Lyde v. åben/luk for vand
Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 09-02-05 12:51

Hejsa

Vi flyttede ind i vores nye hus for 3 uger siden. Der er skidelækkert,
og vi er meget tilfredse. Dog er der kommet en slags skavank: Når man
åbner helt op for vandet og lukker hurtigt igen, siger det 'klonk' ude
fra skabet, hvor vandrør mm. befinder sig.

Hvis man åbner/lukker stille, er der ingen lyde. Vaskemaskinen kan
også aktivere denne lyd.

Det skal lige nævnes, at vi har RET MEGET tryk på hanerne i vores nye
hus.

Hvad kan det være?

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Danmarks nye slankeportal
-----------------------------
W. www.slankogrask.dk
E. info@slankogrask.dk

Fra : Mads

Dato : 09-02-05 12:56

On Wed, 09 Feb 2005 12:50:43 +0100, Bo Kamp Dudek <FJERNbo@bodudek.dk>
wrote:

> [...]
>også aktivere denne lyd.
>
>Det skal lige nævnes, at vi har RET MEGET tryk på hanerne i vores nye

Det er bare rørene der gir sig lidt i forbindelse med
det svingende vandtryk. Der er helt normalt og om
et par uger så lægger du sikkert ikke mærke til det
længere.

Mine vandrør har sagt "klonk" i 36 år.

mvh Mads

Fra : zillyink

Dato : 09-02-05 13:40

Bo Kamp Dudek wrote:
> Når man åbner helt op for vandet og lukker
> hurtigt igen, siger det 'klonk' ude fra skabet, hvor vandrør
> mm. befinder sig.
> Hvad kan det være?

Trykændring.
Sidder der en vandpumpe eller er det det "almindelige" vandtryk?
Du kan få armarturer der modvirker ved at åbne/lukke langsomt!

Vær opmærksom på at belægninger (kalk, rust) i rørene kan løsne
og stoppe filtre ved de pludselige trykændringer.

--
Hilsen

Zillyink
Slet: *getlost*

Fra : .Kody

Dato : 09-02-05 14:40

"zillyink" <zillyink@getlosthotmail.com> skrev i en meddelelse

> Trykændring.
> Sidder der en vandpumpe eller er det det "almindelige" vandtryk?
> Du kan få armarturer der modvirker ved at åbne/lukke langsomt!

Jeg har pexrør, som er synlige i min kælder. Jeg kan faktisk se de slår et
slag når f.eks opvaskemaskinen lukker for vandet.
Jeg er lidt nervøs for at længere tids "klonk" kan få pex rørene til at gå
løs i samlingerne, tror i det kan have noget på sig ?

..Kody

Fra : Michael

Dato : 09-02-05 22:41

".Kody" <mgs_fjern_@email.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg er lidt nervøs for at længere tids "klonk" kan få pex rørene til at gå
> løs i samlingerne, tror i det kan have noget på sig ?

Sæt dem fast det er ikke meningen at de skal slå sig hvergang. så holder det
op

/michael

Fra : Knud Rasmussen

Dato : 09-02-05 15:18

"Bo Kamp Dudek" <FJERNbo@bodudek.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> også aktivere denne lyd.
>
> Det skal lige nævnes, at vi har RET MEGET tryk på hanerne i vores nye

Hej
Se: http://www.fmmattsson.dk
Deres haner har et system til at forebygge knald i
rørene.
mvh
KSR

Fra : Calle.

Dato : 09-02-05 16:02

Bo Kamp Dudek wrote:
> [...]
> også aktivere denne lyd.
>
> Det skal lige nævnes, at vi har RET MEGET tryk på hanerne i vores nye

Det er fordi, at der i de nye vandure sidder en kontraventil, så uret ikke
kan køre baglæns. Når du så lukker vandet kan det udligne sig længere end
dertil. I de gamle vandure var kontraventilen der ikke, så da udlignede den
i hele rørsystemet fra vandværket, så derfor ikke de store knald. Har hørt
om flere VVS folk der borer et hul i Kontraventilen, for netop at undgå
knaldet.
--
Calle.

Fra : lilylily2

Dato : 09-02-05 17:21

Calle. wrote:

> om flere VVS folk der borer et hul i Kontraventilen, for netop at undgå
> knaldet.

Det lyder da dejligt: først indsætte en kontraventil, og så bore hul i den.
Jeg mener, at dette er smask ulovligt. Kontraventilen skal jo sikre, at
dit beskidte badevand ikke løber tilbage i systemet.
Lily

Fra : Mads

Dato : 09-02-05 17:35

On Wed, 09 Feb 2005 17:21:05 +0100, " lilylily2" <"
lilylily2"@hotmail.com> wrote:

>Det lyder da dejligt: først indsætte en kontraventil, og så bore hul i den.
>Jeg mener, at dette er smask ulovligt. Kontraventilen skal jo sikre, at
>dit beskidte badevand ikke løber tilbage i systemet.

Hvordan plejer du at hælde dit beskidte badevand ind i vandhanen igen?
Det må da være både besværligt og ikke mindst hårdt arbejde, da der
jo plejer at være tryk på vandet.

mvh Mads

Fra : Calle.

Dato : 10-02-05 07:04

Mads wrote:

> Hvordan plejer du at hælde dit beskidte badevand ind i vandhanen igen?
> Det må da være både besværligt og ikke mindst hårdt arbejde, da der
> jo plejer at være tryk på vandet.

jeg tror sku hun bader i kloaken
--
Calle.

Fra : Aksel.pe

Dato : 12-02-05 01:14

Mads wrote:

> Hvordan plejer du at hælde dit beskidte badevand ind i vandhanen igen?
> Det må da være både besværligt og ikke mindst hårdt arbejde, da der
> jo plejer at være tryk på vandet.
>
> mvh Mads

Det har Lilly da ret i.
Hvis f.eks. håndbruseren ligger nede i et fyldt badekar, og der afbrydes
for husets vandtilførsel, kan der i visse situationer ske et tilbageløb
ved hævertvirkning - derfor kontraventilen.

Fra : Calle.

Dato : 10-02-05 07:03

lilylily2" <" lilylily2 wrote:

> Det lyder da dejligt: først indsætte en kontraventil, og så bore hul
> i den. Jeg mener, at dette er smask ulovligt. Kontraventilen skal jo
> sikre, at dit beskidte badevand ikke løber tilbage i systemet.

Nu må du da lige tænke dig om inden du skriver. Hvordan helvede vil du have
at kloakken og vandforsyningen henger sammen via en kontraventil.
Få lige teknisk forstand på det område før du udtaler dig.
--
Calle.

Fra : Aksel.pe

Dato : 12-02-05 01:17

Calle. wrote:

> [...]

> at kloakken og vandforsyningen henger sammen via en kontraventil.
> Få lige teknisk forstand på det område før du udtaler dig.

Mon ikke det er dig, der skal tænke sig om - hvis du ellers kan!

Aksel

Fra : Leonard

Dato : 09-02-05 17:26

"Calle." <fake@fake.fake> wrote:

>Har hørt
>om flere VVS folk der borer et hul i Kontraventilen

VVS-folk er ikke alle lige kloge ...

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Aksel.pe

Dato : 09-02-05 17:49

Leonard wrote:

> VVS-folk er ikke alle lige kloge ...

Det er helt korrekt.

Men en har fortalt mig, at vandværkets pumpeslag - ud i systemet - kan
falde synkront med stoppet i vandtilstrømningen, når man lukker brat.
Dette skulle kunne være en årsag til det smeld, man kan høre af og til.
Fup eller fakta?
Aksel

Fra : Armand

Dato : 10-02-05 00:06

Aksel.pe wrote:

> [...]
> falde synkront med stoppet i vandtilstrømningen, når man lukker brat.
> Dette skulle kunne være en årsag til det smeld, man kan høre af og til.

Pumpeslag???
Tror vedkommende at vandforsyningen klares af en stempelpumpe á en
gammeldags vandpost eller som brandvæsenet brugte i HC Andersens tid??
Pumper kører da rundt og hvis der måtte forekomme en anelse oscillation
ved vandværkets udgang vil den da være udlignet undervejs i
forsyningsnettets labyrint af rør :-|

Forklaringen er at vand faktisk er temmeligt tungt og at det er inertien
i vandet(*) der ikke frivilligt lader sig stoppe når man abrubt lukker
for flowet. Er der blot et enkelt sted hvor husets installationer ikke
er 100% fastspændt vil der således fremkomne rekyl-lignende ryk der vil
få enhver løs fixering til at rykket forplanter sig som et smæld i
systemet. Metal er samtidig en god lydgiver hvorfor enhver fremkommen
lyd vil kunne høres tydeligt rundt i hele huset!

Når nu at lyden allerede er sporet til installations-skabet, så lad én
lege med vandhanen imens man lytte/føle -efterforsker lyden nærmere i
skabet. Finder man stedet hvor smældet opstår er der også en chance for
at man kan låse bevægelsen og derved også lyden!!

(*):
Man regner med at flow'et fra en ½" installation er ca. 35L/min, og hvis
man tager tid på hvor hurtigt at der kommer varmt vand frem når der
åbnes for varmtvandshanen, kan man danne sig et indtryk af den vægt der
holdes tilbage: Tager det f.eks ½ minut for det varme vand at komme
frem, vil der således være ca 17L vand mellem varmtvandsbeholderen og
vandhanen, og 17 Liter = 17 Kg!!
Der er ca. ½L vand i én meter ½" vandrør og med et flow på 35L/min
svarer det til 70M/min eller omregnet ca. 5Km/t.
Kigger vi alene på mængden mellem varmtvandsbeholderen og vandhanen er
det således 17Kg vand der bevæger sig med 5 km/t at man stopper
øjeblikkeligt; men regnestykket bevæger sig i princippet helt ud i
forsyningsnettet hvor rørlængden til sammenligning er kolossal lige som
at dimensionerne er mangedoblet

--
Armand.

Fra : Calle.

Dato : 10-02-05 07:05

Aksel.pe" <" Aksel.pe wrote:

> [...]
> falde synkront med stoppet i vandtilstrømningen, når man lukker brat.
> Dette skulle kunne være en årsag til det smeld, man kan høre af og
så rammer jeg rimeligt synkront hvergang

--
Calle.

Fra : Calle.

Dato : 10-02-05 07:05

Leonard wrote:

> VVS-folk er ikke alle lige kloge ...
det er så en anden ting, men skaden er jo til at overse. De gamle kører jo
også uden
--
Calle.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-02-05 01:03

Calle. wrote:

> Det er fordi, at der i de nye vandure sidder en kontraventil, så uret
> ikke kan køre baglæns.

> Har hørt om flere VVS folk der borer et hul i
> Kontraventilen, for netop at undgå knaldet.

Du må sguda ikke åbne vanduret. Det er smask ulovligt. Det er da ikke for
sjov, det er plomberet.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Calle.

Dato : 10-02-05 07:09

Erik Ginnerskov wrote:

> Du må sguda ikke åbne vanduret. Det er smask ulovligt. Det er da ikke
> for sjov, det er plomberet.
Skrev jeg ikke at det er VVS'ere der gør det. De gør det selvfølgelig inden
de monterer dem.

--
Calle.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-02-05 01:28

Calle. wrote:

> Skrev jeg ikke at det er VVS'ere der gør det. De gør det selvfølgelig
> inden de monterer dem.

De må da heller ikke. Vanduret er vandværkets ejendom. Bliver der på nogen
måde filet med det, kan det blive meget dyrt (krav om betaling af fiktivt
merforbrug).

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Calle.

Dato : 11-02-05 15:25

Erik Ginnerskov wrote:

> De må da heller ikke. Vanduret er vandværkets ejendom. Bliver der på
> nogen måde filet med det, kan det blive meget dyrt (krav om betaling
> af fiktivt merforbrug).

Vi er ikke uenig, jeg skrev bare at det bliver gjort.

--
Calle.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-02-05 17:39

Calle. wrote:

> Vi er ikke uenig, jeg skrev bare at det bliver gjort.

OK, men nu skal de så bare ikke komme bagefter og sige, at det har de aldrig
hørt om. ;)

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 09-02-05 18:30

"Bo Kamp Dudek" <FJERNbo@bodudek.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis man åbner/lukker stille, er der ingen lyde. Vaskemaskinen kan
> også aktivere denne lyd.
>
> Hvad kan det være?

Hej

Store olierørledninger der går gennem store afstande i en ørken kan ikke
lukkes hurtigt, da enertien i olien i rørene så vil krølle rørene sammen.
Det samme gør sig gældende i mindre format i dine rør, mit råd er bare at du
lukker så langsomt at du ikke hører dette dunk !

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Michael

Dato : 09-02-05 22:43

"Bo Kamp Dudek" <FJERNbo@bodudek.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>
> Vi flyttede ind i vores nye hus for 3 uger siden. Der er skidelækkert,
Tillykke

> [...]
> også aktivere denne lyd.
>
> Det skal lige nævnes, at vi har RET MEGET tryk på hanerne i vores nye

hvad er meget tryk ?? 3 bar ..

> Hvad kan det være?

Undersøg dine rør om de sidder fast , det kan også være topstykket i dit
bla. bat der er defekt, dt kan også være din spule hane`s kontra ventil der
er noget i vejne med
det skal IKKE slå i rørene

/michael

Fra : Ukendt

Dato : 10-02-05 10:04

Den 10/02-2005 klokken 07:02, skrev
"Calle." <fake@fake.fake>
i <5OCOd.24$i87.21@news.get2net.dk>:

> Nu må du da lige tænke dig om inden du skriver. Hvordan helvede vil du
> have at kloakken og vandforsyningen henger sammen via en kontraventil.
> Få lige teknisk forstand på det område før du udtaler dig.

Tjae, skrækscenariet er jo, at hvis vandforsyningen udefra af en eller
anden grund afbrydes, så kan der opstå vacum i hele systemet.
Hvis man så tilfældigt har f.eks. en håndbruser liggende nede i et
badekar med snavset vand, og vandhanen er åben, så kan vandet suges
tilbage i hele rørsystemet.
Det samme kan ske fra en udendørs vandhane med en slange ned i en
vandkande, hvor man netop er i gang med at blande pesticider

Og ja, Der kræves kontraventiler på disse vandhaner.
Men, der findes mange uden
Derfor indførte vandværkerne for nogle år siden indbyggede kontraventiler
i vandmålerne.

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Calle.

Dato : 10-02-05 14:16

Kjeld Nielsen kjeldn (snabela) ddf (punktum) dk wrote:
> [...]
> Men, der findes mange uden
> Derfor indførte vandværkerne for nogle år siden indbyggede

Jeps, er jeg godt klar over. men hvor ofte vil du have, at en tændt bruser
liggende tændt i beskidt vand. Nar der ikke kommer vand lukker man da straks
hanen
--
Calle.

Fra : Armand

Dato : 10-02-05 21:06

Calle. wrote:

> Jeps, er jeg godt klar over. men hvor ofte vil du have, at en tændt bruser
> liggende tændt i beskidt vand. Nar der ikke kommer vand lukker man da straks
> hanen

Situationen er ikke så uset endda, og jeg vil nok mene at man i
badekars-situationen ikke umiddelbart vil opdage om der løber vand fra
en nedsænket bruser. Og i pesticide-situationen vil man da slet ikke!

--
Armand.