+(b*c)/(b*d)
> Her sagde flertallet at det var (a + c)/(b + d). De er vant til at bruge
> en lommeregner med fuldt operatorhierarki, og kan altså ikke lægge to
> brøker sammen.
>
> 1/3 + 1/6 = (1 + 1)/(3 + 6) = 2/9?
(1*6)+(3*1)/(3*6) = 9/18 = 1/2
| |
   Hobert Idiart (02-02-2005)
 | Kommentar Fra : Hobert Idiart |
Dato : 02-02-05 17:13 |
|
Hobert Idiart wrote:
> Per Rønne wrote:
>
>> Og så se hvad en lille matematikprøve gav af resultat:
>>
>> a/b + c/d = ?
>
>
> a/b + c/d = (a*d)+(b*c)/(b*d)
Jeg mente selvfølgelig ((a*d)+(b*c))/(b*d)
>> Her sagde flertallet at det var (a + c)/(b + d). De er vant til at bruge
>> en lommeregner med fuldt operatorhierarki, og kan altså ikke lægge to
>> brøker sammen.
>>
>> 1/3 + 1/6 = (1 + 1)/(3 + 6) = 2/9?
>
>
> (1*6)+(3*1)/(3*6) = 9/18 = 1/2
Og her ((1*6)+(3*1))/(3*6) = 9/18 = 1/2
Flovt.
| |
   Per Rønne (02-02-2005)
 | Kommentar Fra : Per Rønne |
Dato : 02-02-05 17:52 |
|
Hobert Idiart <in@your.dreams> wrote:
> Per Rønne wrote:
>
> > Og så se hvad en lille matematikprøve gav af resultat:
> >
> > a/b + c/d = ?
>
> a/b + c/d = (a*d)+(b*c)/(b*d)
Nej. (ad + bc)/(bd). Skrives normalt som:
ad + bc
-------
bd
Multiplikationstegnet er implicit til stede, og man skal undgå
overflødige parenteser, som så gjorde at du glemte en vigtig parentes.
Husk operatorhierarkiet!
> > Her sagde flertallet at det var (a + c)/(b + d). De er vant til at bruge
> > en lommeregner med fuldt operatorhierarki, og kan altså ikke lægge to
> > brøker sammen.
> >
> > 1/3 + 1/6 = (1 + 1)/(3 + 6) = 2/9?
>
> (1*6)+(3*1)/(3*6) = 9/18 = 1/2
Jep, bortset fra lidt parenteshalløj og det kunne 80% af disse 16-årige
eliteelever ike finde ud af - fordi de aldrig havde lært det.
Jeg ser i øvrigt først efter at have skrevet dette, at du selv rettede
det. Men der er lidt ekstra på mit.
--
Per Erik Rønne
| |
    Hobert Idiart (02-02-2005)
 | Kommentar Fra : Hobert Idiart |
Dato : 02-02-05 22:48 |
|
Per Rønne wrote:
> Jeg ser i øvrigt først efter at have skrevet dette, at du selv rettede
> det. Men der er lidt ekstra på mit.
Damn, jeg kan godt mærke, at det ikke er tit (faktisk aldrig,) at jeg
kigger på brøker.
Sidste gang var vist i sommeren 1992.
| |
     Per Rønne (02-02-2005)
 | Kommentar Fra : Per Rønne |
Dato : 02-02-05 23:21 |
|
Hobert Idiart <in@your.dreams> wrote:
> Per Rønne wrote:
>
> > Jeg ser i øvrigt først efter at have skrevet dette, at du selv rettede
> > det. Men der er lidt ekstra på mit.
>
> Damn, jeg kan godt mærke, at det ikke er tit (faktisk aldrig,) at jeg
> kigger på brøker.
> Sidste gang var vist i sommeren 1992.
Jeg underviser, og for mig er matematik noget helt centralt ...
--
Per Erik Rønne
| |
      Hobert Idiart (03-02-2005)
 | Kommentar Fra : Hobert Idiart |
Dato : 03-02-05 00:53 |
|
Per Rønne wrote:
> Hobert Idiart <in@your.dreams> wrote:
>
>
>>Per Rønne wrote:
>>
>>
>>>Jeg ser i øvrigt først efter at have skrevet dette, at du selv rettede
>>>det. Men der er lidt ekstra på mit.
>>
>>Damn, jeg kan godt mærke, at det ikke er tit (faktisk aldrig,) at jeg
>>kigger på brøker.
>>Sidste gang var vist i sommeren 1992.
>
>
> Jeg underviser, og for mig er matematik noget helt centralt ...
Dengang, for mange år siden, var jeg faktisk rigtig god til matematik.
| |
  Carsten Overgaard (08-02-2005)
 | Kommentar Fra : Carsten Overgaard |
Dato : 08-02-05 08:12 |
|
"Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse
news:1grd5q5.1ywiydk43g21N%spam@husumtoften.invalid...
> Carsten Overgaard <info@carstenovergaard.dk> wrote:
>
> > Jeg ser fortiden en serie på DR2, hvor man har en skole, som kører efter
dit
> > mønster. Eleverne skal til eksamen i næste afsnit. Prøv at følge med.
>
> Den sorte Skole. Drengene har højst kunnet straffes med tre minutter
> under den kolde bruser, da spanskrøret angiveligt blev forbudt i
> engelske skoler i 1990erne. Men ellers skoleuniformer, pædagogik,
> indhold og mad à 1950.
>
> Jeg er dog noget chokeret over at eleverne ikke kunne den simpleste
> opgave fra det vi ville kalde oprykningsprøven til mellemskolen. 11+,
> altså for børn der var 11 år og op. De er seksten år gamle.
>
> Og så se hvad en lille matematikprøve gav af resultat:
>
> a/b + c/d = ?
>
> Her sagde flertallet at det var (a + c)/(b + d). De er vant til at bruge
> en lommeregner med fuldt operatorhierarki, og kan altså ikke lægge to
> brøker sammen.
>
> 1/3 + 1/6 = (1 + 1)/(3 + 6) = 2/9?
>
> Shocking! Men jeg tvivler nu på at danske 1g'ere er bedre. Børnene er i
> øvrigt alle eliteelever, der efter gennemført A-levels forventer at
> begynde på de bedste eliteuniversiteter.
Når jeg retter på programkoden i vores økonomi-system, så ser man fejlene.
Istedet for variabler som a,b,c osv. hedder variablerne oms, grandoms, cost
osv. men matematikens regler gælder stadig, så de yngre programmører laver
de gængse fejl, og ledelserne mister en gang imellem troen på
"elektronhjernen" og dens tjenere, så de sidder og budgetterer.
Det er derfor ikke kun tør teori, der høvles af i timerne og det gør de
dårlige resultater, som nutidens unge præsterer lidt betænkeligt.
--
Med venlig hilsen
Carsten Overgaard
http://www.carstenovergaard.dk/undskyld.htm
| |
|
|