Køkken mod syd?
Fra : Ukendt

Dato : 10-02-05 13:53

I forbindelse med tilbygning arbejder vi med forskellige grundplaner. En
væsentlig forskel er, om køkkenet skal ligge mod nord (mod vejen og
hovedindgangen) eller mod syd (mod haven).

Langt de fleste huse har køkken mod nord. Er det af nød (fordi man vil have
stuen mod syd) - eller er det for at undgå, at varmen bager ind i maden og
den beskidte opvask?
Måske har man også fornemmelsen af at vende ryggen til omgivelserne og
hovedindgangen - at man ikke kan se, hvem der kommer osv.

Erfaringer?

Mvh
Søren

Fra : John Smith

Dato : 10-02-05 14:20

S Hansen wrote:

> Langt de fleste huse har køkken mod nord. Er det af nød (fordi man vil have
> stuen mod syd) - eller er det for at undgå, at varmen bager ind i maden og
> den beskidte opvask?

Traditionelt ligger køkknet imod nord netop for at sænke temperaturen. I
gamle dage havde man også spisekammer og fadebur ved køkkenet.
Personligt ville jeg aldrig drømme om at bygge nyt hus uden spisekammer.

John Smith

Fra : Inger Pedersen

Dato : 10-02-05 15:13

"John Smith" <zigge@NOGOODprivat.dk> skrev i en meddelelse

> Traditionelt ligger køkknet imod nord netop for at sænke temperaturen. I
> gamle dage havde man også spisekammer og fadebur ved køkkenet.
> Personligt ville jeg aldrig drømme om at bygge nyt hus uden spisekammer.

Desuden tænker jeg, det er en rest fra dengang, man roligt kunne overlade de
ringeste sider af huset til dem, der færdedes i køkkenet...
Når jeg tænker tilbage på de landbo-køkkener, jeg kender til, vender ikke ét
mod nord!
De fleste vender mod øst (man var mest i køkkenet om formiddagen) og nogle
få mod vest.
En bondekones værd var velkendt, og hun "nøjedes" ikke unødvendigt.

Jeg ville placere køkkenet, så der var mest dagslys i de timer, man i
familien bruger det - altså afhængig af familiens dagsrytme.
Og jeg ville bestemt også lave et ordentligt spisekammer, gerne på
bekostning af gæstetoilettet

Hilsen Inger

Fra : Martin Bak

Dato : 11-02-05 01:29

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Desuden tænker jeg, det er en rest fra dengang, man roligt kunne overlade
> de ringeste sider af huset til dem, der færdedes i køkkenet...

Præcis. og det var ikke kun placeringen i huset, der var den ringeste, også
valg af tømmeret, rigdommen af detaljer i udsmykningen og feks. kvaliteten
af døre osv. slog igennem, så det var tydeligt ringere i køkkenregionerne. I
vore dage, hvor køkkenet er et af de vigtiste rum, bør det naturligvis også
nyde den største opmærksomhed. Bedste placering osv osv.

Martin

Fra : Ukendt

Dato : 10-02-05 15:40

"S Hansen" <-> skrev i en meddelelse
> [...]
>væsentlig forskel er, om køkkenet skal ligge mod nord (mod vejen og
>hovedindgangen) eller mod syd (mod haven).

I dag bygger man jo ofte køkkenet sammen med et alrum (køkkenalrum) hvor
rummet benyttes til alt muligt andet end lige spisningen.
Jeg har prioriteret lys højt i vores køkken alrum - hvor i mod værelserne
vender mod nord.

Men der kan jo være mange fornuftige grunde for at placere det i et hvilket
som helst verdenshjørne...
/Jens

Fra : HKN

Dato : 10-02-05 15:51

> [...]
> Måske har man også fornemmelsen af at vende ryggen til omgivelserne og
> hovedindgangen - at man ikke kan se, hvem der kommer osv.

Vi har vores køkken/alrum mod syd - det er også dejligt at kunne gå fra
køkkenet lige ud i haven

Mvh
Henrik