Forret samt vin til Risotto
Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-01-05 23:05

Hurtigt forslag til forret passende til risotto med kylling, samt hvilken
vin man drikker til.

venligst
Michael

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 28-01-05 00:01

Michael Rasmussen wrote:

> Hurtigt forslag til forret passende til risotto med kylling, samt
> hvilken vin man drikker til.

Risotto i Italien er jo en forret (eller rettere: første hovedret). Dvs. der
kommer en hovedret efter. Derfor vil man normalt spise en eller flere
antipasti før, sådan lidt i den ellers så moderne tapas-stil. Man kan evt.
udelade den egentlige hovedret (kødretten), men jeg foretrækker nu ved
to-retters italienske måltider at servere en primo (pasta, suppe eller
risotto) og en secondo (kød, fjerkræ eller fisk) med en til flere contorni
(salat eller tilberedte grønsager) serveret ved siden af. Så kan antipasti
udelades (og bliver det da også som oftest i Italien, med mindre det skal
være rigtig festligt). På den måde får du et autentisk opbygget, mættende
italiensk måltid.

En god hovedret ovenpå en tung portion risotto kunne være en helstegt fisk -
f.eks. med smørsauterede, friske bønner til, eller en af de utallige retter
baseret på kalvefilet - gerne med en god salat a parte.

Vin til en risotto med kylling skal være hvid. Gerne en fed chardonay eller
en endnu bedre en god hvidvin far Veneto, som jo også er risottoens
"hjemland". Hvis du vil holde dig til samme vin, er fisken det gode valg til
hovedret.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Herbert Giulio Garon~

Dato : 28-01-05 11:52

La Borgata laver en fremragende Chardonnay dyrket i Puglia.. med et stænk
Verdeca i.. Den er fantastisk! Skjold Burne har den.. 60 kroner mener jeg
den koster..

H.G. Garonfolo

Fra : alfaekko

Dato : 28-01-05 16:49

"Michael Rasmussen" <mik_mak77@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hurtigt forslag til forret passende til risotto med kylling, samt hvilken
> vin man drikker til.
>
> venligst
> Michael

Ja, jeg ville drikke en let afkølet Barbera af god kvalitet til. Eller en
god hvedeøl, f.eks fra Fur eller Herslev Bryghus.
Til forret? hmmmm. Hvad med rimsaltet torsk på lidt grønt, med en let
sennepsvinaigrette til?

mvh
Anders
www.ølsmagning.com