/ Forside / Interesser / Dyr / Fugle / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fugle
#NavnPoint
dova 5097
Nordsted1 1938
katekismus 1408
arne.jako.. 910
CLAN 880
akle 875
HelleBirg.. 800
molokyle 790
piaskov 740
10  jakjoe 695
Andre fugletyper hvis flyvemetode skiller ~
Fra : Peter Knutsen


Dato : 11-01-05 07:20


Ja, et mere generelt spørgsmål, i forlængelse at mit forrige.

Hvilke fugletyper har flyveegenskaber der skiller sig
markant ud fra almindelige fugles?


Jeg spurgte i forrige indlæg om hvorvidt uglens støjsvage
flyvning er markant nok, og fik fine svar ("jo, ugler er
skam stealthflyvere").

Så er der kolibrien, som kan stå stille i luften. Det er et
fint eksempel på hvad jeg finder markant. Den *kan* noget
særligt.

Sanser er jeg, af forskellige grunde, ikke rigtig
interesseret i. Dyr har generelt skarpere sanser end
mennesker, så vi skal helt ud i ekstremerne (hunde,
blodhunde, eller slanger med deres infrarøde syn) før det
"tæller".

Men hvad med hastighed? Er der fugle der kan sprint-flyve
ekstremt hurtigt, i forhold til almindelige arter? Eller
fugle der kan marathon-flyve, altså holde en pæn hastighed
over store distancer, dvs. tilbagelægge væsentligt større
strækninger end almindelige arter.

Hvad med højdeflyvning?

Er der andet områder, hvor enkelte arter eller typer af
fugle skiller sig ud? Det her er alle tiders tråd, for folk
der har en eller anden yndlingsfugl som de vil promovere.


Derudover: medfører disse særlige fugleevner handicap på
andre områder? Jeg ved at kolibrier er ret begrænsede mht.
størrelse. Hvad med uglerne? Er der en "pris" for deres
støjsvage flyvning?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

 
 
JK (at mail dot dk) (11-01-2005)
Kommentar
Fra : JK (at mail dot dk)


Dato : 11-01-05 11:22

On Tue, 11 Jan 2005 07:20:04 +0100, Peter Knutsen
<peter@sagatafl.invalid> wrote:

>
>Ja, et mere generelt spørgsmål, i forlængelse at mit forrige.
>
>Hvilke fugletyper har flyveegenskaber der skiller sig
>markant ud fra almindelige fugles?
>
>
>Jeg spurgte i forrige indlæg om hvorvidt uglens støjsvage
>flyvning er markant nok, og fik fine svar ("jo, ugler er
>skam stealthflyvere").
>

Skovsneppen er mig bekendt også en ret lydløs flyver. Den er hurtig og
flaksende.
Man finder samme stil hos bekkasiner.

Måske andre mener noget andet ?

>Så er der kolibrien, som kan stå stille i luften. Det er et
>fint eksempel på hvad jeg finder markant. Den *kan* noget
>særligt.
>
>Sanser er jeg, af forskellige grunde, ikke rigtig
>interesseret i. Dyr har generelt skarpere sanser end
>mennesker, så vi skal helt ud i ekstremerne (hunde,
>blodhunde, eller slanger med deres infrarøde syn) før det
>"tæller".
>
>Men hvad med hastighed? Er der fugle der kan sprint-flyve
>ekstremt hurtigt, i forhold til almindelige arter? Eller

Vandrefalken er særligt hurtig. I disse mobil-telefontider har man
observeret flyvetiden for sådan een fra Falsterbo til Stevns. Det var
vist 120 km/t.

>fugle der kan marathon-flyve, altså holde en pæn hastighed
>over store distancer, dvs. tilbagelægge væsentligt større
>strækninger end almindelige arter.
>

Jo, der er træk-rekorder. Husker det ikke lige.

>Hvad med højdeflyvning?
>

Ved ikke

>Er der andet områder, hvor enkelte arter eller typer af
>fugle skiller sig ud? Det her er alle tiders tråd, for folk
>der har en eller anden yndlingsfugl som de vil promovere.
>

Gæs tager føringer i deres formationsflyvning, ligesom cykelryttere

>
>Derudover: medfører disse særlige fugleevner handicap på
>andre områder? Jeg ved at kolibrier er ret begrænsede mht.
>størrelse.
De findes altså så store som en lille stær.

Kolibrierne går i kropsdvale om natten, ligesom bjørnen i sit hi. Jeg
har desuden observeret i Costa Rica, at de før solnedgang går meget
aggressivt til en saftautomat. De skal lige have en sidste snaps.

>Hvad med uglerne? Er der en "pris" for deres
>støjsvage flyvning?

Nja, musen betaler prisen. Men ellers vil jeg tro, at prisen er lidt i
hurtighed.

Darwinisme er fantastisk !

Skal man derfor fodre fuglene om vinteren eller ej ?

Aids skal man heller ikke bekæmpe, vel ?

mvh

John

Peter Knutsen (27-01-2005)
Kommentar
Fra : Peter Knutsen


Dato : 27-01-05 08:29


JK (at mail dot dk) wrote:
> <peter@sagatafl.invalid> wrote:
>>Men hvad med hastighed? Er der fugle der kan sprint-flyve
>>ekstremt hurtigt, i forhold til almindelige arter? Eller
>
> Vandrefalken er særligt hurtig. I disse mobil-telefontider har man
> observeret flyvetiden for sådan een fra Falsterbo til Stevns. Det var
> vist 120 km/t.

Hvor hurtigt flyver en "normal" fugleart så?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Jens Mikkel Lausten (27-01-2005)
Kommentar
Fra : Jens Mikkel Lausten


Dato : 27-01-05 16:32

Peter Knutsen wrote:
> JK (at mail dot dk) wrote:
>> <peter@sagatafl.invalid> wrote:
>>> Men hvad med hastighed? Er der fugle der kan sprint-flyve
>>> ekstremt hurtigt, i forhold til almindelige arter? Eller
>>
>> Vandrefalken er særligt hurtig. I disse mobil-telefontider har man
>> observeret flyvetiden for sådan een fra Falsterbo til Stevns. Det var
>> vist 120 km/t.
>
> Hvor hurtigt flyver en "normal" fugleart så?
Der findes ca. 9000 forskellige fuglearter - hvad er en normal fugleart
?

Mikkel



Peter Knutsen (29-01-2005)
Kommentar
Fra : Peter Knutsen


Dato : 29-01-05 05:10


Jens Mikkel Lausten wrote:
> Peter Knutsen wrote:
[JK nævner vandrefalken der kan flyve 120 km/h]
>>Hvor hurtigt flyver en "normal" fugleart så?
>
> Der findes ca. 9000 forskellige fuglearter - hvad er en normal fugleart
> ?

Den 4500. eller 4501. hurtigste?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

SMC (13-01-2005)
Kommentar
Fra : SMC


Dato : 13-01-05 21:33


>
> Men hvad med hastighed? Er der fugle der kan sprint-flyve
> ekstremt hurtigt, i forhold til almindelige arter? Eller
> fugle der kan marathon-flyve, altså holde en pæn hastighed
> over store distancer, dvs. tilbagelægge væsentligt større
> strækninger end almindelige arter.


Jeg er fascineret af mursejleren.
Jeg har hørt, at når den forlader reden lander den først igen, når den skal
bygge rede et par år efter. Og når den skal sove flyver den megahøjt op,
falder i søvn og svæver langtsom nedad.

Finn



Preben Riis Sørensen (13-01-2005)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 13-01-05 23:01


"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse
news:34h9fiF495sliU1@individual.net...
>
> Ja, et mere generelt spørgsmål, i forlængelse at mit forrige.
>
> Hvilke fugletyper har flyveegenskaber der skiller sig
> markant ud fra almindelige fugles?

En Albatros kan svæve langs bølgekamme i timevis uden at bevæge vingerne
andet end lidt korrektion o.lign.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Preben Riis Sørensen (13-01-2005)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 13-01-05 23:05


"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse
news:34h9fiF495sliU1@individual.net...
>
> Ja, et mere generelt spørgsmål, i forlængelse at mit forrige.
>
> Hvilke fugletyper har flyveegenskaber der skiller sig
> markant ud fra almindelige fugles?

En Pingvin kan flyve under vand. Det kan andre tildels også, Dykænder f.eks.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408857
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste