Vandtryk
Fra : Claus Skaarup

Dato : 09-02-05 20:50

Trykket på vandet i mit - ret gamle - hus, er ikke forfærdelig kraftigt. Jeg
kunne godt bruge lidt mere, men er det noget jeg selv kan gøre? Kan jeg
skrue op/ned selv?

Der er 2 rør, der går ind i huset: varmt og koldt - naturligvis. Der sidder
en hane på hver. Hvad sker der ved at dreje på dem?

mvh Claus
der IKKE er VVS-kyndig...

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 09-02-05 23:41

"Claus Skaarup" <skaarup75(xx)@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
sidder
> en hane på hver. Hvad sker der ved at dreje på dem?

Er du heldig lukker du for vandet, er du uheldig brækker røret og det vælter
ud med vand Din vandmangel skyldes nok gamle rør.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Armand

Dato : 10-02-05 00:18

Claus Skaarup wrote:
> [...]
>
> Der er 2 rør, der går ind i huset: varmt og koldt - naturligvis. Der sidder
> en hane på hver. Hvad sker der ved at dreje på dem?

Det sidste behøver du vist ikke at lægge tryk på

Alt efter dine installationer må der være ét rør der går ind eller tre:
Hvis du har fjernvarme løber denne såvel til (=varm) som fra(=kold)
huset; men fjernvarme har intet med dit vandtryk at gøre - De har din
vandinstallation derimod!
Har man ikke fjernvarme er der kun ét rør der løber ind i huset: brugsvand!

Med andre ord: Hold dig fra de ventiler du indtil videre har fundet, og
led videre efter vandet istedet!

Men omkring vandet er der det forhold at der sagtens kan være det tryk
på som der må forventes; men at dine vandrør er så tilkalkede indvendigt
at der i praksis ikke er det store hul igennem, hvorved at mængden(!)
der løber ud af vandhanerne ikke er særlig stor!
Kan du komme til at montere et manometer et sted på en vandhane eller
stuts vil du kunne konstantere om vandtrykket holder ca. 3 bar eller
vitterligt er lavere som du tror!

--
Armand.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-02-05 00:56

Armand wrote:

> [...]
> vandinstallation derimod!
> Har man ikke fjernvarme er der kun ét rør der løber ind i huset:

Det kunne jo være, at manden bor i en bebyggelse med fælles varmecentral og
at han derfor rent faktisk får leveret både koldt og varmt vand til huset.
Og at han defor - som han selv beskriver - har netop to tilledninger.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Calle.

Dato : 10-02-05 07:13

Erik Ginnerskov wrote:

> [...]
> varmecentral og at han derfor rent faktisk får leveret både koldt og
> varmt vand til huset. Og at han defor - som han selv beskriver - har

så ville det være lavet som ved fjernvarme, eller skal han jo have
yderligere 2 til radiatorvand
--
Calle.

Fra : Armand

Dato : 10-02-05 20:45

Erik Ginnerskov wrote:

> [...]
> at han derfor rent faktisk får leveret både koldt og varmt vand til huset.
> Og at han defor - som han selv beskriver - har netop to tilledninger.

Hvilket snarere vil give fire rørindgange, derved at varmeinstallationen
så også vil forekomme :-|

--
Armand.