Tomatsuppe i vasken
Fra : Peter Westh

Dato : 13-01-05 19:11

Er der nogen der kan forklare det her:

Her til aften improviserede jeg en hurtig tomatsuppe. Jeg ville gerne have
lokket nogle grøntsager i min datter, så det skulle være børnevenligt.

Jeg svitsede et løg, et par persillerødder (plejer at smage godt i
tomatsuppe) og en gulerod i lidt smør, og hældte to dåse flåede tomater på
med lidt grøntsagsbuillon. Det blev kogt til grøntsagerne var møre,
hvorefter jeg gav det en tur med stavblenderen. Derefter fortyndede jeg
suppen med 3-4 dl mælk. Konsistensen var fin nok, cremet men ikke helt glat.
Smagen var dog lovlig tam.

Jeg smagte til med salt, peber og lidt sukker. Ikke helt nok. Så jeg
besluttede at komme en teske røget paprika i. Jeg dryssede den i, og
begyndte at røre rundt. Og nu skete det, jeg ikke forstår:

Som jeg stod der og rørte rundt, skiftede suppen konsistens og blev slimet.
Den trak tynde, hvide tråde, som om der var kommet ost i den. I munden
føltes den som tapetklister. Jeg endte med at hælde den ud, og vi spiste os
mætte i de ostetoast, der ksulle have ledsaget den.

Hvad skete der? Det må jo være noget med mælken, men hvorfor havde paprikaen
denne virkning?

MVH

Peter

Fra : mcloud

Dato : 13-01-05 20:45

Hej Peter
Jeg tror det er mælken der har skilt ,så sker der nemlig det du siger
mvh mcloud

Fra : Henrik

Dato : 13-01-05 21:00

"mcloud" skrev i en meddelelse
> Jeg tror det er mælken der har skilt ,så sker der nemlig det du siger

Kan suppen så ikke reddes?

Ville det ha' hjulpet om Peter havde brugt fløde med et højt fedtindhold ...
Det foresvæver mig at jeg har hørt noget om at mælkeprodukter med lav
fedtprocent ikke tåler opvarmning?

Apropos tidligere tråde der har omhandlet kemi i køkkenet - findes der bøger
som beskriver fejlkilder og måder hvorpå man kan redde middagen?

Fra : Thomas Hansen

Dato : 13-01-05 22:00

On Thu, 13 Jan 2005 20:45:14 +0100, mcloud <kim@lechef.dk> wrote:

> Hej Peter
> Jeg tror det er mælken der har skilt ,så sker der nemlig det du siger
> mvh mcloud

Hej
Det tror jeg også. Det er fordi der en meget syrer i de flåede tomater. Og
når mælk og syrer blandes vil det skilde.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Q

Dato : 14-01-05 07:46

"Thomas Hansen" <thomas.hansenGORILLA@lite.dk> skrev i en meddelelse
newsskj693a5uxvtjp@sprinteren...

> Hej
> Det tror jeg også. Det er fordi der en meget syrer i de flåede tomater. Og
> når mælk og syrer blandes vil det skilde.

Mælken koagulerer.. Det der rent teknisk sker er at kaseinet ( et af mælkens
proteiner ) klistrer sammen..

Der er samme fænomen der er skyld i at syrnede mælkeprodukter er mere
tyktflydende..

Du kan evt. lave et demonstrationsforsøg hjemme på køkkenbordet med et glas
mælk og en sjat syre.. ( alm. eddike burde kunne gøre det )

/peter

Fra : Peter Westh

Dato : 14-01-05 11:05

"Q" <Q@Q.Q> skrev i en meddelelse
> Mælken koagulerer.. Det der rent teknisk sker er at kaseinet ( et af
mælkens
> proteiner ) klistrer sammen..

Jeg må altså konkludere, at det ikke specifikt havde noget med paprikaen at
gøre. At ulykken først skete, de jeg rørte paprikaen i, skyldes så
simpelthen at processen tager lidt tid, eller at min omrøring på en eller
anden måde fremprovokerede koaguleringen.

Jeg har før puttet mælk i tomatsuppe, men den har nok været bedre jævnet med
opbagning, kartofler el lign.

Tak for svarene allesammen,

Peter