Karrypasta, hvordan?
Fra : Jens Petersen

Dato : 04-02-05 18:35

Jeg købte for nylig forskellige pastaer til det sydøstasiatiske køkken, bla.
karrypasta. Men hvordan bruges det til f.eks. sovs?
På forhånd tak

Usenet Zone Free Binaries Usenet Server
More than 120,000 groups
Unlimited download
http://www.usenetzone.com to open account

Fra : Bo Warming

Dato : 05-02-05 15:37

"Jens Petersen" <peter900000@hotmail.com> wrote in message
> Jeg købte for nylig forskellige pastaer til det sydøstasiatiske køkken,
> bla.
> karrypasta. Men hvordan bruges det til f.eks. sovs?
> På forhånd tak

Hvis pasta er grøn af spinat kan ingen smage det - det er kosmetik

Men hvis nok krydderi er integreret i pastaen behøver man vel kun at hælde
kongende vand på - andet er der vel ikke i det?

Fra : Peter Westh

Dato : 05-02-05 16:04

> [...]
>
> Men hvis nok krydderi er integreret i pastaen behøver man vel kun at hælde
> kongende vand på - andet er der vel ikke i det?

Hæ hæ - jeg tror ikke der er tale om pasta i betydningen nudler, men om en
pasta af krydderier.

Anvendelsen varierer efter type, men typisk vil man stege pastaen i en smule
olie, hælde kokosmælk på, og så koge kød og grøntsager skåret i tynde
strimler i den krydrede sauce, ganske få minutter, så de stadig er saftige
og sprøde. Juster smagen med brunt sukker og limesaft, og drys gerne med
frisk koriander eller basilikum.

/P

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-02-05 16:16

> Hvis pasta er grøn af spinat kan ingen smage det - det er kosmetik
>
> Men hvis nok krydderi er integreret i pastaen behøver man vel kun at
> hælde kongende vand på - andet er der vel ikke i det?

Suk.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 01/29/05)

Fra : Hauge

Dato : 05-02-05 16:26

Hej
Jens Bruun wrote:
> Suk.

Hvilket virkelig var konstruktivt, hvad med at du forklarede hvad der blev
misforstået af BW?
Men nej, mudder er jo en rar ting.

/Hauge

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-02-05 20:10

> Men nej, mudder er jo en rar ting.

Bo Warming og jeg har et langt og frugtbart usenet-forhold, hvor
mudderkastning ikke indgår. Er det ikke rigtigt, Bo?

Fra : Bo Warming

Dato : 05-02-05 20:51

> "Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev i en meddelelse

> Bo Warming og jeg har et langt og frugtbart usenet-forhold, hvor
> mudderkastning ikke indgår. Er det ikke rigtigt, Bo?

Temmelig mange usenettere er umodne og ønsker at se sig selv som forfatter
men har ikke en mening om noget emne, så de hakker på den debatør, de
fornemmer er mindst populær
Det er rutinerede Jens Bruun og jeg højt hævet over

Men når mine betragtninger besvares med "Suk" er er der mildt mudderkast i
antydning af at jeg skrev uinteressant.

Men man skal være spontan - og jeg vælger da også lidt personangreb nu og
da - man må hyle som de ulve man er iblandt

Når blot der er et par saglige ord om emnet, er alt OK.

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-02-05 21:49

> Men når mine betragtninger besvares med "Suk" er er der mildt
> mudderkast i antydning af at jeg skrev uinteressant.

Du tog fejl. Mit "suk" skyldtes din totale uvidenhed om karrypasta - ét af
verdens få ægte vidundere. Smut en tur ind på vesterbro og besøg en enkelt
Thai-butik eller to. Det vil gøre dig godt og personalet er ikke helt uskønt
at kigge på.

Jeg bikser nok en Thai-aften (inkl. karrypasta) sammen ved lejlighed, hvor
du skal være velkommen.

Fra : Bo Warming

Dato : 06-02-05 01:47

> [...]
> uskønt at kigge på.
>
> Jeg bikser nok en Thai-aften (inkl. karrypasta) sammen ved lejlighed, hvor

Tak som byder - Vesterbro-butikker har jeg ikke så megen erfaring med - og
Nørrebro er næsten totalt muslimsk

Jeg kender pasta-skruer der er lidt grøn eller orangefarvede og min datter
køber i SevenEleven nudler med karrysmag, og jeg troede at karrypasta var
noget i den stil

Er det kun knastør hvidvin, der matcher Fjernøsten-køkken?

Mexico-køkken kan have særlig stærke jalapenos og andre pebre - hvad mon er
historiske eller geografiske forskelle fra Latin til Thai/Vietnam . At ris
og ikke majs er de skævøjedes stable diet er vel ikke noget der dikterer
særligt krydderivalg, eller ?

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-02-05 16:17

"Jens Petersen" <peter900000@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg købte for nylig forskellige pastaer til det sydøstasiatiske
> køkken, bla. karrypasta. Men hvordan bruges det til f.eks. sovs?

Det kommer dælme an på så meget. Lad os starte med: Er det rød, gul eller
grøn karrypasta?

Fra : Henrik Andersen

Dato : 10-02-05 15:20

> "Jens Petersen" <peter900000@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det kommer dælme an på så meget. Lad os starte med: Er det rød, gul eller
> [...]
Hej Har en af hver...

Fra : Jens Bruun

Dato : 10-02-05 16:48

"Henrik Andersen" <peter900000@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hej Har en af hver...

OK. Jeg bruger selv den røde til and i rød karry. Den opskrift må du få lidt
senere. Ellers så jeg en meget god én i Rex Hunt i går (jeg har lige
justeret en anelse på den):

- svits hakket løg i lidt olie i wokken
- tilføj en ordentlig klat rød karry og svits med
- tilføj en passende mængde kokosmælk (f.eks en dåses penge - brug Chaoko,
hvis du kan få den)
- tilføj hakket koriander
- tilføj kokossukker/palmesukker
- tilføj friskpresset limesaft
- tilføj en teskefuld MNG (mononatriumglutamat)
- tilføj kæmperejer (få minutter hvis kogte, lidt længere hvis rå)
- varm tortillaer på pande
- rul tortillaer med tre-fire rejer i hver og godt med snask fra wokken
- drys lidt hakket koriander over "pandekagerne"
- serveres med koriander-tsatsiki (græsk youghurt, hakket koriander,
hvidløg) og godt øl. Vin er bandlyst i denne sammenhæng.

Som med de fleste Thailandske retter skal du tilstræbe, at det smager
syrligt, sødt og stærkt på samme tid.

Jeg skal nok vende tilbage med min egen favorit - and i rød karry - ved en
senere lejlighed. Jeg bruger sjældent den gule karry, men laver ofte retter
med oksekød med den grønne karry.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 02/09/05)

Fra : Jens Bruun

Dato : 10-02-05 17:00

> Jeg skal nok vende tilbage med min egen favorit - and i rød karry -
> ved en senere lejlighed.

Jeg fandt lige et par billeder i min fotolog af hele baduljen. Se under den
21. og 22. november:

http://www.fotolog.dk/archives/2003/11/index.html#000041

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 11-02-05 18:55

Fri, 4 Feb 2005 18:34:35 +0100, skrev "Jens Petersen"
<peter900000@hotmail.com> i dk.kultur.mad+drikke:

>Jeg købte for nylig forskellige pastaer til det sydøstasiatiske køkken, bla.
>karrypasta. Men hvordan bruges det til f.eks. sovs?
>På forhånd tak

Denne ret er med grøn karrypasta:

Et eller to løg skåret i både svitses i olie, et par spiseskefulde
grøn karrypasta smides i gryden og svitses med.
Kyllingefilet skåret i strimler svitses med.
Champignons skåret i kvarte tilsættes.
En dåse kokosmælk hældes ved sammen med et par dl bouillon.
Retten snurrer ½ times tid.
Til sidst smages til med ekstra karrypasta, jævnes med maizena udrørt
i vand og strimlede peberfrugter (gerne røde, gule og grønne sammen -
det ser så festligt ud) tilsættes - skal kun lige varmes igennem, så
peberstrimlerne stadig er sprøde.
Servér med ris.

--
mvh Gitte Sørensen