Citronmelisse ?
Fra : Manler

Dato : 19-01-05 17:35

Hvad er citronmelisse ?

--
Gerner

Nu er det snart jul igen.
(denne signatur er beskyttet mod kommentarer).

Fra : Helle Petersen

Dato : 19-01-05 18:27

Hej Gerner

Google´de den og første hit var:
http://www.urtegartneriet.dk/Portraetter/Citronmelisse.htm
hjælper det?

Mvh
Helle

Fra : Manler

Dato : 19-01-05 19:26

On Wed, 19 Jan 2005 18:27:28 +0100, "Helle Petersen" <HelleMP@galnet.dk> wrote
in dk.kultur.mad+drikke:

>Hej Gerner
>
>Google´de den og første hit var:
>http://www.urtegartneriet.dk/Portraetter/Citronmelisse.htm
>hjælper det?

Nej, jeg forventer svar i gruppen.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 19-01-05 19:37

Manler wrote:

> Nej, jeg forventer svar i gruppen.

Linket var nu ellers udmærket, bl.a. fordi du på siden ville kunne se et
billede af omtalte krydderurt, hvilket er jo er smart, når man som du ønsker
at udvide sin botaniske/gastronomiske horisont.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : -V-

Dato : 19-01-05 20:21

Manler wrote:
> Nej, jeg forventer svar i gruppen.

Planten vokser vildt i Sydeuropa, det vestlige Asien og Nordafrika.
Forvildet i det meste af Europa.
Citronmelisse en omkring 1 m. høj, frodiggrøn halvbuskagtig staude med mange
små hvide blomster. Stærkt citronduftende.
Der findes gule varieteter, der dårligt tåler fuld sol om sommeren. Dette
gælder også visse andre gule varieteter, som f.eks. gylden oregano.

Den er en af de mest kendte krydderurter overhovedet, selvom dens
overvældende medicinske virkninger er knap så kendt. Som krydderurt bruges
blade og blomster. Den bruges til alt fra fisk til salater, grønt drys,
olier, eddike, sauce, dressinger, kager og desserter, hvor man kunne tænke
sig citronsmag.
Det er en rigtig god the-plante.

Medicinsk er den nerveberoligende evt. søvndyssende, og dog alligevel
opkvikkende på længere sigt. Disse tilsyneladende modstridende egenskaber
ses ofte hos nervestyrkende, toniske (opbyggende) urter. Den virker mod
depressioner og lignende. Gengiver ungdommen, styrker hjernen og fordriver
melankoli som man udtrykte det før i tiden.
Planten har vist sig at have god effekt mod herpes, brugt indvortes og
udvortes, evt. sammen med isop. Endvidere er den brugt til at berolige
hjertet, mod bronkitis, fordøjelsesbesvær, uregelmæssig menstruation,
forkølelse, tandpine, dårlig hukommelse og hovedpine. Den er bakterie og
virushæmmende og hæmmer skjoldbruskkirtel-funktionen.
Den virker bedre som frisk end tørret.
Det er en af de mest velundersøgte urter. En del af de ovennævnte egenskaber
er blevet godtaget af den moderne lægevidenskab.

Planten bruges også til snaps, likør, kosmetik, som duftplante og i
potpourri. Den er fra gammel tid kendt som biplante nr.1. Melissa betyder bi
på græsk. Den siges at afskrække fluer og myrer.

Citronmelisse elsker god næringsrig fugtig jord. Hellere lidt tung end let
jord. Under sådanne forhold trives den, og sår sig selv. Vi hører ofte at
den nærmest kan blive til en plage, men på vores hedesand, trives den ikke
særlig godt, og sår knap nok sig selv uden at blive hjulpet af en masse
kompost og vand. Under gode fugtige forhold kan den godt lide sol, men
ellers er halvskygge at foretrække. Læ er under alle omstændigheder godt.
Den bør skæres ned ofte, da de nye skud er bedst. Gamle blade får tit brune
(el. hvide) pletter, hvis de bliver udsat for vandmangel.
Formeres nemt ved frø, stiklinger eller deling.

Planten hører til Jupiter og krebsens tegn. Den kan genoplive en person. Den
virker livsforlængende. Den står for sociale relationer og sympati.

-V-

Fra : Peter Westh

Dato : 19-01-05 21:03

"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> skrev i en meddelelse
> Den står for sociale relationer og sympati.

Nå, så er det måske derfor jeg ikke rigtig bryder mig om den.

/P

Fra : Margrete Johansen

Dato : 20-01-05 08:10

"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> wrote in message

> [...]
>
> Planten hører til Jupiter og krebsens tegn. Den kan genoplive en person.
> Den virker livsforlængende. Den står for sociale relationer og sympati.

Imponerende svar!

Margrete

Fra : -V-

Dato : 20-01-05 13:11

Margrete Johansen wrote:
> Imponerende svar!

Tak, men din tillid er 100% ubegrundet.

Tjek tråden og de tilhørende links, og så vil du forstå hvorfor...

-V-

Fra : Inger Pedersen

Dato : 19-01-05 19:16

"Manler" <halloder@HALLOpostBORTkasseVÆK.org> skrev i en meddelelse
> Hvad er citronmelisse ?

En krydderurt, der burde holdes bag lås og slå - eller plantes midt i
græsplænen og holdes nede med plæneklipperen.
Jeg har aldrig fundet anvendelse for den i køkkenet, men den breder sig som
død og h...... i haven.

Hilsen Inger

Fra : Peter Westh

Dato : 19-01-05 20:12

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> græsplænen og holdes nede med plæneklipperen.
> Jeg har aldrig fundet anvendelse for den i køkkenet, men den breder sig

De har en svag og meget flygtig duft af citron, som forsvinder hvis man
putter den i mad. Man kan lave the af den, men det er nu ikke noget særligt
efter min mening. Den eneste rigtig gode anvendelse er som pynt på is og
frugtsalat - men helt ærligt, så ville jeg også der til enhver tid
foretrække Mynte.

/P

Fra : Sofie

Dato : 20-01-05 17:36

Ja smag og behag er jo som sagt forskellig jeg syntes det er en
fantastisk dejlig krydderurt og duften er pragtfuld og leder tankerne hen på
sommer og sol ...

bare lige et par få ord om smag

Sofie

--
Besøg www.Familiemad.dk

Fra : Peter Westh

Dato : 20-01-05 18:33

"Sofie" <fie@mash4077.dk> skrev i en meddelelse
> Ja smag og behag er jo som sagt forskellig jeg syntes det er en
> fantastisk dejlig krydderurt og duften er pragtfuld og leder tankerne hen

> sommer og sol ...
>
> bare lige et par få ord om smag

Bruger du den til noget i køkkenet? For det er rigtig nok, som staude
betragtet er den en dejlig - og nem - haveplante.

/P