Holdbarhedstiden på øl og cola
Fra : Dopedog

Dato : 11-02-05 17:06

Halløjsa

Var i den lokale brugs idag. De solgte en six pack af Tuborg's plastik
flasker (38 cl) til 10 kroner plus pant. Nå men købte så 4 af de six packs
for at kvæle dem iaften
MEN "mindst holdbar til" datoen er imorgen /den 12. Feb. 2005). Som sagt så
regner jeg med at drikke de 24 jeg har købt iaften, MEN kan de holde længere
end "mindst holdbar til" datoen ? For så kunne det jo være man skulle tage
op og købe nogle flere imorgen .... Prisen er jo kanon for at sige det mildt
Og hvad med cola ? De havde nemlig også 1.5 L pepsi twist til 5,- +
pant. Nu så jeg ikke udløbsdatoen der, men går ud fra den også er imorgen,
eller deromkring. Kan det holde længere ?

På forhånd tak og god weekend! :)

-Ronnie

Fra : Inger Pedersen

Dato : 11-02-05 17:15

"Dopedog" <dopedogFJERNDETHER@privat.dk> skrev i en meddelelse

> MEN "mindst holdbar til" datoen er imorgen /den 12. Feb. 2005). Som sagt
> så regner jeg med at drikke de 24 jeg har købt iaften, MEN kan de holde
> længere end "mindst holdbar til" datoen ?

Emnet har før været diskuteret, og jeg tror, der var bred enighed om, at

- nogle dage, uger og måske måneder gør ikke hverken fra eller til
- det afhænger mere af opbevaring (lys og temperatur) end af dato
- så længe øl smager godt, er det godt.

Derudover er der så nogle, der har gode erfaringer med øl, der har været
lagret i årevis.

Hilsen Inger

Fra : Dopedog

Dato : 11-02-05 18:46

> [...]
> - så længe øl smager godt, er det godt.
>
> Derudover er der så nogle, der har gode erfaringer med øl, der har været

Jeg takker mange gange og drikker videre og køber flere imorgen

-Ronnie

Fra : SKN

Dato : 11-02-05 19:42

"Dopedog" <dopedogFJERNDETHER@privat.dk> wrote in message

> MEN "mindst holdbar til" datoen er imorgen /den 12. Feb. 2005). Som sagt
> så regner jeg med at drikke de 24 jeg har købt iaften,

Held og lykke med branderten ;)

/SKN

Fra : Dopedog

Dato : 11-02-05 21:47

> Held og lykke med branderten ;)
>
> /SKN

Haha tak tak :)
Går ok indtil videre men har også kun drukket halvdelen :p

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 11-02-05 22:21

Holdbarheden på øl er adskillige måneder (eller år?), og det er
svært at tro, at det skulle være muligt at forudsige holdbarheden
så præcist, at dine ølbajere dør i nat kl. 0:00.

Men drik dem hellere for en sikkerheds skyld...

Mvh. JIB

PS: brugsen har forhåbentlig fjernet restlageret fra hylderne -
ellers sælger de jo gamle varer...

Fra : Christian

Dato : 11-02-05 23:32

Seks tuborg plastik øl lyder relativt dyrt, for et så underlødigt produkt -
men da grøn tuborg i forvejen er fuldstændig kønsløs, tvivler jeg på et par
dage over sidste salgsdato gør nogen forskel på hvor ligegyldigt den smager.

Jeg vil dog begræde, på dine vegne, at du på den måde spilder din tørst, der
kunne være brugt så meget bedre.

Hvis økonomien er presset (hvad jeg fuldt ud kan acceptere) så køb dog nogle
Harboe øl i stedet hvor du får en del mere for pengene.

--
/Christian
csa [AT] snog [DOT] dk

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 12-02-05 10:32

> [...]
>
> Var i den lokale brugs idag. De solgte en six pack af Tuborg's plastik
> flasker (38 cl) til 10 kroner plus pant. Nå men købte så 4 af de six packs

Hvordan går det med tømmermændene?
24 pilsnere ville for mig betyde blackout,- men du er åbenbart mere hærdet.
Pas på, at du med det overforbrug, ikke kommer til at belaste samfundet.

--
Venligst
Poul F. Andersen

OBS! Fjern dyret fra min Emailadresse
ved direkte henvendelse

Fra : Dopedog

Dato : 12-02-05 12:42

> Hvordan går det med tømmermændene?
> 24 pilsnere ville for mig betyde blackout,- men du er
åbenbart mere hærdet

Tømmermænd er heldigvis et fænomen jeg ikke kender ret godt til :) Men fik
dog heller ikke drukket dem allesammen igår heh .... Men fik da en lille
brandert så det var jo godt nok

Fra : Morten S Hansen

Dato : 12-02-05 14:23

> [...]
> twist til 5,- + pant. Nu så jeg ikke udløbsdatoen der, men går ud fra den
> også er imorgen, eller deromkring. Kan det holde længere ?

Så vidt jeg ved er holdbarhedsdatoen skæringsdato for om producenten er
ansvarlig for produktet eller ej. Dvs. hvis du bliver syg af en 'for
gammel' øl er det ikke producentens/forretningens ansvar. På den anden side
kan jeg ikke forestille mig nogen producenter der ikke ligger en margin
ind - om den så er 5% eller 25% ved jeg ikke...

Fra : Emil

Dato : 13-02-05 08:16

On Fri, 11 Feb 2005 17:05:51 +0100, Dopedog wrote:

>MEN "mindst holdbar til" datoen er imorgen /den 12. Feb. 2005). Som sagt så
>regner jeg med at drikke de 24 jeg har købt iaften, MEN kan de holde længere

Helt bestemt.

DR2 havde i lørdags en tema-aften om øl. Her fremgik det, at
nogle hvede-øl blev lagret i 20 år eller mere, så smagen
efterhånden blev vinøs.

Denne modning kan du ikke forvente i det sprøjt du har købt, men
nyd det, så længe det smager godt. Det er ikke så ringe endda.

m.v.h. Emil

Fra : Beeblebrox

Dato : 14-02-05 12:05

Emil wrote:

> DR2 havde i lørdags en tema-aften om øl. Her fremgik det, at
> nogle hvede-øl blev lagret i 20 år eller mere, så smagen
> efterhånden blev vinøs.

Jeg har en kasse Erdinger (ufiltreret) stående som havde udløb i maj
2004. De har stået mørkt men ved stuetemperatur.

Skal ovenstående forstås som at jeg uden fare kan drikke dem hvis de
stadig smager som Erdinger?

Vh,
Claus

-og jo, hvis man får nok kasser ad gangen kan man godt få en enkelt til
at stå for længe

Fra : Emil

Dato : 14-02-05 15:54

On Mon, 14 Feb 2005 12:05:19 +0100, Beeblebrox wrote:

> [...]

Smagen blev beskrevet som 'portvinsagtig'.

>Jeg har en kasse Erdinger (ufiltreret) stående som havde udløb i maj
>2004. De har stået mørkt men ved stuetemperatur.

Stuetemperatur er ikke så heldigt. Her foregår modningen mere end
4 gange så hurtigt end ved et par graders lagringstemp. Der er
større risiko for gærsmag - altså den dårlige, hvor de døde
gærceller nedbrydes.

>Skal ovenstående forstås som at jeg uden fare kan drikke dem hvis de
>stadig smager som Erdinger?

Helt bestemt. Der er ingen sundhedsfare.
Jeg vil dog anbefale at afkøle dem lidt før opskænkningen, og
undgå bundfaldet, altså nøjes med det 'svæv' der findes over
bundfaldet nu.
Det var således de gamle øl blev serveret i udsendelsen - i
ballonagtige glas.

Smager det godt, kan du prøve at servere på normal facon.

m.v.h. Emil

Fra : Beeblebrox

Dato : 15-02-05 13:22

Emil wrote:

> [...]
> bundfaldet nu.
>
> Smager det godt, kan du prøve at servere på normal facon.

Tak for det gode svar, jeg må teste så snart jeg er hjemme

Vh,
Claus

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-02-05 13:36

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse

> DR2 havde i lørdags en tema-aften om øl. Her fremgik det, at
> nogle hvede-øl blev lagret i 20 år eller mere, så smagen
> efterhånden blev vinøs.

Sikker på, det var hvedeøl?

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 02/09/05)

Fra : Emil

Dato : 14-02-05 16:01

On Mon, 14 Feb 2005 13:36:06 +0100, Jens Bruun wrote:

>Sikker på, det var hvedeøl?

Helt sikker kan jeg ikke være; det var jo en hel temaaften om øl.
Men synes det lød interessant med de gamle øl, så min
opmærksomhed blev skærpet, da de kom på banen.

Det var en øl på halvt hvede, og halvt byg.

Mon ikke udsendelserne bliver genudsendt på DR1 på et senere
tidspunkt? Jeg skal gerne give lyd, hvis jeg ser noget.

m.v.h. Emil

Fra : Emil

Dato : 14-02-05 16:11

On Mon, 14 Feb 2005 16:01:08 +0100, Emil wrote:

>Mon ikke udsendelserne bliver genudsendt på DR1 på et senere
>tidspunkt? Jeg skal gerne give lyd, hvis jeg ser noget.

Det bliver igen på DR2:
http://www.dr.dk/tema/kommende%20genudsendelser.htm

DR 2 søndag den 20. februar 2005 kl. 14.40
http://www.dr.dk/tema/2005/12-02-05.htm

m.v.h. Emil

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-02-05 16:17

> Helt sikker kan jeg ikke være; det var jo en hel temaaften om øl.

Jeg så den selv, men lagde ikke mærke til, om det var hvede eller "alm." øl
(jeg stod i køkkenet med alt, hvad det indebærer). Jeg kan dog ikke
forestille mig, at hvedeøl er specielt velegnet til lagring, hvorimod mørke
og stærke, belgiske ales lyder mere rigtigt i mine øren.

> Men synes det lød interessant med de gamle øl, så min
> opmærksomhed blev skærpet, da de kom på banen.

Chimay Grande Reserve og St. Feuillien Cuvee de Noel ville jeg ikke have
problemer med at lagre køligt og mørkt i mindst 10 år - dvs. jo, det ville
jeg jo nok alligevel, idet jeg ikke kan have god øl liggende i så lang tid
uden at drikke det

> Det var en øl på halvt hvede, og halvt byg.

Det var, da de snakkede om Erdinger Weisse.