hårshampoo
Fra : Pia & Michael Robdru~

Dato : 23-05-01 14:44

Hej gruppe

Er der nogen der har et godt råd ang. shampoo til fedtet hår ?
Jeg har langt hår - til livet. Og det driller mig, dvs, det er nu mere
hovedbunden der driller. Jeg er nød til at vaske håret hver
morgen for ikke at have fedtet hår. Det er ikke særlig praktisk da
det tager tid. Men hvad kan jeg gøre ved det, så ikke det fedter
så hurtigt? Pt bruger jeg Head & Shoulder da det synes at
virke bedst.

mvh Pia

Fra : Tina Sylvester Gusta~

Dato : 24-05-01 20:01

Hej Pia

For det første har hverken dit hår eller din hovedbund godt af at blive
vasket med sæbe/shampoo/balsam dagligt.... Prøv at vænne dig til kun at
vaske det hver 2. dag, så vænner din hovedbund sig til det og danner ikke
helt så meget fedtstof. Find eksempelvis en weekend, hvor du ikke skal noget
og vask ikke håret før søndag eller mandag morgen, så kan du i ugen efter
nøjes med hveranden dag. Hvis det er "nødvendigt" for dig at få håret vådt
dagligt, så hold dig blot fra sæben /shampooen, jo mere fedtstof du vasker
væk, des mere dannes der. I øvrigt vil jeg stærkt fraråde at komme balsam i
hovedbunden, da det ofte gør den tør....

Håber du kan bruge mine erfaringer til noget! Du kan hente en folder på
apoteket om sæbe, der står også noget om, hvad kroppen egentlig har behov
for i den retning.

Mvh. Tina

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 24-05-01 21:58

"Tina Sylvester Gustafsen" <tina.sylvester@compaqnet.dk> wrote in
message news:9ejlnk$b4m$1@news.inet.tele.dk...
> [...]
> væk, des mere dannes der. I øvrigt vil jeg stærkt fraråde at komme
balsam i
> hovedbunden, da det ofte gør den tør....

først tina?

må jeg lige spørge hvor du har din viden fra?? ikke fordi den er helt
galt på den, men du har ikke helt fat i den rette ende alligevel...
ifølge hvad jeg har lært ihvertfald....

så pia
normalt vil jeg sige at et langthår ikke bliver fedtet af at blive
vasket ofte...... men... det bliver langt oftere fedtet af at blive
børstet ofte.... hvis du vasker håret dagligt... (som med de produkter
der findes på markedet i dag ikke er noget problem.... _hvis_ man vælger
den rette shampoo...) så er det i og for sig ikke det der er galt....
det der kan ske er at du, når du vasker håret, måske masserer for meget
i hovedbunden.... dette aktiverer talgkirtlerne til at producerer mere
fedtstof..... det ses ofte i langt hår at det bliver nemt fedtet... det
er simpelthen fordi tyngden af håret trækker i hårsækkene og trykker på
talgkirtlerne som så igen danner mere fedtstof.... det er det samme med
at børste håret..... hiv i håret danner mere fedtstof.....

hovedbunden kan ikke i løbet af en weekend regulere sin fedtmængde...
men over en periode på 2-3 mdr kan det regulere sig og nærmest blive
"selvrensende" forstået på den måde at det ikke vil lugte eler blive
fedtet hvis det ikke bliver vasket overhovedet i den periode......

håret er dødt.... og det er det hovedbunden skal kompensere for..... når
man børster håret børster man fedtstof ud på hårstrået som er med til at
pleje og beskytte håret bedre end nogen balsam kan det..... moder natur
er ALTID stærkere....

mit råd er: vask håret så tit du føler det er nødvendigt...
gå til din frisør og få et eller to produkter som plejer dit hår mest
muligt og samtidig tager hensyn til din hovedbund..... jeg kune feks
forestille mig en spray balsam ville være god til at sørge for at du
skal hive mindst muligt i det når det skal børstes.....
børst håret igennem og lad det lufttørre.... eller om muligt blæs det
tørt med fønen uden at hive i det med en børste..... evt kun lige vende
spidsen til sidst.....
køb en god svinehårsbørste som trækker det naturlige fedtstof med ud på
håret så det kan suges ind der hvor håret har brug for det, børst ALTID
fra bund til spids..... børst håret så SJÆLDENT som muligt....
og sidst men ikke mindst... afslut hver hårvask med en kold skylle over
håret og hovedbunden... det virker sammentrækkende på hovedbunden og
sørger for at lukke talgkirtlerne mest muligt så den ikke fedter med det
samme.....
hvis du vil trappe dit shampoo forbrug ned er det også en god ide kun at
skylle håret i køligt vand.. af samme grund..... hver anden dag...

men du skal være forberedt på at din hovedbund vil være fedtet i den
første tid...... den kræver en periode for at regulere sig..... en god
ide kunne være i en ferie på minimum 14 dage.... derefter vil den
begynde at indrette sig efter det behov håret har....

lige en sidste ting... farver du håret eller er det MEGET
groft/tykt/tungt???
--
knus sabina

behind every good woman, lies
a trail of men.....*SF*

Fra : Tina Sylvester Gusta~

Dato : 27-05-01 14:51

Hej igen

Jeg er såmænd ikke uddannet i denne retning, men som skrevet videregav jeg
mine erfaringer fra en langhåret til en anden. Jeg har i øvrigt meget tykt,
tungt hår og børster det mange gange dagligt - uden det bliver fedtet....
Jeg benytter mig af de erfaringer jeg har skaffet mig i løbet af mange års
"langhårethed" og som jeg så gav videre. Jeg har førhen haft fedtet hår, men
begyndte så at gøre som beskrevet i sidste besked. Herudover har jeg snakket
med både læge, frisør og apotek, som har fortalt mig noget nær det samme som
mine erfaringer har sagt mig...

Tina

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 27-05-01 17:18

"Tina Sylvester Gustafsen" <tina.sylvester@compaqnet.dk> wrote in
message news:9er0o1$gnn$1@news.inet.tele.dk...
> [...]
snakket
> med både læge, frisør og apotek, som har fortalt mig noget nær det

nu er jeg frisør og det jeg sagde var at det var til dels rigtigt.....
jeg gav jo også en forklaring på hvad det egentlig var der skete...

det har også meget at gøre med hvilken type børste man bruger og hvilken
type hår man har.. langt hår er jo ikke bare langt hår... ligesom fedtet
hovedbund ikke bare er fedtet hovedbund... og jeg sagde jo også: "det
ses ofte i langt hår at det bliver nemt fedtet..." ikke at det ALTID
ses......
derfor er det også altid bedre at gå til en fagperson... her snakker jeg
om læge eller frisør.... og vise sit problem frem... så kan denne
fagperson give sit bud ud fra det aktuelle de kan se.... det er jo ikke
nemt at se hvad type hår det er.. om det er farvet.. om det er fint
eller tykt... om det suger meget i sig selv... om det er huden i sig
selv der er "syg" eller om det bare er shampooen der er forkert... der
kan jo være et hav af årsager til at håret fedter....

og mht balsamen så har du igen til dels ret.... ved nogle mennesker kan
den gøre hovedbunden tør.... og ved andre kan den fedte ind og få håret
til at klaske...... det man normalt siger er at en shampoo skal affedte
og rengøre håret... mens en balsam skal indfedte og pleje håret.....
derfor anbefaler jeg ALDRIG "to i en" produkter...... det er en
modsætning i sig selv......

hvis jeg skal være specifik i hvor jeg mener du ikke har ret så er det i
at du mener en weekend er nok til at regulere fedmængden.... det er det
ikke... huden har en turnover på 4 uger hvor den fornyer sig selv... og
den reagerer ikke så hurtigt på en forandring... lgiesom man også skal
bruge en tid på at finde ud af om en shampoo er god for netop dit
hår.....

men du har helt ret i at man sagtens kan nøjes med at skylle håret hver
anden dag..... der er det så bare jeg anbefaler at bruge køligt vand for
at modvirke sebum-produktionen...

Fra : Tina Sylvester Gusta~

Dato : 27-05-01 18:37

Hej Sabina
Jamen det lyder jo til, at vi er ganske enige så.... For mit vedkommende er
en weekends rekreation bare nok, hvorfor det var mit råd...

Dejligt at få trådene (håret) redt ud.
Tina

Fra : Ulla Petersen

Dato : 26-05-01 12:09

Hej Pia
Jeg har selv haft problemer med fedtet hårbund og tørre spidser. Nu bruger
jeg en shampoo af mærket Charles Worthington, som har hjulpet mig til at gå
fra daglig vask af håret til 2-3 gange om ugen.
Shampooen hedder Results, balancin act oil-regulating shampoo. Den fåes i
Matas og er lidt dyr, men drøj i brug.

Hilsner
Ulla

Fra : Mari

Dato : 27-05-01 15:30

> Er der nogen der har et godt råd ang. shampoo til fedtet hår ?

Jeg bruger kun ren shampoo fra Urtekram. Den er totalt fri
for "hokuspokus" - og jeg køber den i Brugsen.

Har du mod på at lave dine egne shampoo'er, så kan du købe
tingene hos http://www.urtegaarden.dk
Jeg har prøvet - og det er rimeligt nemt at have med at gøre.

Mvh
Marianne
Stem på Hanne Lundby her:
http://www.indkoebsprisen.dk/

Fra : AnjaNielsen

Dato : 27-04-03 20:49

Jeg arbejder som zoneterapeut og har egen helsekost - hvad jeg foreslår
til langt fedtet hår kan være en eller flere af følgende, alt efter hvor
slemt det er :

Brændenælde vand - skyl håret grundigt efter vask og IKKE skylde det ud.

Undgå balsam af enhver art

Brug kun naturprodukter - der er allerede foreslået en shampoo fra
urtekram, et udemærket forslag indeed,

et andet kunne være

Jojoba Shampoo uden nogen dikkedarer, giver håret en lækker blødhed og
er rigtig god til hårbunden.

"Head and Shoulders" ??? (jeg krummer tær lige nu !! )

http://www.kandu.dk/

Fra : Marianne

Dato : 27-04-03 21:37

"AnjaNielsen" wrote in message
> [...]
> slemt det er :
>
> Brændenælde vand - skyl håret grundigt efter vask og IKKE skylde det ud.
(snip)

> "Head and Shoulders" ??? (jeg krummer tær lige nu !! )

Hej Anja

Jeg har også ret voldsomme problemer med min hovedbund, og har prøvet alt
fra biodynamiske naturprodukter i den ene ende af skalaen til receptpligtige
svampemidler.

Jeg har 'altid' haft problemerne, i 20 år eller mere, og de forsvinder
faktisk kun ved 1) kraftig motion hvor jeg sveder meget i hovedbunden og 2)
'Head and Shoulders'. Jeg må dog indrømme, at brændenældevand har en positiv
EFFEKT, men det fjerner ikke problemet.

Jeg er nysgerrig: Hvorfor krummer du tæer når du ser ordene "Head and
Shoulders"?

mvh
Marianne

Fra : AnjaNielsen

Dato : 11-06-03 09:07

Undskyld det har varet så længe.

Hvorfor jeg krummer tæer. Fordi jeg er af den mening, at Head and
Shoulders er mere kemi end fornuft - såre enkelt.

Jeg nævnte også JojobaShampoo som et alternativ.

Læg lige mærke til at der er forskel på at have fedtet hår, og have
hovedbundsproblemer . Brændenælde til håret, jojoba til hovedbunden -
jeg undskylder at detter ikke fremstod klart i min første post.

http://www.kandu.dk/